Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.
Close
Transportarbetaren har talat med taxiåkare som vittnar om överetablering, förare som kör svart och orimliga böter från Färdtjänsten.
Close

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

I Sverige är taxiförare nästan aldrig anställda direkt av beställningscentralerna, utan hos olika underentreprenörer – åkare.

Många av åkarna i taxikoncernen Cabonline är kritiska till villkoren. En av dem kan vi kalla Ali. Han vågar inte framträda med namn, av oro för repressalier från beställningscentralen.

Ali har ett en grupp taxibilar och håller till söder om Stockholm. Bilarna rullar för Taxi Kurir. Han slår ut med händerna i en uppgiven gest. Säger:

– Ska man klara sig i den här branschen måste man fuska, muta och trixa. Avtalet som Cabonline tecknat med Färdtjänsten är skit och kilometerersättningen ett skämt.

– Mina förare hamnar i kläm. Många av dem jobbar tolv timmar om dagen. En del vädjar om att få jobba sju dagar i veckan. Men det är inte tillåtet enligt arbetstidsreglerna och jag säger nej.

Ali har drivit taxiverksamhet länge och personalomsättningen är stor:

– Många förare flyr branschen på grund av arbetsvillkoren. Jag har haft flera hundra anställda. Alla har kört för andra åkare innan. 90 procent av dem berättar att de då kört svart vid sidan av.

– Man stänger av taxametern och kör in fyra, fem tusen kronor extra per månad. Pengar som åkaren inte ser röken av. Jag är stenhårt emot det. Men jag har så många bilar att jag inte kan ha total koll.

Åkaren knappar på datorn och visar redovisningar för taxibilar där tommilen är ovanligt många. Det vill säga föraren har kört utan passagerare.

– Det är en klar indikation på fusk. Stora summor försvinner på det här sättet i alla taxibolag. Jag har generellt sett bra, seriösa chaufförer. Men det räcker med att ett par fuskar så är företagets vinst borta. Det finns inga stora marginaler i den här branschen.

Färdtjänsten har ett system med viten som drabbar både åkare och chaufförer.

– I många fall är böterna orimliga, säger Ali. Minsta skitgrej kostar 600 kronor. Jag har haft jättebra förare som slutat köra helt på grund av straffavgifterna. Jag lovar att många chaufförer som drabbats kompenserar sig genom att köra svart. Jag har själv sett det i mitt företag.

Taxiförare beskylls för att trixa för att komma undan färdtjänstuppdrag. Hur ser du på det?

– I snitt har mina förare ett eller två klagomål i månaden för utebliven bil. Avtalet med Färdtjänsten ger oss inte rätt att ta ut ersättning för en nerpissad eller nerskiten bil. Sånt händer då och då.

– En förare som fått sanera bilen, och blivit utan intäkter i flera timmar, är kanske inte så benägen att ta nya färdtjänstuppdrag. Har man dessutom blivit kallad svartskalle så ökar inte lusten…

Ali berättar att färdtjänstuppdrag bara ger ungefär 40 procent i intäkt, jämfört med en privatresa.

– Färdtjänstavtalet är slaveri. Nu vill Cabonline tvinga alla åkare att betala Fora-försäkringar för chaufförerna. Det kostar fem procent av bruttolönen. Åkerier som säger nej hotas med indragna skolkörningar och färdtjänst.

– Samtidigt har tomkörningarna ökat. Växeln tvingar bilarna att köra 40–50 kilometer tomma för en resa som ger kanske 80 kronor. Förare som vägrar blir spärrade.

Den här branschen måste rensas, anser Ali:

– Den har blivit kriminell. Myndigheter och politiker måste göra något. På riktigt. Det är många förare som inte håller måttet. Jag känner till en körskola där du kan köpa dig ett taxileg för 5 000 kronor under bordet.

– Cabonline har en egen förarutbildning. Även där borde kraven höjas. Åkarna behöver också bättre utbildning. Man måste åtminstone kunna grunderna i trafiklagstiftningen och arbetsrätten.

Cabonline har tecknat ett nytt avtal med Färdtjänsten. Blir det skillnad när det börjar gälla i vår?

– Tveksamt. I tio års tid har Taxi Kurir sagt att det ska bli bättre. Men så har det inte blivit. Fler och fler åkare talar om att göra en gemensam, planerad konkurs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    4 september, 2020

    Taxibranchen har sjangserat under många år, något som jag har egna erfarenheter av. Kvaliteten på förarna överlag har blivit sämre, det gäller inte enbart Cabonline, utan även andra etablerade beställningscentraler.
    En av få positiva saker som har skett är att det sedan drygt 10 år är körprov för att erhålla yrkeskompetensbevis den sk taxiförarlegitimationen.
    Det är tragiskt när skattepengar finansierar företag med tvivelaktiga affärsmetoder.
    Det måste till en skärpning lagstiftningsmäsigt när det gäller taxitrafik, upphandlare måste kräva kollektivavtal alternativt kollektivavtalsliknande avtal med krav på att samtliga utförare tillämpar och följer avtalet.
    Möjligheter finns till stor del, det tillämpas inom andra områden, men intresse saknas.

  2. Salem:
    29 februari, 2020

    Kan vi inte kräva Fairtrade ??

  3. Christian:
    22 december, 2018

    Sant! Taxijobbet har blivit rena slaveri, jobbat sjäkv 15 år hos Kurir, kör Uber nu men det är ochså helt värdelöst. Ska sluta att köra taxi

Lästips:

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.