Close
Arkivbild. Den som har diagnostiserats med adhd eller autism måste i dag ha läkarintyg för att få körkortstillstånd.
Close

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Det meddelar landsbygds- och infrastrukturdepartementet i ett pressmeddelande. Uppdraget att granska föreskrifter och allmänna råd kommer från regeringen. Med utgångspunkt från dagens kunskapsläge ber de Transportstyrelsen att särskilt utreda hanteringen av läkarintyg för personer med ”mild eller måttlig adhd”.

Individuella bedömningar

Eric Donell är vice ordförande i Riksförbundet Attention, som organiserar och sprider information om personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Han välkomnar utredningen.

– Jättebra! Vi har länge kämpat för att få individuella bedömningar och att enhel grupp inte ska diskrimineras. I synnerhet eftersom personer med NPF befinner sig inom ett så brett spektrum. De kan vara både bättre och sämre än andra på att köra. Därför är det väldigt fel att utesluta hela gruppen.

Bakgrunden till översynen är att det i dag krävs läkarintyg innan personer som diagnostiserats med adhd eller autism (tidigare bland annat Aspbergers syndrom) får börja övningsköra och ta körkort.

Läkarintygen ska bland annat ta upp diagnos och när den eller de ställdes, uppgifter om eventuell behandling med läkemedel och hur den fungerar. En bedömning av aktuella symptom och funktionsnedsättningar ska också finnas med. Ibland krävs dessutom ytterligare bedömningar av exempelvis en psykolog, logoped, arbets- eller fysioterapeut.

Slutlig bedömning av en persons lämplighet i trafiken görs av Transportstyrelsens utredare eller läkare.

Fler får diagnoser

Sammantaget innebär dagens regler en ofta krånglig, tidskrävande och dyr process för den som vill lära sig köra bil och tyngre fordon. Samtidigt ökar belastningen på vården.

Socialminister Jakob Forssmed (KD) ger en tillbakablick i tiden, då diagnoser för adhd och autism ofta ställdes för barn och unga med svåra funktionsnedsättningar. Sedan dess har förutsättningarna ändrats.

– Inom en snar framtid väntas 15 procent av alla pojkar och 11 procent av alla flickor i åldern 10–17 år ha en adhd-diagnos. Och majoriteten av dessa barn har lätta eller måttliga symptom, säger han i pressmeddelandet som förklaring till behovet av att se över kraven.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar på det ökade trycket på vården.

– Det behöver vara en väl avvägd balans mellan en hög trafiksäkerhetsnivå och den belastning som dagens hantering innebär för den enskilde och för hälso- och sjukvården, säger han.

Tidigare forskning om NPF pekade på en förhöjd olycksrisk, speciellt i kombination med andra sjukdomar. Men efter att de nuvarande föreskrifterna togs fram har både forskningen, praktiken och samhället i stort utvecklats, beskriver landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Möter hinder

Eric Donell på Attention berättar om ett stort intresse bland personer med neuropsykiatriska diagnoser, inte minst adhd, att utbilda sig till yrkeschaufförer och de hinder de ofta möter. Det är en av anledningarna till att  intresseorganisationen drivit två körkortsprojekt.

– 2008 talades det till och med om att det skulle bli förbjudet att köra bil vid NPF! Vad som är viktigt att tänka på är i stället att det i vissa fall kan behövas anpassad utbildning och anpassat bemötande, som i annan skolverksamhet. Utan anpassning kan utbildningen bli väldigt utdragen och kostsam för den enskilda.

– Jag blev glatt överraskad över översynen, att alla inte ska behöva hålla på med läkarintyg i tid och otid. Många läkare vägrar också att skriva onödiga intyg, det gör det svårt och dyrt att ta körkort. Dagens regler kan även medföra att man drar sig för att få en diagnos, men den säger väldigt lite om hur du är som person, påpekar Eric Donell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Transportarbetarens logga

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.