Debatt

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Och gamla industriområden måste ta väck sina förbudsskyltar fram tills dess att andra parkeringsmöjligheter har ordnats.

Det är riktigt besvärligt att hitta nattparkering numera.

I morgon bitti ska jag lasta på ett industriområde utanför Göteborg. På varenda industrigata här är det parkeringsförbud, trots att det är gott om plats och inga människor i bostäder som jag kan störa.

Nu har jag parkerat utanför gatan, då ska de ju inte kunna bötfälla mig … hoppas jag … jag står ju inte PÅ gatan.

Åker väl dit för brott mot terrängkörningslagen i stället.

För dig som undrar så har jag inte körtid för att snurra runt mer för att leta efter andra platser att stå på. Min digitala färdskrivare registrerar allt jag gör och dagens körtid är slut.

Alla vill ha sitt gods ”just in time”, men vi chaufförer får helst inte synas och märkas. På många ställen får vi inte komma in och låna toaletten eller skölja av oss (corona). Och som sagt, nattparkeringar blir bara svårare och svårare att hitta.

Men det finns fortfarande bra företag. Jag blev i veckan erbjuden att sova innanför grindarna inne på en firmas område, med tillgång till toalett, dusch och kaffemaskin. ”Tyvärr kan du dock inte komma ut genom grinden på natten.” Men det gör ju inget, jag ska ju bara sova i bilen.

Så många, ofta lite mindre ställen är jättebra att ha och göra med.

Dags att tänka om och göra rätt, politiker och stadsplanerare!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maik Sprenger:
    28 november, 2020

    Problemet kommer tas upp nu på högre nivå....

  2. PaKa:
    25 oktober, 2020

    2020 - Alla borde ha tillgång till toalett när man parkerar för natten.
    Den som sålt godset som står på flaket sover nog på hotell med toalett, dusch och frukostbuffé.
    Varför sover inte de i bilen på ett industriområde?
    2020 - Vi kräver mer!

  3. Ove Österåker:
    3 oktober, 2020

    Det har ju kommit till många betal parkeringar som sägs vara bevakade, men största bevakningen är att åka runt och se till att avgiften är betald. Bränslestölder och sönderskurna kapell rycks det på axlarna åt.

  4. Magnus:
    2 oktober, 2020

    Håller med, samt när bostadsområden planeras se då till att man kommer fram med ev gods som skall levereras! Alltid fullt med bilar och träd som förstör fordonet.

  5. Ulrika Ehrlin:
    4 september, 2020

    Jag skulle absolut rösta på dig som statsminister 😁! Man blir frustrerad, speciellt i de större städerna, på att det inte finns en chans för oss chaufförer att stå sina 9/11h utan att få en gul lapp på rutan på morgonen. Allt som oftast får man stå en bit utanför stan för att hitta en plats o måste då räkna med morgontrafiken när man ska in till kund o lossa.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen.

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.