Debatt / Replik

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning. I annat fall kommer egenanställningsföretagen att från och med nu betraktas som bemanningsföretag.

Schad beskriver i sin debattartikel (221206) att målet mellan Transport och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden i ”lupp”. Från Transports håll vill vi förtydliga att det inte har varit vår avsikt att varken sätta begrepp eller arbetsmarknaden under någon form av ”lupp”. Utan tvärtom, att förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. I första hand har det handlat om att skydda och företräda vår medlem. Som fackförbund är det vårt jobb att representera våra medlemmar i förhandlingar och ibland kan en sådan förhandling gå till domstol. I det här fallet har vi inte kommit överens med vår motpart Foodora och därmed valt att gå vidare till domstol.

I andra hand handlade målet om att testa arbetstagarbegreppet och komma till bukt med den alltmer osäkra uppdragsbaserade arbetsmarknaden. Som dessutom kringgår den svenska modellen och vår möjlighet som fackförbund att få en motpart. Det är inte “modernt”, som Schad helst beskriver det som, att aktivt och medvetet försöka kringgå den svenska modellen.

Transport hade gärna sett att domstolen hade gått på Transports linje. Allt annat hade varit konstigt. Vi har nu rättegångskostnader på flera hundratusen att täcka upp för. Vi ville att domstolen, likt oss, skulle tycka att vår medlem varit anställd av Foodora. Så blev det inte. Domstolen valde att gå på Foodoras linje. Som hävdade att egenanställningsföretaget Pay Salary var ett bemanningsföretag.

I domslutet står det uttryckligen att Pay Salary är ett bemanningsföretag. I en sådan situation kan man undra varför det är Transport som behöver stå till svars för domstolens beslut och Schads påstående om att vi använder oss av ”inkorrekt begreppshantering” och inte domstolen eller Foodora?

Arbetsdomstolens beslut måste vara skrämmande för Schad, eftersom det upplägg som Pay Salary använt sig av med Foodora är precis densamma som Frilans Finans med flera använder sig av. Och det skulle bli dyrare för dem att behöva teckna bemanningsavtalet före det upplägget som företaget använder sig av nu. Det kanske är dags för Schad att ompröva sin egen föreställning om vad egenanställning är och har blivit. Inte minst kan det vara dags att på riktigt ta domstolens beslut på allvar och därefter rätta sig efter den. Det tänker i alla fall Transport göra. Vi är beredda att värna om den svenska modellen så att den kan ta steget in i framtiden. Inte gå tillbaka 100 år i tiden, till en tid då daglöneri var vanligt.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.