Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Var uppmärksam vid ratten när mörkret faller.
Close

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Omkring 65 000 viltolyckor inträffar i Sverige varje år, enligt Nationella Viltolycksrådet. När höstmörkret faller på påminner försäkringsbolaget Trygg Hansa i ett pressmeddelande yrkeschaufförer och ”vanliga” bilister om att vara extra vaksamma. Under oktober och november brukar skadeanmälningarna kring olyckor med vilda djur öka med cirka 60 procent, uppger bolaget. Om man jämför med en genomsnittlig månad.

Trygg Hansas yrkestrafikexpert, Nenad Ringdahl, förklarar att risken för personskador vid viltolyckor med lastbilar, och särskilt tunga lastbilar, inte är lika hög som för personbilar. Men att känna till djurens beteende i närheten av vägar är ändå bra för att försöka förhindra olyckor.

– Risken att kollidera med vilt är störst på våren och hösten och särskilt vid gryning och skymning, säger han.

Nenad Ringdahl pekar ut några ”högriskområden” som är bra att hålla koll på:

– Skogsområden med vattendrag på ena sidan av vägen, liksom kalhyggen och områden där viltstängsel börjar och slutar.

Den som är med om en olycka med älg, björn, varg, järv, lo, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår, örn eller ren är skyldig att rapportera till polisen. För andra djur finns ingen formell anmälningsplikt, men om djuret har skadats och behöver avlivas kan det ändå, av medkänsla, vara bra att kontakta polisen.

Djuret kan också innebära en trafikfara för andra trafikanter.

Hur gör jag då om jag möter vilda djur på vägen? Det beror på hur stort djuret är och om det har horn eller krona, som kan skada förare och medpassagerare.

– Ser du en älg på vägen och inte hinner väja ska du försöka styra mot älgens bakdel. Skulle du krocka med ett vildsvin, björn eller varg ska du vara extra försiktig när du rör dig utanför fordonet eftersom de kan bli mycket aggressiva om de är skadade, råder Nenad Ringdahl.

Mörker och blöta vägbanor ökar också olycksrisken, så tänk på hastigheten, tillägger han.

– En anpassad hastighet kan bli helt avgörande om du skulle möta ett djur på vägen.

Nenad Ringdahl påminner också om att:

  • Svarta sopsäckar på plogpinnar efter vägen betyder att det finns renar i närheten.
  • En del djur är flockdjur och fler kan komma och vilja korsa vägen.
  • Ring polisen på 112 vid olycka och sätt ut en varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen (minst 100 meter).
  • Använd gärna viltolycksremsa eller markeringsremsa för att märka ut skadeplatsen för jägare. Saknar du markeringsremsa kan du till exempel använda en plastpåse.
  • Om möjligt, utan att riskera din och andras säkerhet, flytta det avlidna djuret från vägen.
  • Försök inte själv avliva djuret om du inte har rätt kunskap, invänta jägare eller polis.
  • Gör en skadeanmälan till försäkringsbolaget så snart som möjligt, om fordonet är skadat.
  • Viltolycksremsor finns att hämta på polisstationer, bilprovningsstationer samt på Trafikverkets region- och förarprovskontor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

”Är på helspänn vid skymning och gryning”

Trafik. Hösten är här och då ökar risken för viltolyckor. Under oktober och november ökar anmälningarna till försäkringsbolagen kraftigt.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.