Therese Thörner
Close
Nära toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skog.
Close

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

– Jag har tänkt mycket på hur mycket transportledaren påverkar ens liv. Det handlar om arbetsmiljön, om hur stressigt det är och hur körningarna fördelas, säger Therese Thörner.

Tillsammans med två kurskamrater från Teknikhögskolan i Uddevalla håller hon på med sitt examensarbete. Det handlar om transportledarens påverkan på chaufförens liv och hälsa. Therese Thörner och kursarna hoppas få svar på en rad frågor. Hur realistiska är förväntningarna din transportledare har på dig? Har du känt oro eller ångest på grund av din transportledning? Brukar du ofta hoppa över rast på grund av transportledarens planering?

– Idén till arbetet föddes efter landsvägen. Vi är tre tjejer från utbildningen som pratat mycket, det är roligt att samarbeta, säger Therese Thörner, som framför allt pluggat i hytten.

Therese Thörner Flisa
Therese med Flisa i hemmet på Värmlandsnäs.

Hon bor tillsammans med maken i Norra Averstad på Värmlandsnäs, utanför Säffle.

Rättvis fördelning

Hennes studiekamrater bor i Eksjö respektive Ystad. Att utbildningen var på distans var en förutsättning för att Therese skulle läsa till transportledare. Frågan hur hon själv trivs på jobbet hemma i Säffle känns överflödig.

– Jag trivs med att ligga ute i lastbil, det är gött. Jag är praktiskt taget uppvuxen i bil, säger hon.

Therese Thörner tror också att hon är privilegierad när det gäller den egna arbetsledningen. Hon kör för ett mindre åkeri där arbetsmiljön är bra och där åkaren lyckas pussla ihop flödet så väl ”så man kan tro att han är kvinna”. Det är sällan stressigt och körningarna fördelas rättvist.

Staffan Thörner
Therese pappa, Staffan Thörner, svänger förbi med hunden Thessie.

– Flis är ju på ett vis också behändigt att köra. Många av sågverken går skift och man kan oftast lasta mer eller mindre dygnet runt, säger Therese Thörner.

– När semestern var slut kände jag absolut ingen ångest. Tvärtom, det var skönt att komma tillbaka till rutinerna. Nu kör vi igen!

Även hos ett tidigare, mindre organiserat, åkeri upplevde hon att det fanns lyhördhet och respekt för chaufförerna. Med en transportledare som tog sig tid och behöll lugnet även när hon körde vilse i början.

I dag kör Therese Thörner mycket på Norge, på schema som innebär att hon ofta är borta från hemmet flera dagar i sträck. Senare på dagen ska hon åka in till stan – Säffle – för att hämta lastbilen, och gå på ett pass. Förmodligen blir det övernattning i Skövde i natt.

Men Therese Thörner vet att långt ifrån alla upplever arbetet på samma vis. Ett arbete som skulle kunnat fungera så mycket bättre, om arbetsledningen gjorde det. På nära håll har hon bevittnat hur plågsamt det kan vara för andra chaufförer. När planeringen gör att det blir omöjligt att vila eller ta rast, när stressen leder till sömnlöshet och problem också med familjelivet.

Så ämnet för examensarbetet engagerar.

– Det handlar ju inte bara om gods som transporteras. Det handlar också om människor som kör, hur de mår, säger Therese.

– Vi kanske inte kan lösa världsproblemen med vår undersökning. Men vi vill lyfta upp något, bidra till att få veta mer om vad folk tycker och hur man upplever situationen.

Lite skrivet

Therese Thörner sökte information om tidigare undersökningar och forskning om transportledarens roll. Utan att finna mycket. Hon vände sig också till flera branschorganisationer. Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) tyckte att ämnet var intressant, och försökte hjälpa till med bakgrundsinformation men utan att finna material som specifikt rörde frågan.

Inte heller Transportarbetaren kunde hjälpa henne med tidigare artiklar. Många tangerar dock det Therese och hennes kurskamrater undersöker. De har hittat ett eget, nytt område. Samtidigt som många känner igen sig och har egna historier att berätta. Och förhoppningsvis gör det i undersökningen.

Therese Thörner Värmlandsnäs
Lastningsställe i Värmlandsnäs skog.

Till sin avdelning, Transports avdelning 6 Värmland, vill Therese Thörner skicka med en fråga: Är det här något ombudsmännen kommer i kontakt med; hur ofta hör de chaufförer berätta om problem med transportledare som stressar och skapar dålig arbetsmiljö?

Med sedan länge

Hon är sedan många är medlem i Transportarbetareförbundet. Therese arbetade tidigare inom bevakningsbranschen och har bland annat jobbat som vakt på Oslos flygplats Gardermoen. När hon för snart tio år sedan tagit körkort för tunga fordon behövde hon inte byta fack. ”Praktiskt”, tycker Therese Thörner.

Hon visar var hon ibland hämtar last: En imponerande plats, med jättelika flishögar, i närheten av hemmet ute på Värmlands näs. En intensiv grandoft slår emot en ute i skogen:

– Härligt! Som att ha en jätte-Wunderbaum i bilen. En kan inte klaga på lukten på lasten!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.