Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Egenanställning har funnits ända sedan 1990-talet och beskrivs ingående på Skatteverkets hemsida. Ändå var anställningsformen länge ganska okänd – trots att företag som Frilans Finans hårdlanserat tjänsten i olika reklamkampanjer.

Tanken med egenanställning var ursprungligen att personer som tar enstaka uppdrag, exempelvis hantverkare eller skribenter, skulle slippa starta firma eller bolag. Med tillhörande krav på F-skatt och momsregistrering.

Den som sålt en tjänst kunde i stället vända sig till ett egenanställningsbolag. Bolaget fakturerar sedan kunden och betalar in skatt och arbetsgivaravgifter. Det som blir kvar – efter provision till egenanställningsföretaget – får ”frilansaren” ut som lön. Som vanlig så kallad A-skattare.

Transport är ett fackförbund som ser med oro på utvecklingen. Inte minst på grund av att egenanställning allt oftare tvingas på nya yrkesgrupper, som matbud. I vissa fall kan buden inte ens välja vilket egenanställningsföretag som ska sköta det administrativa, utan är piskade att ta det som uppdragsgivaren bestämt. Så är det i fallet Bzzt.

Med hjälp av arbetsrättsjurister har Transport granskat egenanställningen och vilka konsekvenser den kan få för personer som avlönas som frilansare.

Slutsatsen blir att det är en sorts gungfly där tydlig rättspraxis saknas. Frilansaren har visserligen en anställning, i egenanställningsbolaget, men bara precis de timmar som uppdraget pågick.

Det här får konsekvenser för rätten till a-kassa. Flera förvaltningsdomstolar har prövat om egenanställda har rätt till ersättning, eller om de ska betraktas som egenföretagare och bli utan.

I ett mål slår Kammarrätten i Jönköping fast att ”det är klarlagt att bolag som Frilans Finans inte kan jämställas med en vanlig arbetsgivare”. Domstolen hänvisar också till en statlig utredning som uttalat att ”personer som själva via en mellanman (egenanställningsföretaget) letar uppdrag och därmed konkurrerar med andra företagare borde bedömas vara företagare…”

Ett antal egenanställda har överklagat avslag på a-kasseersättning, och har i de flesta fall förlorat. Faktorer som påverkat bedömningen är om personen i fråga tidigare haft F-skattsedel eller varit formellt anställd. Och om ”frilansaren” haft en eller flera uppdragsgivare.

Nästa fallgrop är Försäkringskassan och möjligheten att få sjukpenning. Här tycks myndigheten göra en generösare bedömning. Vanligtvis jämställs egenanställda med andra anställda.

Transports utredning visar sammanfattningsvis att det råder stor osäkerhet om vilka rättigheter som gäller för egenanställda. Samma oklarhet finns kring arbetsmiljöansvaret.

Förbundet överväger nu om, och hur, frågan ska drivas vidare politiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karin Malmsten:
    27 juli, 2020

    Väldigt bra att det skrivs om dessa avarter till anställningar i Facebook. Tror att artiklar i Facebook når ut till många fler än artiklar tex i facktidningar. Facebook når ju ut till alla, även de som inte är fackligt anslutna.

Lästips:

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Får arbetsgivare kräva vaccinering?

Arbetsrätt. Många frågor, inga eviga svar. Påbud och restriktioner ändras snabbt under den pågående pandemin. Transport har sammanställt vägledning när det gäller arbetsgivarens rätt att ställa krav på vaccinering eller uppvisande av covidpass.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.