Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson.
Close
Möte med makten

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

I flera år har böterna för fusk höjts och fler transporter kontrolleras längs vägkanten. Men än lever fattiga chaufförer ett nomadliv med spritkök, låga löner och helgvila i hytten utan någonstans att duscha eller skita.

Nu säger ministern att det ska bli ändring på det. Med de nya reglerna som förhandlats fram i EU som blir svensk lag i sommar ska svenska löner och villkor gälla. Men hur ska det gå till?

Eneroth börjar med att peka på den långa politiska resan till beslut. Sedan säger han:

– Att vi kommit hit är en seger. Men jag har sagt till Transport och Transportföretagen att det blir en resa att se till att det blir verklighet. Vi ska se till att det finns bra inspektioner som ser till att företagen gör utstationeringsdeklarationer. Vi ska se till att det finns en lokal representant som kontaktperson för att teckna kollektivavtal. Vår tolkning är att det ska vara möjligt att kräva detta.

– Men sedan kommer det att krävas tufft fackligt arbete och samarbete mellan arbetsgivarföreningar och fack. För att säkerställa att det går rätt till, säger han.

I ett land med minimilöner har den utstationerade förare rätt till lönerna i värdlandet. I Sverige finns inga minimilöner. Men förhoppningen är att svenska kollektivavtal ska sätta standarden också för de chaufförer som kör tillfälligt i Sverige.

Tanken är att facket ska teckna så kallade utstationeringsavtal med internationella åkerier. Det har Transport gjort tidigare, men nu blir det kanske enklare.

Dyrt att fuska

En grundförutsättning för att facket ska kunna göra det är att utländska åkerier skriver in sina förare i Arbetsmiljöverkets register för utstationerades förare. Vad kommer det att kosta att fuska med det?

– 20 000 kronor. Det är jämbördigt med sanktionsavgiften för andra administrativa uppgifter. I Sverige ska vi ha stentuffa regelverk som ska följas. Utmaningen är inte nivån på sanktionsavgifterna, vi har redan EU:s högsta. Utmaningen är att ha tillräckligt med kontroller på vägarna, så vi upptäcker bristerna, säger Eneroth.

I Sverige finns nu en stor enighet bakom de nya reglerna. Många partier har svängt från en tro till att marknaden löser det själv till att gilla reglering av åkeribranschen. När Tomas Eneroth (S) presenterade lagrådsremissen om mobilitetspaketet sa Moderaternas talesperson Maria Stockhaus så här till TT:

– Att bara stifta en lag om krav att meddela Arbetsmiljöverket när man åker in i landet kommer inte att räcka. Problemen på svenska vägar är så stora att det behövs ett batteri av åtgärder över tid för att komma till rätta med problemen.

De nya reglerna är lite försenade. Utredaren, som tog fram ett första förslag, hade som mål att de skulle vara på plats i februari, men det blir först till sommaren. Många av fackens krav har kommit med, exempelvis det där med kontaktperson. Flera juridiskt krångliga undantag från reglerna är också bortplockade.

Måste ha kontroll

Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att reglerna ser bra ut.

– Men det spelar ingen roll hur bra regler du har om du inte har en kontroll som fungerar, säger han.

Eneroth berättar att rikspolischefen gått ut och sagt att de prioriterar kontroller i trafiken. Framtidens kontroller av yrkestrafiken har hanterats i ytterligare en utredning som kom förra året. Transports linje har varit att det behövs en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion.

Regeringskansliet jobbar med att bereda frågan och ta fram förslag på nya lagar.

– Det finns några olika förslag och vi jobbar för att ordentligt skärpa kontrollerna. Inte bara på åkerisidan utan också på taxi och buss, säger Eneroth.

Eneroth ger inget besked om det blir en ny myndighet, men säger:

– Jag är väldigt inspirerad av Tysklands sätt att jobba med en egen myndighet.

Vi har just avslutat intervjun och tar några sista bilder. Eneroth säger då:

– Min förhoppning är att en ny yrkestrafikinspektion tar nytta av kunskaperna som finns inom Transport och anställer personer med erfarenhet från Transports fackliga arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Höjda garantier i nytt Foodora-avtal

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om nya villkor för cykel- och mopedbuden. Den garanterade lönen höjs kraftigt vissa tider på dygnet, samtidigt som provisionsmodellen görs om.

Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Krönika. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.