Transportarbetareförbundets skyddsombud
Close
Transport är kritiskt till regeringens utredning.
Close

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

– Utredningen låter som ett rent beställningsverk från SD. De har ju varit väldigt tydliga med att de vill koppla bort facket från uppdraget som skyddsombud, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Lyfts skyddsombuden bort från fackförbunden rubbas maktbalansen mellan arbetsgivare och fack. Till arbetsgivarens fördel, betonar han.

– Om företagsledningen själv börjar utse skyddsombud kommer det att leda till sämre arbetsmiljö och kraftigt ökande psykosociala problem på landets arbetsplatser. Skyddsombuden behöver stöd från facket för att våga och kunna utföra sitt viktiga uppdrag att förebygga olyckor och rädda liv.

De tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco har i ett öppet brev till biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L) lyft fram betydelsen av att skyddsombuden har fackligt stöd och utses av fackförbunden.

I en debattartikel i tidningen Arbetet varnar också LO:s styrelse, där Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ingår, för att ”Regeringen vill slå undan benen på skyddsombuden”.

3 skyddsombud om utredningen

Vad tycker du om att frikoppla skyddsombuden från facket?

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm. Foto: Justina Öster

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm:

– Inte bra. Du måste ha arbetarbakgrund för att företräda arbetare. Det kan inte vem som helst göra. För att bli skyddsombud i dag behöver du gå vissa kurser inom Transport, som till exempel Vi i Transport. Ska arbetsgivaren själv stå för utbildningen kommer den att bli ensidig, enligt arbetsgivarens melodi. För att fler ska engagera sig som skyddsombud behöver facket visa resultat, att man åstadkommit det här och det här på arbetsplatserna.

 

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall. Foto: Justina Öster

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall:

– Att frikoppla skyddsombuden från facken låter som en dålig idé. Själv får jag så mycket stöd från Transport. Vart ska man annars vända sig? Jag har tur, på mitt jobb i Iggesunds hamn har vi bra chefer, ganska sällsynt. Men man kan inte lita på att cheferna är bra, därför behövs facket. Hur vi ska få fler skyddsombud vet jag inte. Alla borde tänka på säkerheten på jobbet och det borde finnas skyddsombud på alla arbetsplatser.

 

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö. Foto: Privat

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö:

– Att lyfta bort oss från facket tror jag inte ett dugg på. Det krävs ett fackligt utsett skyddsombud, som kollegorna har förtroende för. En missbedömning vid en riskanalys på ett företag innebär att jag leker med kompisarnas säkerhet. Utan fackets stöd blir pressen hård när arbetsgivaren säger att man inte har råd att köpa in skyddsutrustning. Skyddsombudens skydd, status och utbildning behöver stärkas för att fler ska engagera sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.