Close
Transports ordförande Tommy Wreeth talade på avtalsrådet för bevakning och flyg den 1 november.
Close

Transport röstade nej till LO:s löneförslag

Avtal 2022. LO:s styrelse har röstat ja till att utgå från 4,4 procents löneökning i nästa års avtalsrörelse. Transports ordförande röstade nej till samordningen.

Förra veckan hade LO:s styrelse enats om ett första steg i samordning inför lönerörelsen. Då handlade det om en särskild satsning på lägstalöner och ett avtal som är 12 månader.

– Nästa steg är att siffersätta och det är en betydligt svårare nöt att knäcka, sa Transports förbundsordförande Tommy Wreeth då.

En vecka senare. Tisdagen den 1 november träffas Transports avtalsråd för bevakning och flyg på en konferensanläggning nära Arlanda i Stockholm.

Dagen före hade Facken inom industrin presenterat sina krav i förhandlingen. Det rörde sig om ett 12 månader långt avtal med löneökning på 4,4 procent, en låglönesatsning och mer pengar till en typ av pensionslösning som finns inom industrin.

LO:s styrelse sa under måndagen ja till förslaget. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth röstade som enda ledamot nej.

Transport har tittat på ett avtal för tyska metallarbetare som landade på 6,5 procent under 18 månader och en engångsutbetalning på ett antal tusenlappar. Vilket skulle vara ungefär 4,5 procent i lönepåslag och en möjlig engångsbetalning utöver det.

– Om man tittar förhandlingsresultaten tidigare år har Facken inom industrin fått ut ungefär 70-80 procent av vad de har krävt. Om man får 75 procent landar vi på en löneökning på 3,3 procent och det är inte bra nog, säger Tommy Wreeth.

Vid avtalskonferens deltog också Bevakningsföretagen från Almega och Transportföretagen. Deras representanter var tydliga med att hela arbetsgivarsidan under Svenskt Näringsliv står bakom det märke som fack och arbetsgivare inom industrin ställer sig bakom.

– Varje gång vi går in i en avtalsrörelse är det katastrof för de svenska företagen och vi måste stå tillbaka. Jag kan konstatera att många företag inom bevakning och åkeri går väldigt bra och har gjort det en lång tid, också under pandemin, säger Tommy Wreeth och fortsätter:

– Svenska åkerier har ofta en klausul som gör att de får bättre betalt när dieselpriserna går upp. Men arbetarna har ingen liknande klausul som höjer lönerna när deras utgifter går upp.

Hur är stämningen i LO-styrelsen nu?

– Flera ledamöter uttryckte att siffran vi landade i är för låg. Men det var 13 av 14 som röstade ja. Jag röstade nej.

Nästa steg är att alla LO-förbund ska lämna in ett skriftligt ställningstagande till LO senast den 9 december.

– Jag har röstat nej i LO-styrelsen. Men det är Transports förbundsstyrelse som fattar det slutgiltiga beslutet om hur vi ställer oss, säger Tommy Wreeth.

Som det ser ut nu kommer Transport att gå fram ensamma med lönekrav som ligger högre än de andra LO-förbunden.

– Allt beror så klart på var märket till slut landar. Det blir tufft att knäcka märket ensamma men jag tycker nog att vi är skyldiga våra medlemmar att försöka att få ut mer pengar eller andra värden i avtalsrörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zeljko Plavsic:
    7 januari, 2023

    De erbjuder löneökning på 4,4 %!!! Iinflationen är minst 20 % och mer. Skam!!!

  2. Väktaren:
    3 november, 2022

    BRA, tack! Ni visar vägen för oss transportare! All Respekt!

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.