”Utredningen har legat som en våt filt över alltihop”

Arbetsrätt. Regeringen uppmanar parterna att fortsätta förhandla om nya spelregler på arbetsmarknaden. Transports ordförande Tommy Wreeth är tveksam till att det hjälper.

– Jag uppfattade det som att parterna var nära en lösning. Det finns en vilja hos samtliga politiska partier som står bakom januariöverenskommelsen att förhandlingarna återupptas, sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vid en pressträff.

Enligt Transports ordförande Tommy Wreeth var den uppsatta tidsgränsen, den 30 september, något som parterna själva lagt fast. Det krävs alltså ingen sanktion från politiskt håll för att fortsätta förhandla. Men han är inte lika optimistisk som Eva Nordmark:

– Jag är tyvärr inte säker på att mer tid skulle hjälpa. Min bedömning är att det fanns centrala frågor där parterna stod en rejäl bit från varandra. Det bästa hade varit om vi fått bort den statliga las-utredning, som Gudmund Toijer la fram i våras. Den har legat som en våt filt över alltihop.

På upploppet kom förhandlingarna mellan LO, privattjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv att handla om ett batteri stora komplicerade frågor, bland annat en reformerad a-kassa.

I paketet ingick förstås lagen om anställningsskydd, las. Arbetsgivarna har skjutit in sig på flera bestämmelser som man anser måste förändras.

En är uppsägningar på grund av personliga skäl. Som det är nu krävs saklig grund för att en arbetsgivare ska kunna sparka en anställd. Facket kan också ogiltigförklara uppsägningar och arbetsgivaren måste då betala ut lön till dess tvisten är slutligt avgjord.

Skulle saklig grund visa sig saknas kan arbetsgivaren sedan tvingas betala ytterligare upp till 32 månadslöner – såvida den anställde inte får jobbet tillbaka.

Svenskt Näringsliv vill också luckra upp saklig grund-begreppet och helst reglera vilken sorts misskötsamhet eller brister som kan motivera en uppsägning av personliga skäl.

En sådan punkt uppges vara svaga arbetsprestationer. På den fackliga sidan är det kontroversiellt. Ska företag kunna sparka ut den som är äldre, sliten eller arbetsskadad?

Efter nattens kollaps kommer uppgifter om att förhandlingarna definitivt körde fast på turordningsreglerna. I ett sent skede konkretiserade Svenskt Näringsliv vilka krav som gällde. Krav som till och med var mer långtgående än de förändringar som Gudmund Toijer presenterade i våras.

Enligt tidningen Arbetet begärde Svenskt Näringsliv att få göra undantag för fem arbetare och fem tjänstemän vid neddragningar, alternativt en viss procent av personalstyrkan. Det senare skulle förstås få stor påverkan i storföretag med många anställda.

Regeringen har skickat ut Toijer-utredningen på remiss och svaren ska vara inne den 26 oktober. Transport och andra fackförbund laddar nu för de kommande avtalsförhandlingarna där samma trygghetsfrågor kan komma upp på bordet.

LO vill inte ha en uppluckring av anställningstryggheten, utan tvärtom stopp för så kallad hyvling av tjänster och missbruk av deltider och visstidsanställningar.

”De otrygga anställningarna är ett gift på svensk arbetsmarknad. Inget fackförbund kunde ställa upp på det förslag som i slutänden låg på förhandlingsbordet”, skrev Transports ordförande Tommy Wreeth och avtalssekreterare Peter Winstén i en gemensam kommentar efter att nattens förhandlingar brutit samman.

Wreeth och Winstén avslutar med orden:

”Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att förbättra tryggheten för våra medlemmar. Vi ger inte upp, den svenska partsmodellen bygger på förhandlingar. Att politikerna nu skulle gå in och peta i arbetsrätten är för oss helt uteslutet. Vad som händer på kort sikt beror givetvis mycket på hur den politiska reaktionen blir. Det bästa vore om regeringen och deras samarbetspartier skrotar Toijers las-utredning i sin helhet och låter parterna förhandla på allvar, utan politisk inblandning.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.