Avtal 2020

Renhållarnas lönematch pausad – fortsätter på tisdagen

Miljöarbete. Första förhandlingsdagen gav som väntat inget nytt löneavtal för landets miljöarbetare. Men redan i morgon, tisdag, återupptas överläggningarna. – Vi står fortfarande en rejäl bit från varandra. Hetast diskussion blev det om vårt krav på en förlängning av lönetrappan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Den här veckan växlar Transport upp avtalsförhandlingarna rejält. Åkeri och terminal är redan i gång, liksom miljöarbetarna. Och på onsdag börjar drabbningen med arbetsgivarorganisationen Almega. Om bevakningspersonalen.

För miljöarbetarna har Transport i huvudsak samma krav som för åkeri och terminal.

I potten ligger LO:s så kallade märke – alltså 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. I den ingår också en välkommen förbättring av avtalspensionen, som beräknas ”kosta” ungefär 0,3 procent i avräkning på de 5,4 procenten.

Transports åkerichaufförer når slutlön redan efter fyra år i yrket. Många har efterlyst en längre lönetrappa och i de pågående förhandlingarna begär facket ett nytt lönesteg, för anställda som nått sex år i yrket.

Samma krav lanserar Transport i förhandlingarna om ett nytt miljöarbetaravtal.

– Motparten jublade inte direkt. Men vi tvingade dem att lyssna, det handlar ju om att locka nytt folk till branschen. Och få dem att stanna kvar. Chaufförsbristen är stor och ett generationsskifte kommer, både inom renhållningen och åkerisektorn, säger Tommy Wreeth.

Ett genomgående krav i Transports avtalsrörelse är regler som säkerställer tryggheten i jobbet. Även om hyvling av tjänster och missbruk av deltider och visstider inte är ett problem i renhållningsbranschen i nuläget, vill förbundet gardera.

Bland renhållarna på fältet höjs röster för att miljöföretagen ska betala retroaktiva pengar för de månader som gått sedan det gamla avtalet löpte ut. Samma krav ställer många andra LO-medlemmar i den pågående lönerörelsen.

Kruxet är att arbetsgivarna kontrar med att den retroaktiva ersättningen i så fall ska räknas av från de 5,4 procenten.

Tommy Wreeth säger:

– Det här blir ett pedagogiskt problem för oss. Vilket är bäst? 3 000-4 000 kronor i en engångssumma till jul? Eller 100 kronor mer i månaden resten av yrkeslivet? För mig är det ett enkelt val, jag tar lönehöjningen på 100 kronor.

Anställda i renhållningsföretagen vittnar om att branschen inte haft någon nedgång under corona-pandemin, snarare tvärtom. Det borde alltså finnas pengar att hämta, till skillnad mot näringar där covid-19 slagit hårt. Tommy Wreeth ser gärna att bolagen följer DHL:s exempel.

– Speditionsjätten betalade nyligen ut 300 euro (drygt 3000 kronor) till alla anställda, världen över. Som uppskattning för personalens insatser. Samma renhårighet verkar inte finnas hos svenska renhållningsföretag eller åkerier. Här behåller man överskottet själva.

– Vi borde egentligen inte behöva kräva kompensation för de sju månader då företagen slapp betala lönehöjningar. Finns det någon heder borde företagen betala ut ersättning till de anställda ändå. Skulle något bolag ta det initiativet kommer Transport inte att protestera, det lovar jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

”Visst är cannabis olagligt. Men det är grymt dåligt att mitt företag bara sparkade mig och vägrade lyssna. Att jag inte fick hjälp”, tycker renhållaren Johnny. (Bilden är arrangerad.)

Johnny fick sparken efter drogtest

Arbetsrätt. – Om jag druckit alkohol hade jag fått hjälp och rehabilitering. Men jag rökte cannabis, självmedicinerade mot min depression. Efter ett slumpvis drogtest fick Johnny sparken från jobbet som renhållare.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.