Special: Olyckor

Linda fick order att köra vidare direkt efter olyckan

Trafikolycka. Anklagelser och bristande stöd. Uppsägning. Sett i backspegeln önskar Linda att hon hade kontaktat facket, men efter olyckan var tillvaron så skakig att hon inte kom sig för. I dag har hon gått vidare. Men hon vill ändå berätta sin historia.

Linda hade varit anställd på företaget i en månad när det blev hennes tur att hänga på det släp som alla kollegor undvek att köra med. Många chaufförer hade varit med om att det plötsligt kunde börja svänga: något fel på vändkransen, antogs det.

Mellan Jönköping och Arboga hände det: Släpet svängde. Linda parerade, men släpet högg tag i dikeskanten. Hon gasade på, i hytten kunde hon känna hur även lastbilen var nära att välta när släpet la sig på sidan. Bärgarna kunde se på däcken att hon varit uppe på tre hjul.

– Klockan var fem på morgonen, tack och lov var det före morgonrusningen. I bilen bakom fanns en kollega som hade sin flickvän med sig. Hon var undersköterska. Hon rusade ut och tog hand om mig, jag bara skakade, berättar Linda.

Hon satt länge och pratade med polisen, kedjerökandes med undersköterskans jacka över axlarna. Bärgarna berömde henne för att ha klarat lastbilen. Hon var en bra chaufför.

Bara skrot kvar

Över vägbanan låg släpet, som bara var skrot. Hon själv var chockad och hade slagit sig vid olyckan. Men lastbilen fick hon köra vidare till Arboga. Hennes arbetsgivare skickade ingen som kunde ta över.

– Jag fick hantera det bäst jag kunde. Jag körde 40 kilometer i timmen och fick nästan panik vid varje möte.

Arbetsgivaren försökte därefter förmå henne att skriva i olycksrapporten att hon tittat på sin mobil. Men hon berättade sanningen om släpet, vilket fick till följd att arbetsgivaren inte fick ut på försäkringen.

– Det var snackisen på kontoret. Alla chaufförer var glada att släpet äntligen var skrot. Kollegor ringde mig och kollade hur jag mådde, och de berättade att de som jobbade på åkeriet blivit ombedda att inte kontakta mig.

Sjukskrev sig

Linda sjukskrev sig, hon orkade inte vara på jobbet.

– Jag sa att jag ville vara hemma ett tag. ”Då känner vi nog hellre att du slutar”, sa min arbetsgivare.

Och Linda sa okej. Hon ville ju inte vara kvar där, egentligen. Hon förstår att hon har blivit oschyst behandlad och förmodligen felaktigt avskedad.

– Men jag vill inte tänka tillbaka så mycket på detta, säger hon tyst.

Det finns ändå ett bra slut, tack vare en annan lastbilschaufför. Han körde på Nordnorge, på vägar som var betydligt svårare än de Linda kört. Hon fick följa med, först livrädd. Efter en vecka rehabiliterad.

– Jag växte otroligt mycket som chaufför på den resan och jag har kommit ur olyckan starkare, konstaterar hon.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.