Securitas personal går före i vaccinationskön i Gävle

Bevakning. I Gävle har Securitas ledning gjort upp med vårdansvariga i regionen om att överblivna vaccindoser mot covid-19 ska gå till företagets väktare. Tanken sägs vara att väktare som arbetar nära vården ska prioriteras. Men enligt uppgift var fyra gruppledare på Securitas kontor bland de första som vaccinerades.

– Det är vidrigt. Själv skulle jag tacka nej direkt om jag blev erbjuden. Det finns massor av människor i Gävleborg som behöver vaccinskydd bättre än bevakningspersonal med låg snittålder, säger en väktare som vill vara anonym.

Tidningen Expressen var först med att rapportera om Securitas vaccinuppgörelse med Region Gävleborg.

I slutet av förra veckan gick Securitas lokala ledning ut med ett meddelande till all personal. Under rubriken ”Härliga nyheter” berättar driftschefen att överblivet vaccin som är tänkt att gå till regionens vårdpersonal kommer att erbjudas till Securitas väktare.

Enligt personalmeddelandet ska bevakningspersonal som jobbar patientnära prioriteras, men även anställda som jobbar i offentliga miljöer eller ronderar ska kunna anmäla intresse.

En källa som Expressen pratat med ifrågasätter om det bara handlar om överblivet vaccin. Bakgrunden är att anställda på Securitas har kunnat boka vaccinbesök en dag i förväg.

Transportarbetaren har pratat med flera väktare som är kritiska. Vaccinhistorien har spätt på ett misstroende som uppstod när det avslöjades att Securitas förfalskat covid-intyg för personal som arbetar vid byggena av Microsofts serverhallar.

Flera röster frågar sig hur de ansvariga inom vården tänkt. I regionen finns en särskild turordning även för överblivet vaccin.

Den anger att doserna i första hand ska gå till personal inom hemtjänst och hemsjukvård, och deras anhöriga. I andra hand ska erbjudandet gå till personal inom kommunal vård- och äldreomsorg.

Om de alternativen är ”uttömda” ska personer över 65 år komma ifråga. I fjärde och sista hand gäller anställda på hälsocentralen, skriver regionen.

Ingenstans sägs att doserna kan gå till personal på bevakningsföretag eller liknande.

En väktare säger:

– Vaccinationerna har väckt avundsjuka. ”Varför ska han/hon få, när jag är mer utsatt för kontakt med människor?” Men det värsta är att folk på Securitas kontor smitit före.

– Det här förbättrar inte synen på vår lokala arbetsledning. Ingen vågar säga ifrån heller. På Gävlekontoret är det ”management by fear” som gäller.

Ronny Stjernlöf, säkerhets- och beredskapschef på Region Gävleborg, bekräftar att det finns en överenskommelse med Securitas. Den bygger på att bevakningspersonal som jobbar vid vaccinationsplatsen, eller möjligen på sjukhuset ska kunna få vaccin.

Till Expressen säger Stjernlöf:

– Varje dag får vi en slatt över, på grund av att det inte kommit tillräckligt med folk. Då har vi gjort en slattlista, över de som vi kan kalla in med kort varsel och som kan få det överblivna vaccinet. Det är inte så att vi vaccinerar hela Securitas helt random.

Transportarbetaren har sökt Securitas driftschef, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Persson:
    23 mars, 2021

    Skamligt att personer som tillhör en affärsverksamhet där vinstintresse i pengar får gå före bättre behövande i samhället, om slattarna skall utdelas så finns viktigare samhällsnyttiga personer Sjukvård, Brandmän Poliser, präster mm. Är själv väktare på Securitas men skulle vägra att gå före för att mitt bolag skall göra större vinst på ett uppdrag. Eller för att kunna utföra ett påtaget uppdrag

Lästips:

Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

Bevakning. Enda utvägen och nödvändigt. Det är några reaktioner i bevakningsbranschen på Transports varsel.

Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.