Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson.
Close
Möte med makten

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

I flera år har böterna för fusk höjts och fler transporter kontrolleras längs vägkanten. Men än lever fattiga chaufförer ett nomadliv med spritkök, låga löner och helgvila i hytten utan någonstans att duscha eller skita.

Nu säger ministern att det ska bli ändring på det. Med de nya reglerna som förhandlats fram i EU som blir svensk lag i sommar ska svenska löner och villkor gälla. Men hur ska det gå till?

Eneroth börjar med att peka på den långa politiska resan till beslut. Sedan säger han:

– Att vi kommit hit är en seger. Men jag har sagt till Transport och Transportföretagen att det blir en resa att se till att det blir verklighet. Vi ska se till att det finns bra inspektioner som ser till att företagen gör utstationeringsdeklarationer. Vi ska se till att det finns en lokal representant som kontaktperson för att teckna kollektivavtal. Vår tolkning är att det ska vara möjligt att kräva detta.

– Men sedan kommer det att krävas tufft fackligt arbete och samarbete mellan arbetsgivarföreningar och fack. För att säkerställa att det går rätt till, säger han.

I ett land med minimilöner har den utstationerade förare rätt till lönerna i värdlandet. I Sverige finns inga minimilöner. Men förhoppningen är att svenska kollektivavtal ska sätta standarden också för de chaufförer som kör tillfälligt i Sverige.

Tanken är att facket ska teckna så kallade utstationeringsavtal med internationella åkerier. Det har Transport gjort tidigare, men nu blir det kanske enklare.

Dyrt att fuska

En grundförutsättning för att facket ska kunna göra det är att utländska åkerier skriver in sina förare i Arbetsmiljöverkets register för utstationerades förare. Vad kommer det att kosta att fuska med det?

– 20 000 kronor. Det är jämbördigt med sanktionsavgiften för andra administrativa uppgifter. I Sverige ska vi ha stentuffa regelverk som ska följas. Utmaningen är inte nivån på sanktionsavgifterna, vi har redan EU:s högsta. Utmaningen är att ha tillräckligt med kontroller på vägarna, så vi upptäcker bristerna, säger Eneroth.

I Sverige finns nu en stor enighet bakom de nya reglerna. Många partier har svängt från en tro till att marknaden löser det själv till att gilla reglering av åkeribranschen. När Tomas Eneroth (S) presenterade lagrådsremissen om mobilitetspaketet sa Moderaternas talesperson Maria Stockhaus så här till TT:

– Att bara stifta en lag om krav att meddela Arbetsmiljöverket när man åker in i landet kommer inte att räcka. Problemen på svenska vägar är så stora att det behövs ett batteri av åtgärder över tid för att komma till rätta med problemen.

De nya reglerna är lite försenade. Utredaren, som tog fram ett första förslag, hade som mål att de skulle vara på plats i februari, men det blir först till sommaren. Många av fackens krav har kommit med, exempelvis det där med kontaktperson. Flera juridiskt krångliga undantag från reglerna är också bortplockade.

Måste ha kontroll

Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att reglerna ser bra ut.

– Men det spelar ingen roll hur bra regler du har om du inte har en kontroll som fungerar, säger han.

Eneroth berättar att rikspolischefen gått ut och sagt att de prioriterar kontroller i trafiken. Framtidens kontroller av yrkestrafiken har hanterats i ytterligare en utredning som kom förra året. Transports linje har varit att det behövs en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion.

Regeringskansliet jobbar med att bereda frågan och ta fram förslag på nya lagar.

– Det finns några olika förslag och vi jobbar för att ordentligt skärpa kontrollerna. Inte bara på åkerisidan utan också på taxi och buss, säger Eneroth.

Eneroth ger inget besked om det blir en ny myndighet, men säger:

– Jag är väldigt inspirerad av Tysklands sätt att jobba med en egen myndighet.

Vi har just avslutat intervjun och tar några sista bilder. Eneroth säger då:

– Min förhoppning är att en ny yrkestrafikinspektion tar nytta av kunskaperna som finns inom Transport och anställer personer med erfarenhet från Transports fackliga arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.