Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

– Det är dags för vägtransporterna, lastbilar och bussar, att vara med och bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Det är nödvändigt om vi ska nå EU:s mål att minska koldioxidutsläppen med minst 40 procent till år 2030, säger EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S).

Hon är den enda ordinarie svenska ledamoten i parlamentets miljöutskott och tillägger att ribban kanske måste sättas ännu högre – om EU ska nå upp till Parisavtalets mål på under två grader eller helst 1,5 graders höjning av temperaturen.

Frågan om det nya rapport- och övervakningssystemet har manglats genom EU:s instanser under lång tid innan klubban föll vid Europaparlamentets pågående möte i Strasbourg.

De nya reglerna börjar gälla den första januari 2019 och innebär att medlemsländerna ska börja övervaka tunga fordon, som registreras för första gången i unionen. Beslutet innebär också att EU-länderna och fordonstillverkarna ska skicka in rapporter varje år om mätningar och utsläpp till EU-kommissionen. Uppgifterna ska samlas i ett centralt dataarkiv, som hanteras av Europeiska miljöbyrån.

Inrapporteringen påbörjas olika år för olika typer av fordon.

De nya skyldigheterna gäller bara nya fordon. Äldre, mer miljöförstörande lastbilar kommer att finnas kvar och ta tid att fasa ut. Hur ser du på det?

– Det är naturligt att man börjar fokusera på nytillverkade fordon. Det är där en förändring i första hand är möjlig. Sedan utesluter naturligtvis inte det att man i ett senare skede också överväger åtgärder för alla fordon som rullar på vägarna, svarar Jytte Guteland.

Uppgifterna om den tunga trafiken i det centrala registret ska analyseras och sammanställas till årliga rapporter för att kommissionen ska få en uppfattning om utsläppen.

Kontrollerna är omfattande. 77 olika mätvärden ska kollas upp, bland annat luftmotståndet som är viktigt för en lastbils bränsleeffektivitet. Kommer EU-länderna att följa detta?

– Jag förväntar mig förstås att länderna kommer att följa regelverket. Det är en grundförutsättning för en fungerande lagstiftning. Förhandlarna har dessutom understrukit att det är viktigt att övervaknings- och rapporteringssystemet är användarvänligt för alla transportföretag, oavsett storlek och resurser, säger Jytte Guteland.

Sanktioner införs också. EU-kommissionen får möjlighet att döma ut böter på max 30 000 euro om en lastbilstillverkare har felaktiga uppgifter i sin redovisning. Men bara om det går att bevisa att avvikelsen är uppsåtlig eller görs av grov oaktsamhet. Vad är din inställning till det?

– Det är viktigt att säkerställa att uppgifterna som rapporteras är tillförlitliga. Det är därför kommissionen fått möjligheten att verifiera och vid behov korrigera de slutliga uppgifterna. Regler är till för att följas och om någon fuskar är det rimligt att det får konsekvenser.

Du säger att det nya systemet är ett första steg för att minska utsläppen från tung trafik. Vad blir nästa steg?

– EU-kommissionen har nyligen presenterat ett lagförslag för utsläppsvärden också för tunga fordon. Det skulle innebära att nivåerna av koldioxidutsläpp måste minska med 15 procent till år 2025 och med 30 procent till 2030. Förslaget ska nu beredas av EU-parlamentet och Ministerrådet med medlemsländernas miljöministrar.

Leder kontrollsystemet till jämlik konkurrens mellan medlemsländerna? Fattigare länder kan ju konkurrera länge med gamla, mer miljöfarliga bilar?

– Det viktigaste är att EU lägger grunden för hur tunga fordon faktiskt ska börja minska utsläppen. I takt med att rapporteringen och överblicken förbättras och om kommissionens förslag om minskade koldioxidutsläpp införs, stärks möjligheterna att minska utsläppen.

– När det gäller möjligheterna att köra med gamla fordon ska man komma ihåg att EU-länderna är skyldiga att minska de samlade utsläppen från transportsektorn, enligt den så kallade Ansvarsfördelningsförordningen. Det innebär att det kommer att finnas krav på hela transportsektorn att minska utsläppen. Det tror jag kommer att stärka den politiska viljan att arbeta för mindre utsläpp på nationell nivå, säger Jytte Guteland.

Fotnot. Beslutet kan hittas under benämningen 2017/0111 (COD),  CO2 emissions from and fuel consumption of new heavy-duty vehicles.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.