I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster
Close
I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva.
Close

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

– Kunder som hört talas om idén säger spontant att det är tråkigt om personalen försvinner, säger en av de anställda på OK-stationen som ligger i området Teg i Umeå.

Under lång tid har servicen försämrats i glesbygderna. Affärer och bankkontor läggs ner. Tusentals mackar har försvunnit, och fler är hotade.

Det har lett till en ny växande trend – butiker utan personal.

I samhället Norsjö i Västerbottens inland startade en entreprenör en obemannad butik för två år sedan. Där säljs mat och fritidsartiklar. Kunderna loggar in sig med bank-id och betalar med Swish.

QR-kod och bank-id

Fem mil från Norsjö ligger Malå. Där har ägarna till den eldhärjade gummiverkstadskoncernen startat ytterligare ett bolag, med sikte på butik och livsmedel.

I Sverige finns redan matbutiker utan personal. Den här ligger i Malå och är nyöppnad.
I Sverige finns redan matbutiker utan personal. Den här ligger i Malå och är nyöppnad. Foto: Justina Öster

På en grå husfasad i centrum sitter skylten ”Dygnet runt i Malå”. Vid dörren finns en elektronisk tavla. Kunder som vill gå in scannar av en så kallad QR-kod och loggar sedan in med bank-id.

Det krävs ingen mobilapp eller annan registrering. Även två reportrar på genomresa kan enkelt komma in i butiken, som än så länge fokuserar på godis, chips, dricka, konserver, toapapper, mjölk och andra basvaror med skapligt lång hållbarhet.

Inne i den personallösa butiken sitter flera övervakningskameror. Fast Adam Linder, huvudman i bolaget, sticker inte under stol med att konceptet bygger på förtroende. Att invånarna ska tycka att samhällsservicen är tillräckligt viktig för att inte missbruka systemet.

Fungerar förtroende även i större sammanhang?

Det kommer möjligen att visa sig i Umeå. Vid den södra infarten har OK Västerbotten en station. Här har OK infört självscanning. Kunderna kan plocka varor och betala med kort, precis som i många andra affärer och varuhus.

Första obemannade

Fast planerna sträcker sig längre än så. Stationen kan bli den första som håller butiken öppen, även utan personal på plats.

I mitten av juni satt föreningen i MBL-förhandlingar med Transports Umeåavdelning. Facket ser ett antal problem som kan komma när stationer hålls öppna utan personal.

– Risken är att macken blir en värmestuga. En person loggar in med bank-id och ett helt gäng går in. Vem blir ansvarig om det fattas 20 torkarblad i hyllan? undrar ombudsman Mikael Danielsson Sjöstam.

På OK Västerbotten poängterar de ansvariga att det inte finns planer på att dra ner på bemanningen i Teg. Personal ska finnas på dagarna även i fortsättningen. Genom att butiken blir tillgänglig hela dygnet, genom inloggning nattetid, utökas servicen, argumenterar OK.

David Persson är affärsutvecklare:

– Vi testar lösningen med så kallad semi-bemannad station för att se hur den fungerar. Faller testet väl ut kan vi applicera den på orter där vi i dag bara har automatstationer utan bemanning. Eller utöka öppettiderna på våra bemannade stationer.

– Det finns med andra ord inga planer på att dra ner på eller ta bort personal, vilket personalen och facket informerats om.

”Något som kommer”

På stationen säger en av de anställda:

– Vi har inte fått besked om hur det blir än. För egen del tänker jag att obemannade butiker antagligen är något som kommer mer och mer. Det är den väg samhället går.

– Jag har funderat över riskerna. Kanske borde man ha en sluss, så att det inte kan komma in många på en gång.

Redan nu kan kunderna scanna varorna själva. Hur många utnyttjar möjligheten?

– Väldigt få, kanske fem om dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.