Close
Mildare regler för 61-plussare men strängare för återbetalning av ersättning.
Close

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

De nya reglerna infördes den 1 september 2022. De innebär att den som fyllt 61 år inte längre ska bedömas mot allt normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden för att få rätt till sjukersättning. När Försäkringskassan bedömer arbetsförmågan hos 61-åringar och äldre ska myndigheten enbart se till arbeten som personen haft och har erfarenhet av under de senaste 15 åren.

I praktiken betyder det att 60-plussarna som slitit ut sig på jobbet och ansöker om sjukersättning inte ska nekas med hänvisning till att hon eller han kan försörja sig genom att ta ett jobb som inte är så fysiskt tungt.

– Vi tycker så klart det är positivt att ingen så kort tid före sin pension ska behöva ställa om till ett nytt arbete. Sedan kan man ju ha en del funderingar över upplägget om hur arbete de senaste 15 åren ska tolkas. Men i huvudsak är förändringen positiv, säger enhetschef Ellinor Gudmundsson på LO-TCO Rättsskydd.

Den juridiska byrån hjälper Transport och andra fackförbund att driva ärenden i rätten.

Från och med den 1 september i år skärps däremot reglerna för den som av olika anledningar fått beslut om att betala tillbaka ersättning till Försäkringskassan. Berörda får nu 30 dagar på sig att återbetala pengarna. Sker det inte kommer myndigheten att lämna skulden direkt till Kronofogden.

Tidigare har Försäkringskassan i första hand drivit in pengarna på egen hand och därefter ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Men den som lever med knappa resurser kan fortfarande kontakta myndigheten för att komma överens om en avbetalningsplan.

Hela skulden ska dock vara återbetald inom 12 månader.

Ändringarna grundar sig på en lagändring som riksdagen klubbade igenom den 21 juni. LO-TCO Rättsskydd skriver i sitt nyhetsbrev att nyordningen är ”synnerligen ingripande för den försäkrade”.

– Det ligger i sakens natur att personer som har sjukpenning, sjukersättning eller livränta redan är ekonomiskt utsatta. Ett återkrav på ersättning från Försäkringskassan kan för många bli en katastrof för ekonomin.

Ellinor Gudmundssons råd till berörda är att snarast kontakta sitt fackförbund för att få hjälp.

– Det här är ganska svåra juridiska frågor och det kan vara svårt för en medlem att förstå varför man får ett återkrav.

Ytterst beslutar fackförbundets ledning vilka fall som ska drivas av LO-TCO Rättskydd.

Kan det här innebära att fler fall hamnar hos fackens juridiska byrå?

– Det är jättesvårt att säga, men det är inte en otänkbar tanke. Det är inte ovanligt att vi ser återkrav på 500 000 kronor. Att betala tillbaka så stora summor på 30 dagar eller ett år kommer att bli ett problem för många.

De nya reglerna innebär att möjligheten för enskilda att bestrida ett återkrav och driva fallet i allmän domstol (som tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen) har tagits bort, förklarar Ellinor Gudmundsson.

– Så det här är en väldigt stor förändring, säger hon.

Däremot kan personer som fått återkrav fortfarande överklaga Försäkringskassans beslut i förvaltningsrätt, som granskar hur myndigheter handlägger olika ärenden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.