Preem-mack
Avtal 2021

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

OBS! Det här är en artikel som avser avtalet från 2021 . Nytt avtal för kommande tvåårsperiod börjar gälla den 1 maj 2023. Läs Avtal klart för bensinstationer och tvätt- och rekonditioneringshallar och Nya löner på OKQ8.

Merparten av de anställda på landets bensinstationer jobbar under Transports Bensin- och garageavtal, som blev klart redan i december.

Men ett antal mackar som tillhör Preem, OKQ8 och en handfull OK Ekonomiska föreningar är anslutna till KFO – en arbetsgivarorganisation som nyligen bytte namn till Fremia.

Det nya avtalet med KFO/Fremia löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023.

Lönerna höjs i två omgångar:

  • den första sker den 1 december 2020 och tarifferna räknas då upp med 2,79 procent.
  • nästa höjning sker den 1 maj 2022 och fyller på med ytterligare 1,99 procent.

Totalt höjs lönerna med 4,78 procent under avtalsperioden.

Resten av löneutrymmet – 0,62 procentenheter – går till en förstärkning av avtalspensionen. I dag betalar arbetsgivarna in premier från det att arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern etappvis till 22 år.

För Transports branscher betyder den sänkta startåldern att den som fyllt 25 år, och hunnit jobba heltid i tre år, får in ungefär 45 000 kronor extra på sitt eget pensionskonto, jämfört med i dag.

Transports ombudsman och förhandlare Magnus Thelander poängterar att tillskottet är viktigt:

– Det är pengar som sedan växer rejält under ett långt yrkesliv, genom ”ränta-på-ränta-effekten”.

Om avkastningen blir beskedliga 3 procent årligen i 40 år kommer de 45 000 kronorna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65.

Bensinstationerna har länge haft en lite snårig räknemodell som styr hur lönerna ska räknas upp i de olika tarifferna.

I likhet med övriga yrkesgrupper får de mackanställda inte retroaktiv betalning för de sju månader då de gamla kollektivavtalen förlängdes. Den kompensationen anses vara inbakad i märket som industrin och LO la fast i höstas.

Däremot kommer retroaktiv betalning för de snart tre månader som gått sedan det nya avtalet formellt trädde i kraft. Det vill säga från den 1 december 2020.

I förhandlingarna om Bensin- och garageavtalet enades parterna om en arbetsgrupp som ska se över lönesystemet. I framtiden kan det arbetet komma att påverka även Fremia-avtalet.

Avtalet mellan Transport och Fremia har ett flertal löneklasser. Lönen varierar med både antal år i yrket och anställningstiden i företaget.

Nyanställda kallas servicebiträden. Den som ännu inte fått ihop två år i branschen, och inte ett års anställning i företaget, ska ha 23 361 kronor i månadslön. Eller 133,49 kronor i timmen.

Den som jobbar vidare blir så småningom ”bilvårdsman”. Här finns de flesta av Transports medlemmar. För bilvårdsmän som jobbat minst ett år i samma företag gäller:

År i yrket                   Månadslön, lägst         Timlön, lägst

2 till 4                              25 722 kr                          146,98 kr

4 till 6                             26 675 kr                          152,43 kr

6 till 8                             27 626 kr                          157,86 kr

8 och uppåt               28 109 kr                          160,62 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. AX:
    4 november, 2022

    För och ta sån ansvar på en station där det även kan förekomma våld i skit så tycker jag att det är en väldigt dåligt lön, slavlön för dom som arbetar där.

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kristina Israil arbetar timmar på Preem-stationen i Skövde. Foto: Justina Öster

Kristina hotades av knivbeväpnad rånare

Bensin. "Ger du mig inte pengarna så hugger jag dig!" En man maskerad i rånarluva drog fram en kniv och hotade Kristina Israil som jobbade ensam på en Preem-station i Skövde.

Skyddsombud vill stoppa ensamjobb efter pistolskott

Arbetsmiljö. Ett pistolskott, ett väpnat rånförsök och en slopad nattlucka. Transports regionala skyddsombud har gått till Arbetsmiljöverket och krävt att ensamarbete stoppas på tre bensinstationer.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.