Securitas personal går före i vaccinationskön i Gävle

Bevakning. I Gävle har Securitas ledning gjort upp med vårdansvariga i regionen om att överblivna vaccindoser mot covid-19 ska gå till företagets väktare. Tanken sägs vara att väktare som arbetar nära vården ska prioriteras. Men enligt uppgift var fyra gruppledare på Securitas kontor bland de första som vaccinerades.

– Det är vidrigt. Själv skulle jag tacka nej direkt om jag blev erbjuden. Det finns massor av människor i Gävleborg som behöver vaccinskydd bättre än bevakningspersonal med låg snittålder, säger en väktare som vill vara anonym.

Tidningen Expressen var först med att rapportera om Securitas vaccinuppgörelse med Region Gävleborg.

I slutet av förra veckan gick Securitas lokala ledning ut med ett meddelande till all personal. Under rubriken ”Härliga nyheter” berättar driftschefen att överblivet vaccin som är tänkt att gå till regionens vårdpersonal kommer att erbjudas till Securitas väktare.

Enligt personalmeddelandet ska bevakningspersonal som jobbar patientnära prioriteras, men även anställda som jobbar i offentliga miljöer eller ronderar ska kunna anmäla intresse.

En källa som Expressen pratat med ifrågasätter om det bara handlar om överblivet vaccin. Bakgrunden är att anställda på Securitas har kunnat boka vaccinbesök en dag i förväg.

Transportarbetaren har pratat med flera väktare som är kritiska. Vaccinhistorien har spätt på ett misstroende som uppstod när det avslöjades att Securitas förfalskat covid-intyg för personal som arbetar vid byggena av Microsofts serverhallar.

Flera röster frågar sig hur de ansvariga inom vården tänkt. I regionen finns en särskild turordning även för överblivet vaccin.

Den anger att doserna i första hand ska gå till personal inom hemtjänst och hemsjukvård, och deras anhöriga. I andra hand ska erbjudandet gå till personal inom kommunal vård- och äldreomsorg.

Om de alternativen är ”uttömda” ska personer över 65 år komma ifråga. I fjärde och sista hand gäller anställda på hälsocentralen, skriver regionen.

Ingenstans sägs att doserna kan gå till personal på bevakningsföretag eller liknande.

En väktare säger:

– Vaccinationerna har väckt avundsjuka. ”Varför ska han/hon få, när jag är mer utsatt för kontakt med människor?” Men det värsta är att folk på Securitas kontor smitit före.

– Det här förbättrar inte synen på vår lokala arbetsledning. Ingen vågar säga ifrån heller. På Gävlekontoret är det ”management by fear” som gäller.

Ronny Stjernlöf, säkerhets- och beredskapschef på Region Gävleborg, bekräftar att det finns en överenskommelse med Securitas. Den bygger på att bevakningspersonal som jobbar vid vaccinationsplatsen, eller möjligen på sjukhuset ska kunna få vaccin.

Till Expressen säger Stjernlöf:

– Varje dag får vi en slatt över, på grund av att det inte kommit tillräckligt med folk. Då har vi gjort en slattlista, över de som vi kan kalla in med kort varsel och som kan få det överblivna vaccinet. Det är inte så att vi vaccinerar hela Securitas helt random.

Transportarbetaren har sökt Securitas driftschef, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Persson:
    23 mars, 2021

    Skamligt att personer som tillhör en affärsverksamhet där vinstintresse i pengar får gå före bättre behövande i samhället, om slattarna skall utdelas så finns viktigare samhällsnyttiga personer Sjukvård, Brandmän Poliser, präster mm. Är själv väktare på Securitas men skulle vägra att gå före för att mitt bolag skall göra större vinst på ett uppdrag. Eller för att kunna utföra ett påtaget uppdrag

Lästips:

Microsofts serverhallar i Gävle

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba.

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.