Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio
Close
Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio
Close

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

1. Varför gjorde ni den här studien?

– Det mesta som har skrivits om gig-jobb har kommit från intresseorganisationer som fackförbund. Fokus har då varit på betydelsen för arbetsmarknaden i stort, om fackliga frågor eller arbetsmiljö. Vi ville höra vad folk som jobbar har att säga. Hur de känner och vilka de är.

2. Många av matbuden har otrygga anställningar, eller är inte anställda alls. Märkte ni av önskemål om att få en tryggare anställning?

– Jo det gjorde vi. De som har utbildningar önskar sig ofta att få jobba inom sitt yrke.

– Samtidigt tycker alla att det är bättre att gigga än att inte jobba alls. Och det finns också de som inte vill ha en fast anställning till varje pris.

3. Vad förvånade dig mest?

– Jag hade en bild av att det rörde sig om migranter som inte är högutbildade. Men de flesta hade minst en treårig högskoleutbildning, ofta som ingenjör eller ekonom.

4. Finns någonting i svaren som buden sa samstämmigt?

– De gör det inte för skojs skull eller för att prova något nytt. Det är något viktigt för dem, det stämmer på alla vi intervjuade. Huvudanledningen var att de behöver tjäna pengar. Många vill göra det i den bransch de har utbildat sig för, men har inte lyckats att få jobb där.

5. Vilka lärdomar kan fackförbund och arbetsgivarorganisationer dra från ert resultat?

– Uppenbarligen brister samhället i att ta vara på de här människornas arbetsvilja och yrkesetik. Det här är personer som verkligen vill jobba, men de släpps inte in på arbetsmarknaden.

6. Många svarade att jobbet är mer bekvämt än andra lågbetalda jobb, på vilket sätt?

– I kontrast till jobb på lager eller restaurang var det inte lika slitsamt. Arbetsledningen utövar mindre kontroll. Det handlade om att man får ta pauser. Många använder elcykel eller moped och ser transporten som en chans att vila kroppen.

7. Upplevde du att det var många som inte trivdes på jobbet?

– Nej, det tycker jag inte. Det motsatta. Förvånansvärt många var positiva och glada. Jobbet har många brister, men många såg det som meningsfullt och roligt att leverera mat.

8. I er rapport föreslår ni att den här typen av jobb ska regleras, men med varsam hand. Vad menar ni med det?

– Det vi menar är att gig-ekonomin är viktig för de här personerna. Den kan funka för dem. Det är ingen vanlig arbetsmarknad, det innebär att man kan börja jobba bara så där. Skulle den regleras för mycket skulle det inte längre vara en gig-ekonomi. Däremot finns det saker som inte alls fungerar. Som de uppenbara bristerna i arbetsmiljöhanteringen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Höjda garantier i nytt Foodora-avtal

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om nya villkor för cykel- och mopedbuden. Den garanterade lönen höjs kraftigt vissa tider på dygnet, samtidigt som provisionsmodellen görs om.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.