Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.
Close
Försäkringsinformatören Matilda Olofsson hos Lundstams återvinning i Östersund. Under hösten har hon tillsammans med Björn Nilsson arbetat i avdelning 32:s projekt under tre månader.
Close

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

– Vi har satsat på försäkringsinformation då vi tyckt att det varit viktigt för medlemmarna. Och vi har haft, och har, duktiga försäkringsinformatörer, säger Transports Johan Molin, ordförande i avdelning 32 Mellersta Norrland.

Björn Nilsson
Björn Nilsson. Foto: Privat

Avdelningen har under tre månader arbetat i projektform med försäkringsfrågor, främst inriktat på arbetsplatser. Björn Nilsson och Matilda Olofsson har varit ute och informerat.

– Det har varit jättepositivt, en stor erfarenhet att tala med både medlemmar och icke medlemmar. Och få vara med och hjälpa till så att de fått ut pengar retroaktivt, säger Björn Nilsson, som arbetar som ordningsvakt i Sundsvall annars.

Under hösten har han stått framför såväl större församlingar som suttit vid fikabord och talat avtalsförsäkringar och medlemsförsäkringar. Framför allt i Sundsvalls-, Timrå- och Härnösandstrakten men även upp mot Ånge.

Båda upplever att information om försäkringarna behövs hos anställda, men också hos företagare som betalar för avtalsförsäkringarna.

– En hel del säger att de har koll när man frågar. Men när man väl sätter sig och börjar prata så är det en hel del oklarheter… Det kan handla sjukskrivningar och olyckor, men vi har också fått en del som undrat över TGL:n, ersättning till anhöriga vid dödsfall, säger Björn Nilsson.

Han upplever också att informationen väckt intresse för facket hos dem som inte är med i Transport:
– Vi har ju fått med en del nya, som valt att bli medlemmar efter de fått informationen om försäkringsskyddet.

Björn Nilsson har inte gjort någon skillnad på medlemmar och icke medlemmar. Informationen är för alla. Om någon transportare behöver hjälp med att driva en försäkringsfråga får de vända sig till avdelningen.

Sammanlagt har 2 696 individer hittills i år, den 4 december, fått information om försäkringar genom avdelning 32:s informatörer. Den siffran är nu registrerad digitalt på plattformen Facket försäkrar-torget.

För samtliga LO-förbund är antalet registrerade samtal 227 772 fram till och med den 3 december i år. Det är en kraftig ökning jämfört med samma period förra året. I kronor betyder det också en kraftig ökning. Summan på ”räddade” försäkringspengar var förra året 960 miljoner. Bara hittills i år är den 1,1 miljard kronor.

–Det är jättemycket vi hittat där de försäkrade inte känt till sin rätt. Det handlar både om medlemmar och icke medlemmar, säger Sture Thorsell, Transports försäkringsombudsman.

– Främst är det i sjukförsäkringen man hittar glömda pengar, men också i ersättning till föräldralediga.

Alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal omfattas av avtalsförsäkringarna, Afa-försäkringarna, som arbetsgivaren är skyldig att betala in till. Sture Thorsell påpekar dock att medlemmar, förutom informationen, också kan få hjälp att driva en försäkringsfråga. Framför allt då från sin avdelning.

Sture Thorsell förklarar framgångarna med att förbundet arbetat aktivt under hela året, och att det gäller samtliga avdelningar.

– Och vi ska inte glömma bort våra medlemsförsäkringar, som ger ytterligare komplement.
Svenska Transportarbetareförbundet ligger väl till när det gäller att rädda hem pengar inom sina avtalsområden. Bara betydligt större IF Metall har i kronor räddat hem mer pengar: drygt 351,5 miljoner kronor jämfört med Transports 155,6 miljoner kronor.

Patrick Roselin är ombudsman hos LO och samordnare för Facket försäkrar-verksamheten. Han har sammanställt årets glädjande siffor: Ersättning till medlemmar och icke medlemmar utifrån antalet samtal som försäkringsinformatörerna registrerat i Facket försäkrar-torget till och med den 3 december.
– Ja, siffrorna är ännu finare än förra året. Och än är inte året slut, säger han.
– Jag tror att samtliga förbund gjort ett omtag när det gäller försäkringsinformationen. Att samtalen registreras är också ett bra sätt att visa vilket fantastiskt jobb som våra försäkringsinformatörer gör.

LO:s Patrick Roselin nämner också att Transport markant höjt nivån och säger att han själv haft förmånen att vara med Transports Sture Thorsell ute i regionerna.

– Jag tror att det gett mycket, att man lokalt i försäkringsfrågorna resonerat hur försäkringsfrågorna ska lyftas, och vi har också fått mycket tillbaka, säger han.

– Jag är samordnare, det är ju grundorganisationen som gör jobbet. Det är i avdelningarna som det är verkstad!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för anställda på Samhall

Samhall. Det LO-gemensamma kollektivavtalet för anställda på Samhall är nu klart. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2025 och gäller två år framåt. Grundlönen höjs med 990 kronor det första året och plussas på med ytterligare 904 kronor året därpå.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.