Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.
Close
Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.
Close
Dödsolycka i hamnen

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Han är hamnarbetare och skyddsombud i Oxelösund. Under en period jobbade han som stuveriombudsman i Transport, men nu är han tillbaka i hamnen. Till jobbet i verkstaden.

Vi sitter i fackklubbens lokaler nere vid kajen, ett stenkast från platsen där olyckan hände. Förutom Roger är det huvudskyddsombudet Jyrki Saarinen och klubbens ordförande Anders Berglund, som också är skyddsombud.

I åklagarens förundersökning vittnar många om att hamnen direkt efter olyckan stramade upp arbetsmiljöarbetet. Det kom nya instruktioner för bland annat fallskydd, syremätning och gasvarnare. Den som ertappas med att bryta mot reglerna riskerar varning och i förlängningen sparken.

Två dödsolyckor

Anders Berglund tycker att åtgärderna är befogade:

– Vi har tyvärr haft två dödsolyckor på kort tid. Den andra var en truckolycka i stålhamnen. En kille som var inlånad från stuveriet gick på fel ställe, med huvan uppfälld. Truckföraren såg honom aldrig.

Roger Dahlström konstaterar att den senaste dödsolyckan väckte blandade reaktioner bland personalen. En uttryckte att: ”Det kunde ha hänt mig med. Det var nästan väntat att det skulle hända …”

Anders Berglund säger:

– Det har blivit vanligare att personal lånas ut mellan enheterna. Erfarenheten blir inte densamma. Och utlåningen kommer sannolikt att öka ännu mer.

I Oxelösund har det varit flera allvarliga olyckor där extringar, timanställda, varit inblandade. Är andelen timanställda för hög?

Huvudskyddsombudet Jyrki Saarinen säger:

– Från den fackliga sidan tycker vi ju alltid att det ska vara fler fast anställda. Kanske finns det en risk att extringar, 900-personalen som vi kallar dem, vill visa framfötterna och tummar lite mer på säkerheten.

– Fast vi har tittat på statistiken över tillbud och då är 900-personalen inte överrepresenterad.

Arbetsmiljöarbete

Jyrki betonar att det alltid bedrivits ett arbetsmiljöarbete i Oxelösunds hamn.

Sedan 2005 har företaget haft ett system med självstyrande grupper. Det är kollektivarna själv som fördelar arbetsuppgifterna i skiftlaget och utser en gruppledare.

Efter olyckan har företaget inrättat nya tjänster där en tjänsteman blir ansvarig produktionsledare. Gruppledarfunktionen blir kvar bland kollektivarna och kompletteras med uppdragsledare, också det en arbetare.

Gruppledaren kan ansvara för arbetet på tre båtar samtidigt, en uppdragsledare ska finnas för varje båt.

Bilden Jyrki Saarinen ger är att hamnen inte skapat så många nya rutiner eller bestämmelser efter olyckan 2018. Det handlar mer om repetitioner och uppföljning av att reglerna verkligen följs.

Roger Dahlström säger:

– Dagens arbetsinstruktioner är gjorda utifrån riskbedömningar, företaget är hårdare på det nu.

Egen gasmätare

En tydlig förändring är att alla stuveriarbetare bär en egen gasmätare. Rutinerna har också skärpts för mätning i lastrum och nergångar. Inför varje nedklättring ska mätning ske.

Alla har också fått ordentlig utbildning på mätarna, som också funktionstestas inför varje arbetspass. De anställda får också en genomgång av flyktmaskerna. Företaget har köpt in hänglås, så att hamnarbetarna kan låsa manluckor som identifieras som riskabla.

Hamnen har infört ett nytt datasystem, så att det ska bli lättare att hålla reda på kompetenser och utbildningsnivå hos personalen. Alla chefer får numera en riktig arbetsmiljöutbildning.

– När man jobbar med det här inser man hur omfattande arbetsmiljöfrågorna är. Det gäller att få ut budskapet till alla, säger Jyrki Saarinen.

Åklagaren pratar om procedurglidning som förklaring till bristerna i arbetsmiljön …

– Ja, det är lätt att lägga ribban jättehögt. Men man måste efterleva alla krav också, säger klubbordförande Anders Berglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.