Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.

För att stärka säkerheten vid sjukhuset i Norrtälje har vårdbolaget Tiohundra sökt ett nytt vaktbolag, med starkare lokal förankring. En väktare måste snabbt kunna få förstärkning och där brister vaktbolaget Avarn Security, enligt vårdbolaget.

–  Lokaliseringen utanför vår kommun har bidragit till att man inte fullt ut klarat av att möta våra krav. Man har inte kunnat följa kraven på tillgänglighet och förstärkning, säger Efva Lagerstedt, vice vd på Tiohundra.

Vårdbolag gick i går i ett pressmeddelande ut med besked om uppsägningen av avtalet. I dag, tisdag, blev det klart med vilket vaktbolag som ska ha anställda väktare på sjukhuset i Norrtälje.

– Vi har nu tecknat avtal med Securitas Sverige, som är ramavtalets andra leverantör, säger Efva Lagerstedt.

Region Stockholms ramavtal har krav som bland annat reglerar inställelsetider vid larm. Något krav på var vaktbolaget ska vara lokaliserad rent geografiskt finns däremot inte.

Allvarligt knivdåd

För två veckor sedan knivskars en väktare utanför sjukhuset, bara dagar efter att Arbetsmiljöverket hävt ett skyddsstopp för ensamarbete. Skyddsvästen räddade väktaren från allvarliga skador.

Men enligt vårdbolagets ledning har beslutet att säga upp avtalet ingen koppling till knivdådet den 21 januari. Diskussionerna med vaktbolaget har pågått under en längre tid.

I pressmeddelandet uttrycker också Karl Sandberg, HR-chef på Avarn, att man ”har full förståelse för att Tiohundra valt att säga upp avtalet”:

– Vi är väl medvetna om att vi i detta specifika fall inte fullt ut kunnat svara upp till kundens förväntningar och behov avseende logistik, bland annat beroende på de stora avstånden i de norra länsdelarna.

Oklart om dubbelbemanning

Till dess att det nya kontraktet börja gälla fortsätter sjukhuset att anlita väktare från Avarn.

Exakt hur bemanningen kommer att se ut den närmaste tiden är oklart. Det nuvarande vaktbolaget poängterar att Arbetsmiljöverket efter sin inspektion inte ställer några krav på dubbelbemanning.

Väktarna arbetade tidigare ensamma på tolvtimmarskift. Transport gjorde redan i december en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. I den hade skyddsombudet listat över 60 incidenter vid Norrtälje sjukhus under 2019.

Den väktare som i slutet av januari knivskars har drabbats flera gånger tidigare. Tidigare samma månad blev han påhoppad. Transports tillförordnade skyddsombud, Bror Hellman, stoppade då arbetet:

– Gärningsmannen låste fast hans armar så han inte kunde larma. Om en kollega varit med hade den både kunnat larma och hjälpa till i situationen. Med det som skäl la vi skyddsstopp för ensamarbete.

Men Arbetsmiljöverket hävde stoppet redan dagen efter.

Efter händelsen den 21 januari har väktarbemanningen på sjukhuset varit förstärkt.

– Händelsen var mycket allvarlig och vi är förstås angelägna om att den utreds grundligt. Vi och Avarn Security kommer att bistå polisen och Arbetsmiljöverket på alla sätt vi kan, säger Efva Lagerstedt i pressmeddelandet från Tiohundra.

I måndagens pressmeddelande från vårdbolaget betonas också att flera säkerhetshöjande åtgärder genomförts på Norrtälje sjukhus under 2019, efter en säkerhetsrond som gjordes tillsammans med polisen. Bland annat har skalskyddet höjts och akutmottagningens medarbetare har fått utbildning i att förebygga hotfulla situationer.

Tiohundra driver akutsjukhuset i Norrtälje, liksom vårdcentraler, bvc, psykiatri, äldreboenden och hemstjänst i kommunen. Vårdbolaget ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.