Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Det handlar om en fastighet på landsbygden, några kilometer från Skurups tätort. Och en vägsträcka på cirka 70 till 100 meter. Miljöbolaget Suez sköter hämtningen på kommunens uppdrag.

– Vägen är smal, bara 3.20 meter, och den har inte bärighet för en tung sopbil. Vi är rädda att vägkanten ska ge vika och att både sophämtare och bil hamnar i diket när miljöarbetarna tvingas backa in, förklarar Bert Johansson.

Han är regionalt skyddsombudet vid Transports Malmöavdelning och hissar, likt andra skyddsombud, varningsflagg för långa sträckor av backning. I synnerhet i dålig belysning när människor kan komma i vägen och skadas eller till och med dödas.

Arbetsmiljöverket har fått in fackets och företagets anmälan om att hämtningen riskerar arbetarnas liv och hälsa. Men myndigheten kommer inte att ingripa, med hänvisning till att arbetsgivaren Suez och Transport är ense om att stoppa hämtningen, förklarar Bert Johansson.

– Suez uppdragsgivare, Skurups kommun, vill inte heller att en olycka ska ske. Vi var ute och inspekterade platsen tillsammans och vi gjorde klart att vi skulle stoppa hämtningen om fastighetsägaren inte drog upp kärlet till vägen med bättre bärighet, säger Bert Johansson.

Detta skedde alltså inte och hämtningen uteblev.

– Husägaren vägrar, han och miljöarbetaren har hamnat i konflikt. Tyvärr har det gått prestige i detta.

Fastighetsägaren kanske har rörelse- eller funktionshinder?

– Nej, så är det inte. Då hade vi hanterat frågan på ett helt annat sätt, försäkrar Bert Johansson.

Han utesluter möjligheten att renhållaren ska parkera längre bort och dra sopkärlet till och från fastigheten.

– Underlaget är så dåligt och sträckan för lång. Det vore väl okej om det bara gällde det här hämtstället, men renhållarna har hundratals till med lång väg att dra kärl. Sammantaget blir det en stor ergonomisk belastning.

Transport föreslog att ett ackrediterat företag skulle mäta bärigheten på vägen. Men den kostnaden sa Suez nej till, uppger Bert Johansson.

– Allt hade kunnat lösas så enkelt om bara husägaren gått med på att dra upp sitt kärl, anser han.

Ägaren är i 50-årsåldern och hänvisar sopbilarna till en vändzon.

– Men där står både bilar och husvagnar i vägen och nu går vi in i den mörka årstiden då det är svårt att se var du har fordonet, säger Bert Johansson.

Summa summarum är läget låst och sophämtningen stoppad, tills vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ola Banstorp Lindell:
    9 oktober, 2020

    För det första så finns det väl backspeglar (5 eller 6 st) pluss backcamera på sopbilen? Kan man inte med dom hjälpmedelen backa på en väg som är 3.2 m bred. Skall man kanske omvärdera lämpligheten för tungkörkortsbehörighet. Sen vad gäller bärighet så finns det bevis på att tyngre fordon backat på vägen utan problem. Och är belysningen på bilen dålig måste det åligga fordons ägaren att utrusta med god belysning. Där bor 3 personer på vägen vilka aldrig är hemma på dagtid. Så risk för påbackning och dödsfall är trams. Enligt. Kommunallagen får INTE privat personer flytta hushållsavfall utanför tomtgränsen. Hela denna konflikt hade varit löst om bara sopbilsföraren gjort sitt jobb. Det är inte husägaren sak att flytta soporna till bilen det är bilen som ska till soporna. Vilket Bert Johansson skulle förespråkat istället för att lägga över ansvaret på husägaren. Sen vad beträffar bilar och husvagn på infarten så är dom inte där när sopbilen ska vända där. Sen står det även i lagen att inga privatpersoner får diskrimineras varken till fördel eller nackdel. Vilket Bert och suez nu uppmanar till att så blir fallet. Sen står det även i avtalet mellan suez och skurupskommun att suez får göra hur dom vill för att hämta hushållsavfallet hos varje enskild husägare om det så skulle innebära helikopter.

  2. Björn Breivik:
    30 september, 2020

    Bra jobbat av RSO:t

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.