Debatt.

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor.

I mitten av november meddelade Arbetsdomstolen sin dom i målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och budföretaget Foodora. Domen är i sig viktig för att reda ut var arbetsgivaransvaret ligger. Det är en fråga som blivit särskilt angelägen för att säkerställa bevarandet av goda villkor i ljuset av gigekonomins framväxt.

Men förhandlingarna och efterföljande dom aktualiserar också en annan central fråga i arbetsmarknadens omställning: hanteringen av de begrepp som förekommer på den moderna arbetsmarknaden. Det kan tyckas vara sekundärt i sammanhanget, men faktum är att beskrivningen av dessa företeelser har en avgörande betydelse för hur begreppen används och tillämpas, bland annat i frågor som rör arbetstagares ställning i det sociala skyddsnätet.

I efterspelet till målet har Svenska Transportarbetareförbundet gjort gällande att domen bör tolkas som att bemanning och egenanställning är samma sak. Något sådant likhetstecken går dock inte att utläsa i domen. Slutsatsen är dessutom felaktig, och bygger på antagandet att den inskjutna parten skulle vara ett faktiskt egenanställningsföretag.

Den inskjutna partens verksamhet i det här fallet kan närmast beskrivas som bemanning, vilket skiljer sig i väsentlig mening från egenanställning. Både egenanställning och bemanning är förvisso i hög grad kollektivavtalsreglerat, men annorlunda i det att bemanning är definierat och styrt av Lag om uthyrning. Det finns även betydande skillnader i hur arbetet organiseras, bland annat vad gäller från vilken part initiativet till arbetstillfället kommer. Vid egenanställning är det den egenanställda arbetstagaren som har initiativet till uppdraget, medan det vid bemanning är slutkunden som har initiativet till uppdraget.

Det här är dessvärre inte första gången egenanställning är föremål för en haltande begreppshantering. Egenanställning används frikostigt och ofta felaktigt för att beskriva alla tänkbara former av arbete utanför den traditionella modellens ramverk. Här har vi som företrädare för branschen ett viktigt jobb att göra i att klargöra definition och gränser. Det handlar dels om att bidra till en högre kunskapsnivå, dels om att tydliggöra den röda linjen mot de aktörer som gör anspråk på egenanställningsformen men inte följer riktlinjer vad gäller arbetsgivaransvar och goda villkor.

För tyvärr skapar den här typen av felaktiga konstateranden utrymme för missförstånd som kan slå tillbaka på egenanställda arbetstagare. Om missvisande föreställningar blir vedertagna riskerar de att urholka det system med vilket svensk arbetsmarknad framgångsrikt reglerat förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Låt oss i stället värna en korrekt begreppshantering så att den svenska modellen kan ta steget in i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Är vallöften önskningar?

Ledare. En regering är bildad och vallöftena från den blåbruna högerregeringen bryts ett efter ett. Det som sas innan valet gäller visst inte efter. Eller hur var det Liberalernas partiledare Johan Pehrson sa? Verkligheten gör det också svårt att hålla vallöften. Med andra ord var det planerade lögner från Jimmie Åkessons nya polare.