Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

– Nu är det viktiga att utreda att de löneuppgifter som kommit från företaget stämmer. Sedan hoppas jag att de anställda får sina pengar i början av nästa vecka, säger Anders Aspegren.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva. Som Transportarbetaren berättade i går har Usnija Salimovic taxiföretag begärt och fått rekonstruktion beviljad. Bakgrunden är att Västtrafik har sagt upp avtalet om färdtjänst och sjukresor med hennes företag, med hänvisning till obetalda skatter och arbetsgivaravgifter.

Anders Aspegren har fått uppdraget som rekonstruktör av tingsrätten i Nyköping. Till en början ska han kontakta alla som borgenärer, det vill säga personer och företag som har pengar att fordra. På ett borgenärssammanträde den 18 december ska han presentera ett underlag som gör att tingsrätten kan bedöma om rekonstruktionen ska fortsätta. Alternativet är troligen konkurs.

– Det andra viktiga som jag har satt i gång med är att utreda lönegarantin. Det förekommer mer fusk i taxibranschen än i andra branscher, och därför måste företagets lönelistor granskas så att de till exempel inte har med personer som inte varit anställda, säger Anders Aspegren.

Han räknar med att granskningen ska gå snabbt och att länsstyrelsen ska kunna betala ut lönerna i nästa vecka.

Då får de anställda ut lönen för oktober, den som skulle ha betalats ut i slutet av november. De kommer också att få statlig lönegaranti för lönen som skulle ha kommit till jul. För månaden därpå utgår också lönegaranti, men de pengarna kommer länsstyrelsen att kräva tillbaka från Taxi 201 201.

Om det beslutas om fortsatt rekonstruktion blir det Anders Aspegrens uppdrag att, tillsammans med företagets ledning, försöka få det på fötter igen. Han beskriver vad det kan få för konsekvenser för de anställda:

– Bolaget ska bedöma vilka som ska sägas upp utifrån de förlorade uppdragen, varsla dem och förhandla med facket. Om förarna fortsätter att köra under uppsägningstiden är det bolaget som ska betala deras lön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Transportarbetarens logga

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Transportarbetarens logga

Ingen fortsatt rekonstruktion för Salimovic

Taxi. Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.