Close
Bilden tagen utanför Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Darko Andrejic är på semester i sitt forna hemland. Han är fortfarande skakad. Inte bara av att oväntat ha fått sparken. Utan över arbetsförhållandena som rått på företaget det senaste året.

Kulmen kom vid midsommar.

Darko Andrejic, Djordje Masic och ytterligare en kollega är ursprungligen från Serbien. I flera år har trion kört grovsopor på Stena recycling. Alla har dessutom haft exakt samma syssla – att tömma papper och plast i grovsoprum i Stockholms södra förorter.

Darko Andrejic beskriver jobbet som mycket tungt och stressigt. Just fraktionerna papper och plast vill alla Stenachaufförerna slippa. För att klara uppdraget och hinna med alla grovsoprum har de tre chaufförerna ofta hjälpts åt, berättar han.

Vi är framme vid onsdagen den 17 juni, två dagar före midsommarafton. Klockan är runt 15:45.

Darko Andrejic och hans två kolleger kör var sin lastbil längs Huddingevägen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

När miljöarbetarna är tillbaka vid företaget väntar en av arbetsledarna på dem. Arbetsledaren är arg och beskyller chaufförerna för att ha kört för fort. De anklagas för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter jobbar miljöarbetarna som vanligt. Men de blir uppringda av arbetsledningen och tillsagda att de inte behöver komma på fredagen – på midsommarafton. Däremot ska de infinna sig till ett möte på måndagen. I civila kläder.

Darko Andrejic blir orolig. Han upptäcker att hans namn inte finns med på nästa veckas arbetsschema. Han ringer upp chefer och arbetsledare, men får inte kontakt och ingen återkoppling.

Först på söndagskvällen sms:ar platschefen. Och ger lugnande besked. Allt löser sig på måndagen, skriver chefen i det korta meddelandet.

Måndagen kommer.

Darko Andrejic har bett en kollega, som är lokalt skyddsombud, att vara med vid mötet med arbetsgivaren. Vid sittande bord lägger företaget fram ett varsel om avsked. Inte bara uppsägning, utan omedelbart avsked.

– De uppmanade mig att skriva på. Men jag vägrade, sa att jag ville kontakta mitt fack, Transport.

Vid mötet begär Darko Andrejic att få veta varför han ska avskedas. Det enda argument som ledningen lyfter fram är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen.

– Jag undrade om det fanns bevis. Om polisen mätt vår hastighet. Men, nej, det var bara ett telefonsamtal från en privatperson. Jag invände och sa att man inte kan avskeda någon på så lösa grunder. En enda person som klagat, det kan ju vara någon som hittat på alltihop. Ska det kunna leda till att tre anställda förlorar jobbet?

Darko Andrejic bedyrar att han och kamraterna inte körde för fort. Enligt Andrejic är lastbilarna dessutom ”strypta” till högst 80 kilometer. I teorin kan det alltså ha gått högst tio kilometer över den lagliga hastigheten på Huddingevägen.

– Jag fattar inte, suckar han. Jag lovar dig, vi tre som skulle sparkas är bland de bästa chaufförerna på Stena recycling! Kolleger och tidigare chefer kan bekräfta det. Jag jobbar massor. Förra året blev det 250 timmars övertid. I år är jag redan uppe i 150 timmars övertid.

I förhandlingen som följde på varslen har Transport ifrågasatt Stena recyclings agerande och ogiltigförklarat avskeden. Företaget backade, men bara för en av de tre miljöarbetarna.

För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger åtgärden fast. Båda är kritiska mot Stena recycling – inte bara när det gäller turerna kring avskedet. Andrejic har jobbat sex år i företaget, och länge trivdes han.

– Det senaste året har företaget bytt ut flera chefer och arbetssituationen har blivit allt mer pressad. Jag har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. Men sanningen är att de lagt på oss allt mera jobb och det har blivit omöjligt att hinna med.

– Jag har många gånger bett att få någon annan körning än just papper och plast, som är det absolut värsta. Jag har föreslagit att vi åtminstone kan ha ett rullande schema, men det blev nej.

Andrejic förklarar att andra chaufförer kört hans runda enstaka gånger, ingen vill fortsätta.

– Vid tillfällen då jag varit borta har Stena satt in två chaufförer på turen. Jag och mina kolleger måste köra ensamma. Jag gör allt för att försöka hinna alla hämtställen. Men det går ofta inte. Och då blir jag utskälld av arbetsledaren, förtydligar han.

