LO satsar på höjda lägstalöner

Avtal 2022. LO går vidare med samordningen om nästa års nya löneavtal. De vill ha en särskild satsning på lägstalöner och de fattigaste arbetarna. Nästa steg blir att siffersätta avtalen. "Det blir en svårare nöt att knäcka", sa Transports ordförande Tommy Wreeth vid LO:s pressträff.

LO:s representantskap sammanträdde under tisdagsförmiddagen och där beslutades att förbunden går vidare i samordningen i avtalsrörelsen och en modell för satsning på dem med lägst löner.

– Vi ska ha en extra satsning på lägstalönerna som ska öka mer än övriga löner helt enkelt, sa Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO.

LO beslutade också att förbunden ska ställa krav på försäkringar och att de ska förbättras.

Nästa steg blir att siffersätta lönekraven och varje förbund ska lämna ett slutgiltigt beslut om deltagande i samordningen innan den 9 december.

– Våra medlemmar har det tufft och den samordning vi har beslutat om förutsätter vi får se en leverans från stat och arbetsgivare innan vi är beredda att ta ansvar. Svenska arbetare kan inte alltid ta ansvar först, vi ska ta ansvar sist, sa Tommy Wreeth.

Låglönesatsningen LO presenterade handlade om att alla som tjänar under 27 000 ska få en löneökning som är värd lika mycket i kronor som de som tjänar 27 100. Det ger en procentuellt högre löneökning.

Dessutom vill LO ha en särskild satsning på dem med lägst löner på 15 procent.

Nu återstår för LO att sätta sig vid förhandlingsbordet med arbetsgivarna och staten, då LO-samordningen förutsätter att andra aktörer först visar att de tar ansvar för att bekämpa inflationen.

Parallellt pågår också förhandlingar för facken och arbetsgivarna inom industrin. Deras överenskomna löneökning kallas märket och har sedan 90-talen varit den nivå övriga fackförbund och arbetsgivare anpassat sig efter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport röstade nej till LO:s löneförslag

Avtal 2022. LO:s styrelse har röstat ja till att utgå från 4,4 procents löneökning i nästa års avtalsrörelse. Transports ordförande röstade nej till samordningen.

Anställda i hamn och taxi spikade sina krav

Avtal. Under två dagar i mitten av oktober träffades hamnarbetare, taxitelefonister och taxiförare för att formulera sina krav inför avtalsrörelsen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.