Close
Bilden tagen utanför Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Darko Andrejic är på semester i sitt forna hemland. Han är fortfarande skakad. Inte bara av att oväntat ha fått sparken. Utan över arbetsförhållandena som rått på företaget det senaste året.

Kulmen kom vid midsommar.

Darko Andrejic, Djordje Masic och ytterligare en kollega är ursprungligen från Serbien. I flera år har trion kört grovsopor på Stena recycling. Alla har dessutom haft exakt samma syssla – att tömma papper och plast i grovsoprum i Stockholms södra förorter.

Darko Andrejic beskriver jobbet som mycket tungt och stressigt. Just fraktionerna papper och plast vill alla Stenachaufförerna slippa. För att klara uppdraget och hinna med alla grovsoprum har de tre chaufförerna ofta hjälpts åt, berättar han.

Vi är framme vid onsdagen den 17 juni, två dagar före midsommarafton. Klockan är runt 15:45.

Darko Andrejic och hans två kolleger kör var sin lastbil längs Huddingevägen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

När miljöarbetarna är tillbaka vid företaget väntar en av arbetsledarna på dem. Arbetsledaren är arg och beskyller chaufförerna för att ha kört för fort. De anklagas för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter jobbar miljöarbetarna som vanligt. Men de blir uppringda av arbetsledningen och tillsagda att de inte behöver komma på fredagen – på midsommarafton. Däremot ska de infinna sig till ett möte på måndagen. I civila kläder.

Darko Andrejic blir orolig. Han upptäcker att hans namn inte finns med på nästa veckas arbetsschema. Han ringer upp chefer och arbetsledare, men får inte kontakt och ingen återkoppling.

Först på söndagskvällen sms:ar platschefen. Och ger lugnande besked. Allt löser sig på måndagen, skriver chefen i det korta meddelandet.

Måndagen kommer.

Darko Andrejic har bett en kollega, som är lokalt skyddsombud, att vara med vid mötet med arbetsgivaren. Vid sittande bord lägger företaget fram ett varsel om avsked. Inte bara uppsägning, utan omedelbart avsked.

– De uppmanade mig att skriva på. Men jag vägrade, sa att jag ville kontakta mitt fack, Transport.

Vid mötet begär Darko Andrejic att få veta varför han ska avskedas. Det enda argument som ledningen lyfter fram är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen.

– Jag undrade om det fanns bevis. Om polisen mätt vår hastighet. Men, nej, det var bara ett telefonsamtal från en privatperson. Jag invände och sa att man inte kan avskeda någon på så lösa grunder. En enda person som klagat, det kan ju vara någon som hittat på alltihop. Ska det kunna leda till att tre anställda förlorar jobbet?

Darko Andrejic bedyrar att han och kamraterna inte körde för fort. Enligt Andrejic är lastbilarna dessutom ”strypta” till högst 80 kilometer. I teorin kan det alltså ha gått högst tio kilometer över den lagliga hastigheten på Huddingevägen.

– Jag fattar inte, suckar han. Jag lovar dig, vi tre som skulle sparkas är bland de bästa chaufförerna på Stena recycling! Kolleger och tidigare chefer kan bekräfta det. Jag jobbar massor. Förra året blev det 250 timmars övertid. I år är jag redan uppe i 150 timmars övertid.

I förhandlingen som följde på varslen har Transport ifrågasatt Stena recyclings agerande och ogiltigförklarat avskeden. Företaget backade, men bara för en av de tre miljöarbetarna.

För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger åtgärden fast. Båda är kritiska mot Stena recycling – inte bara när det gäller turerna kring avskedet. Andrejic har jobbat sex år i företaget, och länge trivdes han.

– Det senaste året har företaget bytt ut flera chefer och arbetssituationen har blivit allt mer pressad. Jag har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. Men sanningen är att de lagt på oss allt mera jobb och det har blivit omöjligt att hinna med.

