Debatt

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Och gamla industriområden måste ta väck sina förbudsskyltar fram tills dess att andra parkeringsmöjligheter har ordnats.

Det är riktigt besvärligt att hitta nattparkering numera.

I morgon bitti ska jag lasta på ett industriområde utanför Göteborg. På varenda industrigata här är det parkeringsförbud, trots att det är gott om plats och inga människor i bostäder som jag kan störa.

Nu har jag parkerat utanför gatan, då ska de ju inte kunna bötfälla mig … hoppas jag … jag står ju inte PÅ gatan.

Åker väl dit för brott mot terrängkörningslagen i stället.

För dig som undrar så har jag inte körtid för att snurra runt mer för att leta efter andra platser att stå på. Min digitala färdskrivare registrerar allt jag gör och dagens körtid är slut.

Alla vill ha sitt gods ”just in time”, men vi chaufförer får helst inte synas och märkas. På många ställen får vi inte komma in och låna toaletten eller skölja av oss (corona). Och som sagt, nattparkeringar blir bara svårare och svårare att hitta.

Men det finns fortfarande bra företag. Jag blev i veckan erbjuden att sova innanför grindarna inne på en firmas område, med tillgång till toalett, dusch och kaffemaskin. ”Tyvärr kan du dock inte komma ut genom grinden på natten.” Men det gör ju inget, jag ska ju bara sova i bilen.

Så många, ofta lite mindre ställen är jättebra att ha och göra med.

Dags att tänka om och göra rätt, politiker och stadsplanerare!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maik Sprenger:
    28 november, 2020

    Problemet kommer tas upp nu på högre nivå....

  2. PaKa:
    25 oktober, 2020

    2020 - Alla borde ha tillgång till toalett när man parkerar för natten.
    Den som sålt godset som står på flaket sover nog på hotell med toalett, dusch och frukostbuffé.
    Varför sover inte de i bilen på ett industriområde?
    2020 - Vi kräver mer!

  3. Ove Österåker:
    3 oktober, 2020

    Det har ju kommit till många betal parkeringar som sägs vara bevakade, men största bevakningen är att åka runt och se till att avgiften är betald. Bränslestölder och sönderskurna kapell rycks det på axlarna åt.

  4. Magnus:
    2 oktober, 2020

    Håller med, samt när bostadsområden planeras se då till att man kommer fram med ev gods som skall levereras! Alltid fullt med bilar och träd som förstör fordonet.

  5. Ulrika Ehrlin:
    4 september, 2020

    Jag skulle absolut rösta på dig som statsminister 😁! Man blir frustrerad, speciellt i de större städerna, på att det inte finns en chans för oss chaufförer att stå sina 9/11h utan att få en gul lapp på rutan på morgonen. Allt som oftast får man stå en bit utanför stan för att hitta en plats o måste då räkna med morgontrafiken när man ska in till kund o lossa.

Lästips:

Robert Savela, regionalt skyddsombud i Transports avdelning 26 Norrbotten.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Kvinna som värjer sig – idébild

”Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!”

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Debatt: Sexuella trakasserier
utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Transportarbetaren har tidigare skrivit om Josephine, som tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier. Nu skriver hon själv om den utsatta situationen som bemanningsanställd, en utsatthet som Josephine delar med allt fler unga på arbetsmarknaden.

Oseriöst agerande

Debatt / Facket kommenterar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Arbetsgivarens genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats. Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Oseriöst agerande

Debatt / Kommentar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.