Däckverkstad
Avtal 2020

Nytt löneavtal tecknat för däckverkstäderna

Däckverkstad. Totalt 1 386 kronor i lönehöjning på 29 månader, för majoriteten av Transports medlemmar. Så ser det nya avtalet ut för anställda på gummiverkstäderna.

– Uppgörelsen följer förstås LO:s märke på 5,4 procent. Däremot var avräkningen för den förbättrade avtalspensionen lite större än vi kalkylerat med, säger Transports centrala ombudsman Magnus Thelander.

Transport organiserar anställda på gummiverkstäder som skiftar däck och i vissa fall regummerar dem. På bilverkstäder och däckfabriker finns medlemmarna främst hos IF Metall.

Gummiarbetarnas vardag påverkas kraftigt av arbetstopparna vår och höst när landets bilägare ska skifta däck samtidigt. Arbetsgivarna skulle gärna schemalägga personal i princip dygnet runt under de intensiva veckorna. Men Transport har hållit emot genom åren och i avtalet är arbetstiderna ganska hårt reglerade. Detsamma gäller övertidsersättningen som är 100 procent på helger och 50 eller 75 procent övriga dagar.

I avtalsförhandlingarna, som skedde under måndagen, fick arbetsgivarna nej på alla krav om uppluckring av arbetstidsreglerna.

På kvällen enades parterna om ett avtal som ligger i linje med LO-samordningen och märket. Lönerna i tabellen räknas upp något olika, men i den högsta löneklassen (efter sex år i yrket, där majoriteten av Transports medlemmar ligger) blir uppräkningarna:

  • 786 kronor från den 1 november
  • och ytterligare 600 kronor från den 1 april 2022.

I likhet med andra yrkesgrupper får däckarbetarna ingen kompensation för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen förlängdes, med frysta löner. Den kompensationen anses vara inbakad i märket på 5,4 procent.

Däremot får de retroaktiv betalning för löneförhöjningarna för november och december 2020. De pengarna ska arbetsgivarna betala ut senast den 25 januari.

Den totala löneökningen motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är den förbättring av avtalspensionen som LO och Svensk Näringsliv gjort upp om. Startåldern då arbetsgivarna börjar betala in premier sänks från 25 till 22 år.

Förbättringen får dock betalas av LO-arbetarna själva, genom avräkning på märket. Den beräknas dessutom bransch för bransch och blir störst där det finns många unga.

För gummiverkstäderna blir avräkningen totalt 0,4 procentenheter av märkets 5,4 procent.

I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna enats om att tillsätta olika arbetsgrupper. En ska se över själva spelreglerna i samband med vanliga tvisteförhandlingar och kommande avtalsrörelser. Den kan få genomslag även på gummiverkstäderna.

För däckarbetarna är arbetsmiljön en viktig fråga. En arbetsgrupp med representanter från fack och arbetsgivare ska nu se över hälsorisker och behovet av återkommande läkarundersökningar.

Gruppen tar sig också an branschens framtid och riskerna vid jourarbeten ute på vägarna. Tidigare hade Arbetsmiljöverket slagit in på en linje där skyddsfordon, TMA, såg ut att bli ett krav vid alla bärgnings- och jourjobb på riskklassade vägar.

Men verket backade, något som väckte hård kritik från både Transport och många företag.

Transports ombudsmän Magnus Larsson och Magnus Thelander är nöjda med att parterna nu tar tag i TMA-frågan tillsammans:

­– Olyckor och incidenter är tyvärr vardag för våra medlemmar som jobbar ute på vägen. Arbetsmiljöverkets 180-graderssväng gör att vi måste agera, säger Magnus Larsson.

Magnus Thelander fyller i:

– Vårt mål är att kartlägga riskerna och arbeta för en förändrad lagstiftning. Det är positivt att det finns en samsyn mellan oss och arbetsgivarna.

Så här blir lönehöjningarna och nya grundlönen:

Löneklass                               Höjning 1             Höjning 2                  Ny månadslön efter två höjningar

  1. a) 6 år i yrket            786 kr                     600 kr                         28 885 kr
  2. b) 4 år ”                         769 kr                     587 kr                          28 253 kr
  3. c) 3 år ”                          763 kr                     582 kr                          28 020 kr
  4. d) 2, år ”                         757 kr                     577 kr                          27 798 kr
  5. e) 1 år ”                           751 kr                     573 kr                           27 581 kr
  6. f) fyllt 18 år                708 kr                    540 kr                           26 019 kr
  7. g) fyllt 17 år                536 kr                    409 kr                           19 690 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats Johansson:
    3 februari, 2021

    Hej. Jag ( och säkert fler med mig ) har timlön. Hur mycket blir ökningen per timme?

  2. Jens närsten:
    18 december, 2020

    Jag säger bara välkomna ut på vägen och jobba utan tma. Vi har också familjer att komma hem till.

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Taxiuppsökeri Värmland 12 augusti.

Uppsökeri inför avtalsförhandlingar

Taxi. Kampdagen har fokus på taxiförares villkor. Företrädare för Transport var på tisdagen ute runt om i landet och träffade chaufförer. Dagen efter startar förhandlingar om nytt kollektivavtal.

Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.