Close
Har flyttfirman Orkarinte.se i Stockholm egna anställda? Ja, säger kontoristen på flyttkontoret. Ring Skatteverket, säger chefen som driver verksamheten. Expressarbetarna på bild finns inte med bland de intervjuade i artikeln.
Close

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

– Allting i företaget sköts korrekt. Har du andra uppgifter får du ringa Skatteverket eller polisen, säger Clay Onyango, som är ansvarig för driften.

En vit skåpbil bromsar in och dubbelparkerar på Roslagsgatan i Stockholm. Två män hoppar ur hytten och ytterligare två kommer småspringande från ett hus intill.

Alla fyra är klädda i jeans och gympaskor. Männen börjar snabbt plocka av tomma lastpallar och skräp från skåpbilen, som är stripad med det fyndiga namnet Orkarinte.se. När bilen är tömd går de in på flyttfirmans kontor som ligger i gatuplanet.

Under en timmes tid är det fyra olika flyttbilar med ett tiotal expressarbetare som stannar till utanför Orkarinte.se.

Tre av lastbilarna bär företagets logga, den fjärde är anonym. Inget av fordonen är skrivet på flyttfirman, utan på olika privatpersoner eller bolag. Ingen av bilarna är heller registrerad för yrkestrafik och varken flyttföretaget eller ägarna till fordonen har trafiktillstånd.

Till förra numret gjorde Transportarbetaren en kartläggning av företag som ansökt om att få ta in arbetskraft från länder utanför EU. Ett av dem var just Orkarinte.se. Fast bolaget hette då Norrmalms Flytt och städ.

Flyttfirman begärde att få ta in expressarbetare från Kamerun. Ansökan var skriven för hand och den utlovade lönen låg. 15 400 kronor för heltidsjobb.

Det är flera saker som är anmärkningsvärda kring Orkarinte.se och Norrmalms flytt och städ.

Ansökan om arbetskraft från Kamerun kom in till Migrationsverket i februari 2018, bara dagar innan Norrmalms Flytt och Städ begärdes i konkurs – med närmare en halv miljon kronor i skatteskulder.

Kort före konkursen fick bolaget dessutom nya huvudmän. Två målvakter som tidigare tagit över rader av konkursbolag.

Varför ansöker man om utländsk arbetskraft i ett konkursmässigt bolag? Varför låter man två målvakter kliva in i styrelsen ett par dagar innan konkursansökan registreras, om verksamheten varit seriös?

Och vem eller vilka driver egentligen Orkarinte i dag? En koll på hemsidan indikerar att firman har en omfattande verksamhet med flytt, städning, hämtning av grovsopor, matleveranser och personaluthyrning.

Fast något organisationsnummer anges inte. Transportarbetaren ringer upp Orkarinte.se – anonymt, som presumtiv kund – och får veta att rörelsen nu bedrivs genom Orkar Tjänster AB.

Bolaget är skrivet på två unga medlemmar i familjen Onyango och startades i våras. När tidningen ställer frågor uppger kvinnan som svarar att pappan, Clay Onyango, är chef och ansvarig.

Det var Clay och hans hustru Elisabeth som drev föregångaren, Norrmalms Flytt och städ, innan konkursen. Om man får tro årsredovisningarna gick rörelsen knackigt. År 2016 omsatte flyttföretaget bara knappt 151 000 kronor. Med en anställd.

Sista året före konkursen, 2017, har över huvud taget inte redovisats till Bolagsverket.

En pling till konkursförvaltaren, advokat Svante Olofsson, ger inte mycket. Han har inte lyckats få kontakt med företrädarna för bolaget.

– Konkursen är långt ifrån avslutad. Jag har inte ens fått tag på bokföringen. Tingsrätten har försökt, men inte lyckats delge företrädarna en begäran om att avlägga ed.

– Jag har sökt de gamla ägarna också, men de frånsäger sig ansvar. De förnekar även allt samröre med det nya bolaget, Orkar Tjänster. Trots att deras egna barn står som företrädare i bolaget. Hur trovärdigt det är kan du ju själv bedöma, säger Olofsson.

En koll hos myndigheterna visar att Orkar Tjänster AB inte har F-skattsedel och inte är registrerat som arbetsgivare. Under senaste kvartalet har företaget inte betalat in en enda krona i löneskatt eller arbetsgivaravgifter.

