Avtal 2020

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Bristen på lastbilschaufförer är ett av åkeribranschen mest akuta problem. Bedömare menar att det kommer att saknas uppåt 50 000 yrkesförare de kommande tio åren. Problemen är dessutom likartade i hela EU.

Ändå har chaufförsbristen än så länge haft liten inverkan på lönenivåerna och så kallad löneglidning. Transport är också ett av ytterst få fackförbund på arbetsmarknaden som sagt nej till individuell lönesättning. De flesta som kör tunga fordon ligger kring 28 500 kronor.

En fråga som nu lyfts vid förhandlingsbordet är att förlänga lönestegen, som i dag tar slut efter fyra år i yrket.

– Det finns ett intresse från båda sidor att göra det, men vi är inte överens om hur det ska betalas, säger Tommy Wreeth.

Wreeth, som leder förhandlingarna mot Biltrafikens Arbetsgivareförbund, konstaterar att gårdagens inledande förhandlingar gick trögt, med låsta positioner:

– Nu har vi närmat oss varandra en bit när det handlar om hur lönen ska beräknas och förbättringar av avtalspensionen. Vi får ett visst gehör för ett av våra krav som handlar om tryggare anställningar.

– Vi har också varit tydliga med att arbetsgivarna ska passa sig för att komma med en massa egna krav på saker som vi ser som försämringar i avtalet. De har redan kommit undan med att inte behöva betala lönehöjningar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut.

Till förhandlingarna hade Transport med sig ett förslag till en omarbetad arbetsmiljöbilaga. Den är tänkt att förbättra arbetsmiljöarbetet och säkerheten för två yrkesgrupper som är hårt olycksdrabbade.

På terminal och lager är truckolyckor vanliga och lastbilsförare toppar statistiken över dödsolyckor i arbetslivet.

– Tyvärr var intresset minst sagt svalt för våra förslag. Det är faktiskt förvånande, säger Tommy Wreeth.

På måndag kommer Transports lilla förhandlingsdelegation att möta arbetsgivarna på nytt. Samma sak på tisdagen. Den stora delegationen är preliminärt inkallad till tisdag klockan 18.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Sjödin:
    19 november, 2020

    Hur går det med avtalet,
    Hur ska vi som haft löneöknings bortfall sedan i April kompenseras ?

  2. Så besviken och less.:
    16 november, 2020

    Varför tar inte transport till strejk.
    Utan utbildade chaufförer stannar Sverige, alla dessa arbetsgrupper som hyllas för att de håller Sverige igång under rådande pandemi skulle inte kunna göra något jobb alls utan transporter.
    Vi får avstå löneökningar, vi är ej välkomna hos våra kunder mer än just utanför hytten. Vi är tvingade att förflytta oss mellan alla regioner trots smittorisk, och om vi blir sjuka så finns det ingen som kan utföra vårat jobb för det utbildas för få chaufförer. Vilket ej är konstigt då vi är lågavlönade vägpirater i allmänhetens ögon.
    Kul om Transport kunde stå upp för oss någon gång......

  3. Hoppaspåallt:
    16 november, 2020

    Vi är ju viktiga för Sverige , att det ska finnas mat och allt . Så vi gör ju en stor grej för Sverige . Så jag tycker att vi borde få en rejäl höjning nu.

  4. Adrian Höglund:
    14 november, 2020

    Varför försöka dra ut på förhandlingen? Det måste ju göras oavsett.

  5. viking Ottosson:
    13 november, 2020

    Ge er inte vi behöver ett rejält lyft nu

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.