Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Här är pressmeddelandet. Och utdrag ur information som företaget gått ut med till personalen.

Pressmeddelande

Med anledning av påstådd förfalskning av hälsodeklarationer

Den 8 januari publicerade tidningen Transportarbetaren en artikel i vilken det påstås att Securitas förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19. Händelsen rör en byggarbetsplats i Gävleområdet där Securitas bedriver bevakning på uppdrag av byggföretaget. Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen ska deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.

Securitas tar uppgifterna på stort allvar och har därför sedan Transportarbetarens publicering utrett frågan. Securitas utredning visar att misstag har begåtts men att avsikten aldrig har varit att förfalska.

Under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen i Gävle ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka. Den person på Securitas i Gävle som inhämtade informationen över telefon fyllde i formulären och nedtecknade namnen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnen även i rutan för signatur. Detta är en helt felaktig hantering som vi ser allvarligt på. Misstaget begicks under stress i en mycket ansträngd pandemisituation. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. 

Händelsen är utredd tillsammans med uppdragsgivaren i juni 2020 och dialog med berörda medarbetare i Gävle pågår fortfarande.

Transportarbetaren har också tagit del av information från Securitas lokala chefer i Gävle. Regionchefen skriver bland annat:

Jag vill börja med att ge er alla en ordentlig klapp på axeln. Det har inte varit lätt för någon av oss att se vår arbetsgivare framställas på det sätt som gjorts i media de senaste dagarna. Självklart är behovet av information till er kollegor stor i dessa lägen, men jag ber verkligen om er förståelse för att det handlar om ett mycket delikat ärende. Detta sett till den omfattande sekretess som omgärdar uppdraget men även sett till att vi haft fullt upp med att faktiskt utreda exakt vad som hänt.

Sent under gårdagen lämnade vår pressavdelning ett svar till några av de medier som rapporterat om händelsen. I svaret, som nu åtminstone en mediekanal publicerat delar ur, klargör Securitas att det här till stora delar handlar om ett mänskligt, administrativt, misstag som skedde i början av sommaren förra året. Under denna tid var vi mitt inne i hanteringen av en, under vår livstid, aldrig tidigare skådad pandemi. Dessutom försökte den lokala arbetsledningen hantera den enorma rekrytering som skedde i vår vilja att bemanna alla uppdrag som kom in.

Det fanns en enorm stress. Det blev fel. Men det var aldrig någon kollega som gjorde något med ont uppsåt. 

Vi är alla människor.

 En annan chef skriver:

Som flera av er säkert har uppmärksammat så har det publicerats flera artiklar om oss i media de senaste veckorna. Artiklar som hävdar att Securitas ska ha förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19.

Misstaget beror på ett missförstånd mellan flera personer i vår arbetsledning. Där en person har tolkat uppgiften på ett felaktigt sätt vilket i sin tur har resulterat i att formulären fylls i på ett icke korrekt sätt. Detta är såklart högst beklagligt för alla inblandade, både de medarbetare som drabbats av felhanteringen men också de medarbetare som såklart tagit illa vid sig av att ha utmålats i samband med detta ärende. Uppsåten har aldrig varit att förfalska något.

Jag som chef tycker såklart det här är otroligt tråkigt och jag vill att ni ska bära med er att vi ser allvarligt på detta men att mänskliga misstag kan begås, och vi ska ta oss igenom det här också! Vi har nu dialog med kunden för att säkerställa att det här inte ska kunna hända igen och som ni vet så fyller vi idag inte i dessa blanketter längre utan har tillämpat bättre lösningar.

Till er som känner er personligt drabbade av denna händelse vill jag rikta en uppriktig ursäkt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sanna Ottosson:
    7 februari, 2021

    Papperskorgen är ingen plats att besudla.
    Cheferna mobbar personal till att sluta, de ignorerar förfrågningar om att få bli flyttad.
    De favoriserar vissa och kastar skit på andra.
    Och när detta påtalas uppåt så håller man varandra om ryggen, så hårt att man kan tro de limmats ihop med epoxy.

  2. Markus Ström:
    26 januari, 2021

    Pinsamt! Förstår inte att sådant stort företag gör på det här sättet. Men man har hört skrämmande fackliga fall om Securitas och hur man på chefnivå både håller på med grov härskarteknik mm. Deras ledord kan dom slänga i papperskorgen.

  3. Stefan Blomkvist:
    25 januari, 2021

    Mycket ordbajsande för att komma fram till att ett fel kanske begåtts. Låter konstigt att man undertecknar med fel namn flera gånger men inte konstigt att det myglas i denna bransch också, som i så många andra.

Lästips:

FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Emma Brodin. Foto: Lilly Hallberg

Att kramas eller inte kramas post-covid

Gästkrönika. För inte så länge sen fick vi höra den goda nyheten och gissningen att vi kan släppa restriktionerna och börja återgå till det normala. Och det innebär en stor omställning för de flesta av oss.

Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg

Seriös taxi oavsett uppdrag

Taxi. Tre dagar före julafton 2012 insåg Jouni Talso att han hamnat rätt – bakom ratten i en taxi. Han trivs fortfarande med friheten och utvecklingsmöjligheterna, även som tomte. Men pandemin har varit oerhört tuff.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.