Transportarbetaren intervjuar Darko Andrejic via telefon. Med finns hans sambo, som ibland rycker in som tolk.

Sambon beskriver med förtvivlan i rösten hur arbetet på Stena recyclings filial i Flemingsberg långsamt brutit ner Darko. Hur allt mer av parets samtal och liv kommit att kretsa kring hans jobb och arbetsförhållanden.

Hon säger:

– Darko kom hem kväll efter kväll och berättade om chefer som skriker, om utskällningar och om stressen. Han var helt slutkörd. Jag orkar snart inte längre. Det var nästan en lättnad när han blev avskedad.

– Vårt förhållande hade inte överlevt, om det inte blivit en förändring. Det som hände vid midsommar är förstås fel. Men vi är ju utlänningar. Jag också. Då anser väl företaget att man kan agera hur man vill.

Transport har kallat Stena recycling till central förhandling. Den har ännu inte hållits. I väntan på den avstår Transports ombudsmän från att kommentera tvisten närmare.

Annica Collstam, lokalombudsman på Transport Stockholmsavdelning, bekräftar dock att det är just fortkörning som Stena recycling lyfter fram som orsak till avskeden.

Mats H Andersson är ombudsman på Transports förbundskontor och troligen den som ska genomföra den centrala förhandlingen:

– Utifrån det som framkommit finns inte ens saklig grund för uppsägning. Än mindre för avsked. Stena recyclings agerande framstår som märkligt.

Jesper Mortensen är transportchef på Stena Recycling och en av de ansvariga för hanteringen av de två miljöarbetarna.

– Jag har inga kommentarer alls nu. Om någon annan i företaget vill säga något kontaktar vi tidningen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zoran D:
    12 oktober, 2020

    Sorgligt att läsa hanteringen av personal som offrar sin familj med att ställa upp för företaget med så många övertidstimmar. Uppsägning på lösa grunder utan att ha dialog med föraren om ev varning om grund finns. Det ger en klar bild av den syn man har på sina chaufförer. Ledningen är kanske i behov av ny arbetsplats....

  2. Göran Cerderfjärd:
    18 augusti, 2020

    Känns mest som ett försök att avskeda en företags-/mellanchefskritisk anställd med en fortkörning som ursäkt.

  3. Gammal Sopgubbe:
    13 juli, 2020

    Jag har själv jobbat med Darko när jag arbetade på Stena och vi körde papper och plast. Han är världens bästa kollega och jag det stämmer absolut inte att han har kört för fort. Han är En väldigt lugn och tålmodigt kille. När jag jobbade med Darko så vad det jag som körde bilen mest. Men pga av många stoppar och stressigt jobb så var det han som lugnade ner mig och sa direkt till när jag körde över hastighetsbegränsningen. Han var alltid lugn och såg till att vi körde korrekt. Så efter många år med Darko så tror jag ABSOLUT inte att han har kört för fort på en 70 väg. Jag känner honom mycket väl och litar på honom. Jag förstår inte varför Stena gör detta mot honom? Är såklart påhittat! Förstår inte varför man väljer att gå tillväga på detta sättet? Stena recycling är ett stort företag och borde istället värna för de anställda som gör ett bra jobb. Jag har själv varit med om hur Stena behandlar sina anställda och är glad över att inte jobba där längre.
    Mvh Gammal SopGubbe

Lästips:

Svar på debatten om dödsolyckorna

Debatt. Som skyddsombud är man utsedd av sina arbetskamrater för att förbättra arbetsmiljön på arbetet. Själv har jag varit skyddsombud i många år och sedan huvudskyddsombud.

Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen. Foto: Pernilla Ahlsén

Återvinningen flyttas från miljöstationerna in i husen

Arbetsmiljö. Återvinningsstationerna med de gröna plåtcontainrarna ska bort och ersättas av fastighetsnära sortering i till exempel källare, föreslår regeringen. Men vad innebär det för miljöarbetarna som ska tömma kärlen?

Transportarbetarens logga

Sophämtare brutalt misshandlad

Miljöarbete. Renhållningsarbetaren överfölls när han skulle tömma ett kärl. Två maskerade män gick utan förvarning till attack och började misshandeln med basebollträ. Nu är överfallslarm på gång att installeras i samtliga sopbilar.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.