Debatt

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Och gamla industriområden måste ta väck sina förbudsskyltar fram tills dess att andra parkeringsmöjligheter har ordnats.

Det är riktigt besvärligt att hitta nattparkering numera.

I morgon bitti ska jag lasta på ett industriområde utanför Göteborg. På varenda industrigata här är det parkeringsförbud, trots att det är gott om plats och inga människor i bostäder som jag kan störa.

Nu har jag parkerat utanför gatan, då ska de ju inte kunna bötfälla mig … hoppas jag … jag står ju inte PÅ gatan.

Åker väl dit för brott mot terrängkörningslagen i stället.

För dig som undrar så har jag inte körtid för att snurra runt mer för att leta efter andra platser att stå på. Min digitala färdskrivare registrerar allt jag gör och dagens körtid är slut.

Alla vill ha sitt gods ”just in time”, men vi chaufförer får helst inte synas och märkas. På många ställen får vi inte komma in och låna toaletten eller skölja av oss (corona). Och som sagt, nattparkeringar blir bara svårare och svårare att hitta.

Men det finns fortfarande bra företag. Jag blev i veckan erbjuden att sova innanför grindarna inne på en firmas område, med tillgång till toalett, dusch och kaffemaskin. ”Tyvärr kan du dock inte komma ut genom grinden på natten.” Men det gör ju inget, jag ska ju bara sova i bilen.

Så många, ofta lite mindre ställen är jättebra att ha och göra med.

Dags att tänka om och göra rätt, politiker och stadsplanerare!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maik Sprenger:
    28 november, 2020

    Problemet kommer tas upp nu på högre nivå....

  2. PaKa:
    25 oktober, 2020

    2020 - Alla borde ha tillgång till toalett när man parkerar för natten.
    Den som sålt godset som står på flaket sover nog på hotell med toalett, dusch och frukostbuffé.
    Varför sover inte de i bilen på ett industriområde?
    2020 - Vi kräver mer!

  3. Ove Österåker:
    3 oktober, 2020

    Det har ju kommit till många betal parkeringar som sägs vara bevakade, men största bevakningen är att åka runt och se till att avgiften är betald. Bränslestölder och sönderskurna kapell rycks det på axlarna åt.

  4. Magnus:
    2 oktober, 2020

    Håller med, samt när bostadsområden planeras se då till att man kommer fram med ev gods som skall levereras! Alltid fullt med bilar och träd som förstör fordonet.

  5. Ulrika Ehrlin:
    4 september, 2020

    Jag skulle absolut rösta på dig som statsminister 😁! Man blir frustrerad, speciellt i de större städerna, på att det inte finns en chans för oss chaufförer att stå sina 9/11h utan att få en gul lapp på rutan på morgonen. Allt som oftast får man stå en bit utanför stan för att hitta en plats o måste då räkna med morgontrafiken när man ska in till kund o lossa.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringsförslag: Förläng YKB med ett halvår

Åkeri. Regeringen lägger fram ett förslag som ska göra att chaufförers yrkeskompetensbevis (YKB) kan förlängas med sex månader, räknat från att det gått ut.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.