Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Här är pressmeddelandet. Och utdrag ur information som företaget gått ut med till personalen.

Pressmeddelande

Med anledning av påstådd förfalskning av hälsodeklarationer

Den 8 januari publicerade tidningen Transportarbetaren en artikel i vilken det påstås att Securitas förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19. Händelsen rör en byggarbetsplats i Gävleområdet där Securitas bedriver bevakning på uppdrag av byggföretaget. Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen ska deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.

Securitas tar uppgifterna på stort allvar och har därför sedan Transportarbetarens publicering utrett frågan. Securitas utredning visar att misstag har begåtts men att avsikten aldrig har varit att förfalska.

Under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen i Gävle ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka. Den person på Securitas i Gävle som inhämtade informationen över telefon fyllde i formulären och nedtecknade namnen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnen även i rutan för signatur. Detta är en helt felaktig hantering som vi ser allvarligt på. Misstaget begicks under stress i en mycket ansträngd pandemisituation. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. 

Händelsen är utredd tillsammans med uppdragsgivaren i juni 2020 och dialog med berörda medarbetare i Gävle pågår fortfarande.

Transportarbetaren har också tagit del av information från Securitas lokala chefer i Gävle. Regionchefen skriver bland annat:

Jag vill börja med att ge er alla en ordentlig klapp på axeln. Det har inte varit lätt för någon av oss att se vår arbetsgivare framställas på det sätt som gjorts i media de senaste dagarna. Självklart är behovet av information till er kollegor stor i dessa lägen, men jag ber verkligen om er förståelse för att det handlar om ett mycket delikat ärende. Detta sett till den omfattande sekretess som omgärdar uppdraget men även sett till att vi haft fullt upp med att faktiskt utreda exakt vad som hänt.

Sent under gårdagen lämnade vår pressavdelning ett svar till några av de medier som rapporterat om händelsen. I svaret, som nu åtminstone en mediekanal publicerat delar ur, klargör Securitas att det här till stora delar handlar om ett mänskligt, administrativt, misstag som skedde i början av sommaren förra året. Under denna tid var vi mitt inne i hanteringen av en, under vår livstid, aldrig tidigare skådad pandemi. Dessutom försökte den lokala arbetsledningen hantera den enorma rekrytering som skedde i vår vilja att bemanna alla uppdrag som kom in.

Det fanns en enorm stress. Det blev fel. Men det var aldrig någon kollega som gjorde något med ont uppsåt. 

Vi är alla människor.

 En annan chef skriver:

Som flera av er säkert har uppmärksammat så har det publicerats flera artiklar om oss i media de senaste veckorna. Artiklar som hävdar att Securitas ska ha förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19.

Misstaget beror på ett missförstånd mellan flera personer i vår arbetsledning. Där en person har tolkat uppgiften på ett felaktigt sätt vilket i sin tur har resulterat i att formulären fylls i på ett icke korrekt sätt. Detta är såklart högst beklagligt för alla inblandade, både de medarbetare som drabbats av felhanteringen men också de medarbetare som såklart tagit illa vid sig av att ha utmålats i samband med detta ärende. Uppsåten har aldrig varit att förfalska något.

Jag som chef tycker såklart det här är otroligt tråkigt och jag vill att ni ska bära med er att vi ser allvarligt på detta men att mänskliga misstag kan begås, och vi ska ta oss igenom det här också! Vi har nu dialog med kunden för att säkerställa att det här inte ska kunna hända igen och som ni vet så fyller vi idag inte i dessa blanketter längre utan har tillämpat bättre lösningar.

Till er som känner er personligt drabbade av denna händelse vill jag rikta en uppriktig ursäkt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sanna Ottosson:
    7 februari, 2021

    Papperskorgen är ingen plats att besudla.
    Cheferna mobbar personal till att sluta, de ignorerar förfrågningar om att få bli flyttad.
    De favoriserar vissa och kastar skit på andra.
    Och när detta påtalas uppåt så håller man varandra om ryggen, så hårt att man kan tro de limmats ihop med epoxy.

  2. Markus Ström:
    26 januari, 2021

    Pinsamt! Förstår inte att sådant stort företag gör på det här sättet. Men man har hört skrämmande fackliga fall om Securitas och hur man på chefnivå både håller på med grov härskarteknik mm. Deras ledord kan dom slänga i papperskorgen.

  3. Stefan Blomkvist:
    25 januari, 2021

    Mycket ordbajsande för att komma fram till att ett fel kanske begåtts. Låter konstigt att man undertecknar med fel namn flera gånger men inte konstigt att det myglas i denna bransch också, som i så många andra.

Lästips:

Väktare på Securitas lierad med Foxtrot

Bevakning. Säkerhets­bolaget Securitas har i fem år infiltrerats av landets mest kända gängbrottsling, avslöj­ar Uppdrag granskning (UG). Det rör sig om en väktare på bolaget i Uppsala, som varit lierad med det kriminella nätverket Foxtrot.

”Vi har inte fått någon ursäkt”

Bevakning. (UPPDATERAD 25-09-30) ”Vi har inte fått någon som helst återkoppling eller ursäkt från företaget”, säger en väktare. Han var testförare i Securitas pilotprojekt med kameror i bilarna som registrerade hur de anställda körde.

Starka skäl krävs för att kamerabevaka anställda

Bevakning. Anställda har ett generellt starkt intresse av att slippa bli kamerabevakade när de utför sitt dagliga arbete. Därför krävs starka skäl för arbetsgivare att bevaka anställda på arbetsplatsen, konstaterar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.