Så ser ordningsvakter på rökförbud utanför krogen

Bevakning. Från och med i dag, den första juli, gäller rökförbud på uteserveringar. För ordningsvakter kan det betyda mer jobb – till att börja med. Men några större problem med folk som vägrar fimpa utanför krogen befaras inte.

– Vi har gått igenom internt vad som gäller och hur vi ska förhålla oss. Visst, det kan bli något fler tillrättavisningar efter ändringen men det handlar inte om någon större arbetsbörda, säger Martin Brask, Transportmedlem och ansvarig på Q Security region Värmland.

Rökförbudet innebär också att exempelvis restaurangägare har ansvar för att gäster inte ställer sig nära entrén och röker. Den nya lagen har diskuterats inom bevakningsföretaget och Martin Brask betonar att ansvaret i första hand ligger på fastighetsägare och krögare:
– Vi har haft bra diskussioner med dem och på de krogar där vi sköter bevakningen har jobbet redan börjat. 

Martin Brask framhåller också att rökning i offentliga rum, som utanför gallerior, minskat under senare år: Rökare överlag visar respekt och orsakar sällan problem som ordningsvakterna behöver ta itu med.

Ingen av de regionala skyddsombud Transportarbetaren har talat med har heller hört någon diskussion om förväntade problem för ordningsvakter. Men från polisen har det kommit kritik mot den nya lagen. Det är bara polis som har rätt att avvisa rökare som inte följer tillsägelser från personal och vakter.

– Att skicka poliser på ett rökförbud jämfört med ett inbrott som man inte åker på, det kan man ju se som en ganska omöjlig situation, säger Stefan Gustafsson, presstalesperson i region Väst, till Sveriges Radio P4 Göteborg.

Både bland polis och ordningsvakter har också diskuterats oklarheter i den nya lagen. Ingen verkar veta hur många meter utanför en servering någon måste gå för att ta en cigarett. Hur långt ska man putta bort dem? frågar sig Dennis Wesselhoff, ordförande i föreningen Sveriges förenade ordningsvakter:

–Det råder stor otydlighet och det blir mycket ryktesspridning, säger han till P1 Morgon.
Dennis Wesselhoff räknar med att det kommer att bli ett ökat tryck vid entréerna och betydligt mer arbete för de ordningsvakter som, i likhet med honom, står i dörren. Men att det med lugn attityd och dialog kommer att lösa sig i längden.

Den nya tobakslagen, som gäller från och med den 1 juli, betyder att det blir förbjudet att röka på flera allmänna platser. Förutom uteserveringar rör det bland annat perronger, lekparker och idrottsanläggningar. Det nya rökförbudet gäller också elektroniska cigaretter och vattenpipor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Transportarbetarens logga

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.