Skatteverket upplyser taxiförare om lönekrav

Skatteverket har under en tid specialgranskat taxibranschen i Göteborg och hittat flera grova fel och fusk. Flera enskilda förare har tvingats betala många tusen kronor i restskatt och nu vill Skatteverket upplysa förarna om krav och rättigheter.

Skatteverkets granskning riktar sig både mot beställningscentraler och åkare inom taxiverksamheten i Göteborgsområdet.

I de fall där Skatteverkets första koll visar att det förekommer fel gör de en större utredning av företaget genom att hämta in uppgifter både om intäkter, löner och redovisad skatt för att se om allt stämmer överens.

– Det är klart att det finns medvetna fel men det finns också fel som är oavsiktliga, på grund av okunskap eller missförstånd. Många chaufförer litar kanske på sin åkare och att kontrolluppgiften som åkaren ger stämmer, säger Agneta Bergfelt, utredare på Skatteverket.

Konsekvensen av kontrollerna har dock blivit att många förare har skönstaxerats och tvingats att betala in restskatt eftersom uppgifterna i deklarationen inte stämmer. Detta trots att det i många fall beror på att åkaren, som har anställt dem, inte har redovisat rätt från början.

– Man måste kunna visa vilken lön man har fått ut ifall det blir fråga om en felaktig kontrolluppgift, annars får man skatta för det själv, säger Agneta Bergfelt.

Hon har arbetat med taxiärenden i flera år och vill öka kunskaperna om vilka kontroller enskilda förare kan göra för att slippa skönstaxering i efterhand.

– De tips vi har är att förare trycker ut egna kopior av körrapporter och att de följer upp lönespecifikationerna och kollar att namn, personnummer och alla uppgifter framgår. Det är också bra att föra en egen dagbok över sina körningar och hålla koll på vilka som är kontant- respektive kortbetalade, säger Agneta Bergfelt.

Att det förekommer stora problem med svartjobb och bedrägerier inom taxibranschen är inte någon nyhet.

Mats Andersson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, menar att det i många fall inte är arbetstagarnas fel, men att det ofta är de som kommer i kläm.

– Arbetstagarna blir lurade, först genom en falsk trygghet från arbetsförmedlingen, sedan genom arbetsgivaren. Därigenom kräver de ingen lönespecifikation, säger Mats Andersson.

Han är mest upprörd över att det inte finns någon kontroll från myndigheternas sida innan förarna råkar illa ut.

Mats Andersson berättar att många av taxiförarna är nysvenskar som dels inte kan språket och dels inte är vana med det svenska systemet.

– De vet inte varför de skriver på en deklaration och vad det egentligen innebär, säger han.

Han rekommenderar alla medlemmar som är osäkra på vad som gäller eller som har blivit lurade av sina arbetsgivare att vända sig till förbundet.

– Jag kan inte mer än att säga att de ska komma till oss om de har frågor. Har de inte fått lön så hjälper vi såklart till så långt det bara går, säger Mats Andersson.

Enligt Agneta Bergfelt har det dock blivit en förbättring i åkarnas redovisning sedan Skatteverkets riktade granskning.

Nästa steg är att aktivt gå ut och informera de som sköter bokföring i taxiföretag för att visa vilka krav Skatteverket ställer.

– Jag vill lyfta fram kurage hos förare att se till att man får en lönespecifikation med rätt uppgifter, där det framgår hur mycket skatt som har dragits. Det handlar ju om pensionspoäng och sjuklön också, säger Agneta Bergfelt.

Hon uppmanar alla som inte direkt vågar vända sig till sin arbetsgivare att ta kontakt med Skatteverket så att de kan upplysa om vilka konsekvenserna med felaktig redovisning kan bli.

– De allra flesta vill ju göra rätt för sig, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.