Flygtankare
Avtal 2020

Nya löner även för flygtankningen

Flygtankning. Landets omkring 50 flygtankare har fått ett nytt avtal. Lönerna räknas upp i två steg, med i genomsnitt 1 750 kronor på 29 månader. I likhet med övriga LO-medlemmar får de anställda också en förbättring av avtalspensionen.

OBS! Nytt avtal tecknades 8 maj 2023. Läs mer om det nya flygplanstankningsavatalet här. 

Transports centrala ombudsman och förhandlare, Magnus Thelander, konstaterar att uppgörelsen är linje med LO:s så kallade märke. I övrigt sa arbetsgivarna nej till Transports krav.

Thelander säger:

– Det finns lite annorlunda tankar hos den här yrkesgruppen. Våra medlemmar hade förslag som gick ut på att växla lönepengar mot mer ledighet. Men vi fick inte gehör i den här förhandlingsomgången.

– Flyget är ju en krisbransch och företagen uppgav att de inte har kraft att diskutera arbetsmiljön och andra åtgärder, som vi menar kan bidra till ett mer hållbart arbetsliv. Men vi fick ändå till en arbetsgrupp som ska jobba med just arbetstidsförkortningen.

För flygtankarna gick Transport in till motparten, Petroleumbranschens arbetsgivareförbund, med samma utgångskrav som för övriga yrkesgrupper. Det vill säga 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.

I löneutrymmet, märket, finns också en förbättring av den avtalspension som arbetsgivarna betalar in premier till. Startåldern för premieinbetalningarna sänks nu stegvis från 25 till 22 år.

I pensionsuppgörelsen – som LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram – ingår dock att arbetarna får bekosta förbättringen genom en ”avräkning” på märket – på de 5,4 procenten. Avräkningen beräknas bransch för bransch. Ju fler unga, desto större avräkning.

För flygtankningspersonalen blir avräkningen mycket liten, jämfört med de flesta andra yrkesgrupperna. Bara 0,12 procentenheter. Den totala lönehöjningen blir därmed 5,28 procent under avtalsperioden

Ökningarna kommer vid två tillfällen:

  • den första sker den 1 november och ger 2,96 procent mer.
  • nästa kommer den 1 april 2022 och ger ytterligare 2,32 procent.

I likhet med andra LO-grupper får de anställda ingen kompensation för de sju månader då de gamla avtalen förlängdes, med frysta löner. Den kompensationen anses vara inbakad i märket.

Fast de anställda i flygtankningsföretagen får ändå retroaktiva pengar. Det är höjningarna får november och december som ska betalas ut senaste den 25 januari.

De flesta av Transports 27 kollektivavtal bygger på tarifflöner. Alla som jobbat lika länge och utför samma jobb har i princip lika lön. Och lika stora lönehöjningar år efter år.

Flygtanknings- och depåavtalen skiljer ut sig. Här baserar lönerna delvis på tariffer, men också på ett poängsystem som ger en viss differentiering av lönerna.

De flesta av Transports medlemmar har jobbat länge som flygtankare och ligger i den högsta löneklassen (530, minst åtta år i yrket). I den blir höjningarna nu 1 005 kronor i första omgången och sedan 810 kronor till i april 2022.

Totalt blir det 1 815 kronor.

Tillägg som ob och övertid höjs med totalt 5,28 procent.

I överenskommelsen ingår en översyn av spelreglerna som gäller förhandlingar och avtalsrörelser. Jobbet sker i en arbetsgrupp som Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund redan har tillsatt, men förändringarna kan införas på fler avtalsområden.

I diskussionerna inför avtalsrörelsen kom det fram att många anställda i flygtankningsbolagen vill ha mer ledigt. Två krav skickade man med till förhandlingsbordet:

  • det ena går ut på att växla de extra semesterpengarna, semesterersättningen, mot lediga dagar. Ett byte rakt av skulle ge nästan en hel semestervecka till.
  • det andra handlar om att byta en del av löneutrymmet mot en generell arbetstidsförkortning.

Det blev ingen uppgörelse, men parterna enades alltså om att tillsätta en arbetsgrupp som ska utreda frågorna. Gruppen ska påbörja arbetet den 31 mars 2021 och redovisa resultatet senast den 31 oktober 2022.

Det nya flygtankningsavtalet löper från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023. Det sista året är uppsägningsbart.

Förbättringen av avtalspensionen kommer att ge unga LO-arbetare (som jobbar heltid mellan 22 och 25 års ålder) ytterligare omkring 45 000 kronor till den egna pensionspotten.

Med 3 procents årlig avkastning kommer de extrapengarna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65 år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.

Avtal klart för biluthyrning

Biluthyrning. Nytt kollektivavtal är nu klart för ytterligare en yrkesgrupp som arbetar inom bilvård. Transport och Almega har tecknat ett tvåårigt avtal för anställda på biluthyrningsföretag.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.