Securitas personal går före i vaccinationskön i Gävle

Bevakning. I Gävle har Securitas ledning gjort upp med vårdansvariga i regionen om att överblivna vaccindoser mot covid-19 ska gå till företagets väktare. Tanken sägs vara att väktare som arbetar nära vården ska prioriteras. Men enligt uppgift var fyra gruppledare på Securitas kontor bland de första som vaccinerades.

– Det är vidrigt. Själv skulle jag tacka nej direkt om jag blev erbjuden. Det finns massor av människor i Gävleborg som behöver vaccinskydd bättre än bevakningspersonal med låg snittålder, säger en väktare som vill vara anonym.

Tidningen Expressen var först med att rapportera om Securitas vaccinuppgörelse med Region Gävleborg.

I slutet av förra veckan gick Securitas lokala ledning ut med ett meddelande till all personal. Under rubriken ”Härliga nyheter” berättar driftschefen att överblivet vaccin som är tänkt att gå till regionens vårdpersonal kommer att erbjudas till Securitas väktare.

Enligt personalmeddelandet ska bevakningspersonal som jobbar patientnära prioriteras, men även anställda som jobbar i offentliga miljöer eller ronderar ska kunna anmäla intresse.

En källa som Expressen pratat med ifrågasätter om det bara handlar om överblivet vaccin. Bakgrunden är att anställda på Securitas har kunnat boka vaccinbesök en dag i förväg.

Transportarbetaren har pratat med flera väktare som är kritiska. Vaccinhistorien har spätt på ett misstroende som uppstod när det avslöjades att Securitas förfalskat covid-intyg för personal som arbetar vid byggena av Microsofts serverhallar.

Flera röster frågar sig hur de ansvariga inom vården tänkt. I regionen finns en särskild turordning även för överblivet vaccin.

Den anger att doserna i första hand ska gå till personal inom hemtjänst och hemsjukvård, och deras anhöriga. I andra hand ska erbjudandet gå till personal inom kommunal vård- och äldreomsorg.

Om de alternativen är ”uttömda” ska personer över 65 år komma ifråga. I fjärde och sista hand gäller anställda på hälsocentralen, skriver regionen.

Ingenstans sägs att doserna kan gå till personal på bevakningsföretag eller liknande.

En väktare säger:

– Vaccinationerna har väckt avundsjuka. ”Varför ska han/hon få, när jag är mer utsatt för kontakt med människor?” Men det värsta är att folk på Securitas kontor smitit före.

– Det här förbättrar inte synen på vår lokala arbetsledning. Ingen vågar säga ifrån heller. På Gävlekontoret är det ”management by fear” som gäller.

Ronny Stjernlöf, säkerhets- och beredskapschef på Region Gävleborg, bekräftar att det finns en överenskommelse med Securitas. Den bygger på att bevakningspersonal som jobbar vid vaccinationsplatsen, eller möjligen på sjukhuset ska kunna få vaccin.

Till Expressen säger Stjernlöf:

– Varje dag får vi en slatt över, på grund av att det inte kommit tillräckligt med folk. Då har vi gjort en slattlista, över de som vi kan kalla in med kort varsel och som kan få det överblivna vaccinet. Det är inte så att vi vaccinerar hela Securitas helt random.

Transportarbetaren har sökt Securitas driftschef, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Persson:
    23 mars, 2021

    Skamligt att personer som tillhör en affärsverksamhet där vinstintresse i pengar får gå före bättre behövande i samhället, om slattarna skall utdelas så finns viktigare samhällsnyttiga personer Sjukvård, Brandmän Poliser, präster mm. Är själv väktare på Securitas men skulle vägra att gå före för att mitt bolag skall göra större vinst på ett uppdrag. Eller för att kunna utföra ett påtaget uppdrag

Lästips:

Väktare på Securitas lierad med Foxtrot

Bevakning. Säkerhets­bolaget Securitas har i fem år infiltrerats av landets mest kända gängbrottsling, avslöj­ar Uppdrag granskning (UG). Det rör sig om en väktare på bolaget i Uppsala, som varit lierad med det kriminella nätverket Foxtrot.

”Vi har inte fått någon ursäkt”

Bevakning. (UPPDATERAD 25-09-30) ”Vi har inte fått någon som helst återkoppling eller ursäkt från företaget”, säger en väktare. Han var testförare i Securitas pilotprojekt med kameror i bilarna som registrerade hur de anställda körde.

Starka skäl krävs för att kamerabevaka anställda

Bevakning. Anställda har ett generellt starkt intresse av att slippa bli kamerabevakade när de utför sitt dagliga arbete. Därför krävs starka skäl för arbetsgivare att bevaka anställda på arbetsplatsen, konstaterar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.