Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.
Close
Transportarbetaren har talat med taxiåkare som vittnar om överetablering, förare som kör svart och orimliga böter från Färdtjänsten.
Close

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

I Sverige är taxiförare nästan aldrig anställda direkt av beställningscentralerna, utan hos olika underentreprenörer – åkare.

Många av åkarna i taxikoncernen Cabonline är kritiska till villkoren. En av dem kan vi kalla Ali. Han vågar inte framträda med namn, av oro för repressalier från beställningscentralen.

Ali har ett en grupp taxibilar och håller till söder om Stockholm. Bilarna rullar för Taxi Kurir. Han slår ut med händerna i en uppgiven gest. Säger:

– Ska man klara sig i den här branschen måste man fuska, muta och trixa. Avtalet som Cabonline tecknat med Färdtjänsten är skit och kilometerersättningen ett skämt.

– Mina förare hamnar i kläm. Många av dem jobbar tolv timmar om dagen. En del vädjar om att få jobba sju dagar i veckan. Men det är inte tillåtet enligt arbetstidsreglerna och jag säger nej.

Ali har drivit taxiverksamhet länge och personalomsättningen är stor:

– Många förare flyr branschen på grund av arbetsvillkoren. Jag har haft flera hundra anställda. Alla har kört för andra åkare innan. 90 procent av dem berättar att de då kört svart vid sidan av.

– Man stänger av taxametern och kör in fyra, fem tusen kronor extra per månad. Pengar som åkaren inte ser röken av. Jag är stenhårt emot det. Men jag har så många bilar att jag inte kan ha total koll.

Åkaren knappar på datorn och visar redovisningar för taxibilar där tommilen är ovanligt många. Det vill säga föraren har kört utan passagerare.

– Det är en klar indikation på fusk. Stora summor försvinner på det här sättet i alla taxibolag. Jag har generellt sett bra, seriösa chaufförer. Men det räcker med att ett par fuskar så är företagets vinst borta. Det finns inga stora marginaler i den här branschen.

Färdtjänsten har ett system med viten som drabbar både åkare och chaufförer.

– I många fall är böterna orimliga, säger Ali. Minsta skitgrej kostar 600 kronor. Jag har haft jättebra förare som slutat köra helt på grund av straffavgifterna. Jag lovar att många chaufförer som drabbats kompenserar sig genom att köra svart. Jag har själv sett det i mitt företag.

Taxiförare beskylls för att trixa för att komma undan färdtjänstuppdrag. Hur ser du på det?

– I snitt har mina förare ett eller två klagomål i månaden för utebliven bil. Avtalet med Färdtjänsten ger oss inte rätt att ta ut ersättning för en nerpissad eller nerskiten bil. Sånt händer då och då.

– En förare som fått sanera bilen, och blivit utan intäkter i flera timmar, är kanske inte så benägen att ta nya färdtjänstuppdrag. Har man dessutom blivit kallad svartskalle så ökar inte lusten…

Ali berättar att färdtjänstuppdrag bara ger ungefär 40 procent i intäkt, jämfört med en privatresa.

– Färdtjänstavtalet är slaveri. Nu vill Cabonline tvinga alla åkare att betala Fora-försäkringar för chaufförerna. Det kostar fem procent av bruttolönen. Åkerier som säger nej hotas med indragna skolkörningar och färdtjänst.

– Samtidigt har tomkörningarna ökat. Växeln tvingar bilarna att köra 40–50 kilometer tomma för en resa som ger kanske 80 kronor. Förare som vägrar blir spärrade.

Den här branschen måste rensas, anser Ali:

– Den har blivit kriminell. Myndigheter och politiker måste göra något. På riktigt. Det är många förare som inte håller måttet. Jag känner till en körskola där du kan köpa dig ett taxileg för 5 000 kronor under bordet.

– Cabonline har en egen förarutbildning. Även där borde kraven höjas. Åkarna behöver också bättre utbildning. Man måste åtminstone kunna grunderna i trafiklagstiftningen och arbetsrätten.

Cabonline har tecknat ett nytt avtal med Färdtjänsten. Blir det skillnad när det börjar gälla i vår?

– Tveksamt. I tio års tid har Taxi Kurir sagt att det ska bli bättre. Men så har det inte blivit. Fler och fler åkare talar om att göra en gemensam, planerad konkurs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    4 september, 2020

    Taxibranchen har sjangserat under många år, något som jag har egna erfarenheter av. Kvaliteten på förarna överlag har blivit sämre, det gäller inte enbart Cabonline, utan även andra etablerade beställningscentraler.
    En av få positiva saker som har skett är att det sedan drygt 10 år är körprov för att erhålla yrkeskompetensbevis den sk taxiförarlegitimationen.
    Det är tragiskt när skattepengar finansierar företag med tvivelaktiga affärsmetoder.
    Det måste till en skärpning lagstiftningsmäsigt när det gäller taxitrafik, upphandlare måste kräva kollektivavtal alternativt kollektivavtalsliknande avtal med krav på att samtliga utförare tillämpar och följer avtalet.
    Möjligheter finns till stor del, det tillämpas inom andra områden, men intresse saknas.

  2. Salem:
    29 februari, 2020

    Kan vi inte kräva Fairtrade ??

  3. Christian:
    22 december, 2018

    Sant! Taxijobbet har blivit rena slaveri, jobbat sjäkv 15 år hos Kurir, kör Uber nu men det är ochså helt värdelöst. Ska sluta att köra taxi

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vaccination ingen garanti för att inte drabbas”

Färdtjänst. På onsdag, den 1 september, återgår färdtjänsten i Region Värmland till normal trafik igen. – Det är helt galet. Chaufförerna är livrädda för att de ska smittas, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inga generella beslut om plexiglasskydd i taxi

Taxi. – Vi har inte möjlighet att fatta generella beslut för en hel bransch. Så bemöter Arbetsmiljöverket Transports kritik om långsamma beslut när det gäller coronaskydd för taxi- och färdtjänstförare.

Kultur
Horror photo of an old black scary haunted tv set with ghost hands on screen, standing on dark foggy ruined city with spirit figures background. Foto: Shutterstock

8 skrämmande bra filmtips

Skräckfilm. Vår nya högtid Halloween nalkas. Det blir mörkare ute och det är ett bra läge att låta sig skrämmas. Eller vänta. Är du en av dem som tror att all skräckfilm är splatter och ger dig mardrömmar i hundra år? Här är tips på filmer som många skräckfilmsskeptiska borde kunna uppskatta. Men smaken är olika, så inga garantier lämnas.

Snabbkoll
coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Snabbkoll
Snabbkoll: Motioner

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Kultur
Svordomar. Illustration: Mattias Käll. Kristy Beers Fägersten. Foto: Anna Hartvig / Södertörns högskola

Hon vill ge svordomen upprättelse

Kraftuttryck. Ett litet ”jävlar” kan vara tricket om du vill ha en vän. Det funkar också mot smärtan om du råkar tappa domkraften på tån. Lingvisten Kristy Beers Fägersten vet massor om konstruktivt svärande, och hon vill gärna ge svordomen upprättelse. Vi behöver den.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Sommarsverige
Köerna ringlade långa i väntan på att Vildmarksvägen ska öppna.

Vackraste vägen

Stekenjokk. Björkskogen blir glesare och snölegorna allt större. Framme vid bommen är det kalfjäll. En kilometerlång karavan av husbilar, husvagnar och motorcyklister köar. Om en timme öppnar Sveriges kanske vackraste väg.