Ett nytt samtal till Orkarinte. Jag utger mig på nytt för att vara kund och frågar hur många anställda företaget har.

– Jag vet inte på rak arm, säger kvinnan som svarar. Men det är ganska många.

Är de anställda i Orkar Tjänster eller i andra bolag?

– Vi samarbetar med andra flyttfirmor, men vi har egna anställda i Orkar Tjänster också. Om du vill veta mer får du får prata med Clay.

Clay Onyango har inga formella uppdrag i Orkar Tjänster AB, men han beskrivs alltså som ”chef” för verksamheten.

Transportarbetaren ringer upp Clay och frågar om det stämmer att rörelsen drivs genom Orkar Tjänster AB, och hur många anställda som finns i företaget. Han säger:

– Varför frågar du? Alla skatter betalas som de ska. Har du andra uppgifter kan du ringa Skatteverket och polisen.

Okej, i vilket företag finns personal och i vilket bolagsnamn betalas skatter och arbetsgivaravgifter in?

– Allt stämmer! Du vet inte hur vi jobbar. Ring Skatteverket.

En person på ert kontor uppger att ni har egna anställda. Fast ni har inte F-skattsedel och är inte registrerade som arbetsgivare. Hur går det ihop?

– Jag kom precis hem från Kenya, jag har varit där i fyra månader. Är det något som du tycker är fel får du ringa Skatteverket.

De flyttbilar som bär er logga är inte registrerade för yrkestrafik och ägarna har heller inte trafiktillstånd. Är det ett problem?

– Ring polisen, om du har frågor.

Transportarbetaren följer Clay Onyangos uppmaning och ringer Skatteverket. Där kan handläggaren av sekretesskäl inte kommentera enskilda företag och vilka som eventuellt granskas.

Tjänstemannen säger:

– Mitt jobb är att ta emot tips om oseriösa företag. Jag får många samtal som rör just flyttbranschen. Mest är det från kunder som är besvikna och känner sig lurade.

– En del har betalat i förskott, sedan kommer inte bilen. Andra har fått saker stulna från flyttlasset. Jag förstår inte att folk inte ställer högre krav när de beställer flyttjänster. Finns det inte ens F-skatt kan man som kund bli skyldig att betala arbetsgivaravgifterna.

Dagen efter Transportarbetarens nätpublicering av denna artikel ringer Aaron Onyango, 20 år, upp redaktionen. Han står som styrelseledamot och vd i Orkar Tjänster AB och är mycket upprörd.

– Allting i artikeln är fel! Du borde ha kollat vem som är vd! Vi betalar visst skatter och arbetsgivaravgifter. Genom två andra bolag.

Ett av bolagen, uppger Aaron Onyango, är Catalyst22 AB. En granskning visar att bolaget har två lätta lastbilar, varav i vart fall den ena är stripad med Orkarinte.se:s logga.

Till skillnad från Orkar Tjänster AB har Catalyst22 F-skattesedel och är registrerat som arbetsgivare. I oktober betalade bolaget in 3 707 kronor i arbetsgivaravgift. I september var summan densamma.

Det motsvarar lönen för en halv flyttgubbe.

En annan av flyttbilarna som bär Orkarinte.se:s logga är skriven på en privatperson, en 62-årig man i Täby. Mannen har sex lätta lastbilar registrerade på sig.

62-åringen är också registrerad som arbetsgivare. I september och oktober deklarerade han för 2 139 respektive 4 280 kronor i arbetsgivaravgifter.

Samtidigt har han en skatteskuld på 130 000 kronor hos kronofogden.

Så sent som den 22 november 2018 la Orkarinte.se ut en platsannons där man söker en expressarbetare. Till Orkar Tjänster AB. Ett företag som alltså saknar F-skatt och registrering som arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flyttföretag kör vidare – trots konkurs

Flytt. Flyttfirman som opererar under namnet "Orkar inte" lever vidare, trots avslöjanden om svartarbete, skattefiffel och två konkurser. I dag hävdar huvudmannen att flyttjobben bedrivs via en enskild firma. En restaurangrörelse som inte redovisat en krona i arbetsgivaravgifter det senaste kvartalet.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.