Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

– Det är dags för vägtransporterna, lastbilar och bussar, att vara med och bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Det är nödvändigt om vi ska nå EU:s mål att minska koldioxidutsläppen med minst 40 procent till år 2030, säger EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S).

Hon är den enda ordinarie svenska ledamoten i parlamentets miljöutskott och tillägger att ribban kanske måste sättas ännu högre – om EU ska nå upp till Parisavtalets mål på under två grader eller helst 1,5 graders höjning av temperaturen.

Frågan om det nya rapport- och övervakningssystemet har manglats genom EU:s instanser under lång tid innan klubban föll vid Europaparlamentets pågående möte i Strasbourg.

De nya reglerna börjar gälla den första januari 2019 och innebär att medlemsländerna ska börja övervaka tunga fordon, som registreras för första gången i unionen. Beslutet innebär också att EU-länderna och fordonstillverkarna ska skicka in rapporter varje år om mätningar och utsläpp till EU-kommissionen. Uppgifterna ska samlas i ett centralt dataarkiv, som hanteras av Europeiska miljöbyrån.

Inrapporteringen påbörjas olika år för olika typer av fordon.

De nya skyldigheterna gäller bara nya fordon. Äldre, mer miljöförstörande lastbilar kommer att finnas kvar och ta tid att fasa ut. Hur ser du på det?

– Det är naturligt att man börjar fokusera på nytillverkade fordon. Det är där en förändring i första hand är möjlig. Sedan utesluter naturligtvis inte det att man i ett senare skede också överväger åtgärder för alla fordon som rullar på vägarna, svarar Jytte Guteland.

Uppgifterna om den tunga trafiken i det centrala registret ska analyseras och sammanställas till årliga rapporter för att kommissionen ska få en uppfattning om utsläppen.

Kontrollerna är omfattande. 77 olika mätvärden ska kollas upp, bland annat luftmotståndet som är viktigt för en lastbils bränsleeffektivitet. Kommer EU-länderna att följa detta?

– Jag förväntar mig förstås att länderna kommer att följa regelverket. Det är en grundförutsättning för en fungerande lagstiftning. Förhandlarna har dessutom understrukit att det är viktigt att övervaknings- och rapporteringssystemet är användarvänligt för alla transportföretag, oavsett storlek och resurser, säger Jytte Guteland.

Sanktioner införs också. EU-kommissionen får möjlighet att döma ut böter på max 30 000 euro om en lastbilstillverkare har felaktiga uppgifter i sin redovisning. Men bara om det går att bevisa att avvikelsen är uppsåtlig eller görs av grov oaktsamhet. Vad är din inställning till det?

– Det är viktigt att säkerställa att uppgifterna som rapporteras är tillförlitliga. Det är därför kommissionen fått möjligheten att verifiera och vid behov korrigera de slutliga uppgifterna. Regler är till för att följas och om någon fuskar är det rimligt att det får konsekvenser.

Du säger att det nya systemet är ett första steg för att minska utsläppen från tung trafik. Vad blir nästa steg?

– EU-kommissionen har nyligen presenterat ett lagförslag för utsläppsvärden också för tunga fordon. Det skulle innebära att nivåerna av koldioxidutsläpp måste minska med 15 procent till år 2025 och med 30 procent till 2030. Förslaget ska nu beredas av EU-parlamentet och Ministerrådet med medlemsländernas miljöministrar.

Leder kontrollsystemet till jämlik konkurrens mellan medlemsländerna? Fattigare länder kan ju konkurrera länge med gamla, mer miljöfarliga bilar?

– Det viktigaste är att EU lägger grunden för hur tunga fordon faktiskt ska börja minska utsläppen. I takt med att rapporteringen och överblicken förbättras och om kommissionens förslag om minskade koldioxidutsläpp införs, stärks möjligheterna att minska utsläppen.

– När det gäller möjligheterna att köra med gamla fordon ska man komma ihåg att EU-länderna är skyldiga att minska de samlade utsläppen från transportsektorn, enligt den så kallade Ansvarsfördelningsförordningen. Det innebär att det kommer att finnas krav på hela transportsektorn att minska utsläppen. Det tror jag kommer att stärka den politiska viljan att arbeta för mindre utsläpp på nationell nivå, säger Jytte Guteland.

Fotnot. Beslutet kan hittas under benämningen 2017/0111 (COD),  CO2 emissions from and fuel consumption of new heavy-duty vehicles.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.