Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson.
Close
Möte med makten

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

I flera år har böterna för fusk höjts och fler transporter kontrolleras längs vägkanten. Men än lever fattiga chaufförer ett nomadliv med spritkök, låga löner och helgvila i hytten utan någonstans att duscha eller skita.

Nu säger ministern att det ska bli ändring på det. Med de nya reglerna som förhandlats fram i EU som blir svensk lag i sommar ska svenska löner och villkor gälla. Men hur ska det gå till?

Eneroth börjar med att peka på den långa politiska resan till beslut. Sedan säger han:

– Att vi kommit hit är en seger. Men jag har sagt till Transport och Transportföretagen att det blir en resa att se till att det blir verklighet. Vi ska se till att det finns bra inspektioner som ser till att företagen gör utstationeringsdeklarationer. Vi ska se till att det finns en lokal representant som kontaktperson för att teckna kollektivavtal. Vår tolkning är att det ska vara möjligt att kräva detta.

– Men sedan kommer det att krävas tufft fackligt arbete och samarbete mellan arbetsgivarföreningar och fack. För att säkerställa att det går rätt till, säger han.

I ett land med minimilöner har den utstationerade förare rätt till lönerna i värdlandet. I Sverige finns inga minimilöner. Men förhoppningen är att svenska kollektivavtal ska sätta standarden också för de chaufförer som kör tillfälligt i Sverige.

Tanken är att facket ska teckna så kallade utstationeringsavtal med internationella åkerier. Det har Transport gjort tidigare, men nu blir det kanske enklare.

Dyrt att fuska

En grundförutsättning för att facket ska kunna göra det är att utländska åkerier skriver in sina förare i Arbetsmiljöverkets register för utstationerades förare. Vad kommer det att kosta att fuska med det?

– 20 000 kronor. Det är jämbördigt med sanktionsavgiften för andra administrativa uppgifter. I Sverige ska vi ha stentuffa regelverk som ska följas. Utmaningen är inte nivån på sanktionsavgifterna, vi har redan EU:s högsta. Utmaningen är att ha tillräckligt med kontroller på vägarna, så vi upptäcker bristerna, säger Eneroth.

I Sverige finns nu en stor enighet bakom de nya reglerna. Många partier har svängt från en tro till att marknaden löser det själv till att gilla reglering av åkeribranschen. När Tomas Eneroth (S) presenterade lagrådsremissen om mobilitetspaketet sa Moderaternas talesperson Maria Stockhaus så här till TT:

– Att bara stifta en lag om krav att meddela Arbetsmiljöverket när man åker in i landet kommer inte att räcka. Problemen på svenska vägar är så stora att det behövs ett batteri av åtgärder över tid för att komma till rätta med problemen.

De nya reglerna är lite försenade. Utredaren, som tog fram ett första förslag, hade som mål att de skulle vara på plats i februari, men det blir först till sommaren. Många av fackens krav har kommit med, exempelvis det där med kontaktperson. Flera juridiskt krångliga undantag från reglerna är också bortplockade.

Måste ha kontroll

Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att reglerna ser bra ut.

– Men det spelar ingen roll hur bra regler du har om du inte har en kontroll som fungerar, säger han.

Eneroth berättar att rikspolischefen gått ut och sagt att de prioriterar kontroller i trafiken. Framtidens kontroller av yrkestrafiken har hanterats i ytterligare en utredning som kom förra året. Transports linje har varit att det behövs en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion.

Regeringskansliet jobbar med att bereda frågan och ta fram förslag på nya lagar.

– Det finns några olika förslag och vi jobbar för att ordentligt skärpa kontrollerna. Inte bara på åkerisidan utan också på taxi och buss, säger Eneroth.

Eneroth ger inget besked om det blir en ny myndighet, men säger:

– Jag är väldigt inspirerad av Tysklands sätt att jobba med en egen myndighet.

Vi har just avslutat intervjun och tar några sista bilder. Eneroth säger då:

– Min förhoppning är att en ny yrkestrafikinspektion tar nytta av kunskaperna som finns inom Transport och anställer personer med erfarenhet från Transports fackliga arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kommentar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.