– Jag har många gånger bett att få någon annan körning än just papper och plast, som är det absolut värsta. Jag har föreslagit att vi åtminstone kan ha ett rullande schema, men det blev nej.

Andrejic förklarar att andra chaufförer kört hans runda enstaka gånger, ingen vill fortsätta.

– Vid tillfällen då jag varit borta har Stena satt in två chaufförer på turen. Jag och mina kolleger måste köra ensamma. Jag gör allt för att försöka hinna alla hämtställen. Men det går ofta inte. Och då blir jag utskälld av arbetsledaren, förtydligar han.

Transportarbetaren intervjuar Darko Andrejic via telefon. Med finns hans sambo, som ibland rycker in som tolk.

Sambon beskriver med förtvivlan i rösten hur arbetet på Stena recyclings filial i Flemingsberg långsamt brutit ner Darko. Hur allt mer av parets samtal och liv kommit att kretsa kring hans jobb och arbetsförhållanden.

Hon säger:

– Darko kom hem kväll efter kväll och berättade om chefer som skriker, om utskällningar och om stressen. Han var helt slutkörd. Jag orkar snart inte längre. Det var nästan en lättnad när han blev avskedad.

– Vårt förhållande hade inte överlevt, om det inte blivit en förändring. Det som hände vid midsommar är förstås fel. Men vi är ju utlänningar. Jag också. Då anser väl företaget att man kan agera hur man vill.

Transport har kallat Stena recycling till central förhandling. Den har ännu inte hållits. I väntan på den avstår Transports ombudsmän från att kommentera tvisten närmare.

Annica Collstam, lokalombudsman på Transport Stockholmsavdelning, bekräftar dock att det är just fortkörning som Stena recycling lyfter fram som orsak till avskeden.

Mats H Andersson är ombudsman på Transports förbundskontor och troligen den som ska genomföra den centrala förhandlingen:

– Utifrån det som framkommit finns inte ens saklig grund för uppsägning. Än mindre för avsked. Stena recyclings agerande framstår som märkligt.

Jesper Mortensen är transportchef på Stena Recycling och en av de ansvariga för hanteringen av de två miljöarbetarna.

– Jag har inga kommentarer alls nu. Om någon annan i företaget vill säga något kontaktar vi tidningen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zoran D:
    12 oktober, 2020

    Sorgligt att läsa hanteringen av personal som offrar sin familj med att ställa upp för företaget med så många övertidstimmar. Uppsägning på lösa grunder utan att ha dialog med föraren om ev varning om grund finns. Det ger en klar bild av den syn man har på sina chaufförer. Ledningen är kanske i behov av ny arbetsplats....

  2. Göran Cerderfjärd:
    18 augusti, 2020

    Känns mest som ett försök att avskeda en företags-/mellanchefskritisk anställd med en fortkörning som ursäkt.

  3. Gammal Sopgubbe:
    13 juli, 2020

    Jag har själv jobbat med Darko när jag arbetade på Stena och vi körde papper och plast. Han är världens bästa kollega och jag det stämmer absolut inte att han har kört för fort. Han är En väldigt lugn och tålmodigt kille. När jag jobbade med Darko så vad det jag som körde bilen mest. Men pga av många stoppar och stressigt jobb så var det han som lugnade ner mig och sa direkt till när jag körde över hastighetsbegränsningen. Han var alltid lugn och såg till att vi körde korrekt. Så efter många år med Darko så tror jag ABSOLUT inte att han har kört för fort på en 70 väg. Jag känner honom mycket väl och litar på honom. Jag förstår inte varför Stena gör detta mot honom? Är såklart påhittat! Förstår inte varför man väljer att gå tillväga på detta sättet? Stena recycling är ett stort företag och borde istället värna för de anställda som gör ett bra jobb. Jag har själv varit med om hur Stena behandlar sina anställda och är glad över att inte jobba där längre.
    Mvh Gammal SopGubbe

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Transportarbetarens logga

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.