Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Här är pressmeddelandet. Och utdrag ur information som företaget gått ut med till personalen.

Pressmeddelande

Med anledning av påstådd förfalskning av hälsodeklarationer

Den 8 januari publicerade tidningen Transportarbetaren en artikel i vilken det påstås att Securitas förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19. Händelsen rör en byggarbetsplats i Gävleområdet där Securitas bedriver bevakning på uppdrag av byggföretaget. Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen ska deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.

Securitas tar uppgifterna på stort allvar och har därför sedan Transportarbetarens publicering utrett frågan. Securitas utredning visar att misstag har begåtts men att avsikten aldrig har varit att förfalska.

Under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen i Gävle ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka. Den person på Securitas i Gävle som inhämtade informationen över telefon fyllde i formulären och nedtecknade namnen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnen även i rutan för signatur. Detta är en helt felaktig hantering som vi ser allvarligt på. Misstaget begicks under stress i en mycket ansträngd pandemisituation. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. 

Händelsen är utredd tillsammans med uppdragsgivaren i juni 2020 och dialog med berörda medarbetare i Gävle pågår fortfarande.

Transportarbetaren har också tagit del av information från Securitas lokala chefer i Gävle. Regionchefen skriver bland annat:

Jag vill börja med att ge er alla en ordentlig klapp på axeln. Det har inte varit lätt för någon av oss att se vår arbetsgivare framställas på det sätt som gjorts i media de senaste dagarna. Självklart är behovet av information till er kollegor stor i dessa lägen, men jag ber verkligen om er förståelse för att det handlar om ett mycket delikat ärende. Detta sett till den omfattande sekretess som omgärdar uppdraget men även sett till att vi haft fullt upp med att faktiskt utreda exakt vad som hänt.

Sent under gårdagen lämnade vår pressavdelning ett svar till några av de medier som rapporterat om händelsen. I svaret, som nu åtminstone en mediekanal publicerat delar ur, klargör Securitas att det här till stora delar handlar om ett mänskligt, administrativt, misstag som skedde i början av sommaren förra året. Under denna tid var vi mitt inne i hanteringen av en, under vår livstid, aldrig tidigare skådad pandemi. Dessutom försökte den lokala arbetsledningen hantera den enorma rekrytering som skedde i vår vilja att bemanna alla uppdrag som kom in.

Det fanns en enorm stress. Det blev fel. Men det var aldrig någon kollega som gjorde något med ont uppsåt. 

Vi är alla människor.

 En annan chef skriver:

Som flera av er säkert har uppmärksammat så har det publicerats flera artiklar om oss i media de senaste veckorna. Artiklar som hävdar att Securitas ska ha förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19.

Misstaget beror på ett missförstånd mellan flera personer i vår arbetsledning. Där en person har tolkat uppgiften på ett felaktigt sätt vilket i sin tur har resulterat i att formulären fylls i på ett icke korrekt sätt. Detta är såklart högst beklagligt för alla inblandade, både de medarbetare som drabbats av felhanteringen men också de medarbetare som såklart tagit illa vid sig av att ha utmålats i samband med detta ärende. Uppsåten har aldrig varit att förfalska något.

Jag som chef tycker såklart det här är otroligt tråkigt och jag vill att ni ska bära med er att vi ser allvarligt på detta men att mänskliga misstag kan begås, och vi ska ta oss igenom det här också! Vi har nu dialog med kunden för att säkerställa att det här inte ska kunna hända igen och som ni vet så fyller vi idag inte i dessa blanketter längre utan har tillämpat bättre lösningar.

Till er som känner er personligt drabbade av denna händelse vill jag rikta en uppriktig ursäkt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sanna Ottosson:
    7 februari, 2021

    Papperskorgen är ingen plats att besudla.
    Cheferna mobbar personal till att sluta, de ignorerar förfrågningar om att få bli flyttad.
    De favoriserar vissa och kastar skit på andra.
    Och när detta påtalas uppåt så håller man varandra om ryggen, så hårt att man kan tro de limmats ihop med epoxy.

  2. Markus Ström:
    26 januari, 2021

    Pinsamt! Förstår inte att sådant stort företag gör på det här sättet. Men man har hört skrämmande fackliga fall om Securitas och hur man på chefnivå både håller på med grov härskarteknik mm. Deras ledord kan dom slänga i papperskorgen.

  3. Stefan Blomkvist:
    25 januari, 2021

    Mycket ordbajsande för att komma fram till att ett fel kanske begåtts. Låter konstigt att man undertecknar med fel namn flera gånger men inte konstigt att det myglas i denna bransch också, som i så många andra.

Lästips:

Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

Bevakning. Enda utvägen och nödvändigt. Det är några reaktioner i bevakningsbranschen på Transports varsel.

Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

Strejken på Tesla

Finska hamnarbetare tar också strid mot Tesla

Konflikt. Efter Danmark och Norge kliver nu också finska Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT in i den nordiska kampen för ett kollektivavtal på Tesla i Sverige. Liksom systerfacken varslar AKT om stopp för transport av elbilsjättens bilar från och med den 20 december.

Återvinnarna i norr hänger med Spindelmannen

Miljö. En uppstoppad vessla tar emot vid behållaren för uttjänta glödlampor och en lysande grön drake vakar över farligt avfall. Samtidigt blickar flera mjukisdjur ner på besökarna från träden. Furunäsets miljöstation i Överkalix är inte som andra.

Strejken på Tesla

Norskt fack varslar om Tesla-bojkott

Konflikt. Nu ger sig Norge in i Tesla-konflikten och stoppar Tesla-bilar att komma in i landet. Stoppet träder i kraft den 20 december. Danska 3F har tidigare varslat om ett liknande stopp som träder i kraft 14 dagar efter varslet som las den 5 december.

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Strejken på Tesla

Danska transportfacket varslar om stopp för Tesla-transporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från den 1 december får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket ska det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.