Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Det klassiska sättet: En kille står utanför krogen och ropar ”taxi”. För några sedlar kan han köra hem en mindre nogräknad person. I dag blir en annan variant vanligare. Svarttaxi förmedlas via grupper på Facebook och antalet medlemmar ökar kraftigt. I september förra året släppte Taxiförbundet en första granskning. Den visade att svarttaxigrupperna hade 90 000 medlemmar. Lite mer än ett halvår senare har grupperna 40 000 fler medlemmar.

– Vi har valt att räkna bort samåkning och mindre grupper som ligger i någon slags gråzon. De vi har med har en företagsliknande struktur och erbjuder persontransporter mot betalning. Men det görs av privatpersoner som kör privata bilar, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

I Taxiförbundets undersökning framkommer det att svarttaxigrupperna är vanligast i lite mindre städer. Men det är inte fråga om enbart orter där tillgång till laglig taxi saknas. Luleås svarttaxigrupp har näst flest medlemmar sett till antalet invånare. I gruppens många regler går det att läsa: ”Vid förfrågningar om betalning av skjuts skrivs i pm/sms INTE öppet i loggen (För er som inte fattar! INGA SUMMOR I LOGGEN!!)”, eller: ” Upp till var och en att se till att den som kör/åker har körkort och försäkring. Be alltid personen visa upp körkortet.”

– Även om man som kund bortser från säkerhet, att den som kör kan sakna körkort eller vara drogad, är det kortsiktigt att använda svarttaxi. Det ter sig kanske billigt, men det gör att riktig taxi konkurreras ut och leder till minskade intäkter till statskassan, säger Claudio Skubla.

Enligt Taxiförbundets egna beräkningar förlorar staten minst 335 miljoner kronor varje år. Siffran har de kommit fram till genom att en tiondel av alla medlemmar i grupperna kör tre körningar i veckan som skulle ha kostat 344 kronor.

– Vi har varit försiktiga i beräkningen, säger Skubla.

I Dalarna finns flera svarttaxiförmedlingar på Facebook. Ett par av grupperna har över 3000 medlemmar och hymlar inte med vad de gör. Tvärtom, de har ”svarttaxi” i gruppnamnen. Roger Iversen är regionalt skyddsombud och försöker ha koll på vad som händer.

– Men nu ser jag att jag har blivit utsparkad ur en, fränt, säger Iversen när Transportarbetaren ringer honom.

– Vi har försökt komma åt dem under flera år. Vi har varit i kontakt med Polisen och Skatteverket, men det händer inte så mycket. Polisen får inte provocera fram brott och säger att de inte har resurser nog för att göra något åt det, säger Iversen.

I grupperna stod det tidigare vad varje resa skulle kosta, men uppgifterna om pengar har försvunnit.

– När jag körde brukade vi bråka med dem titt som tätt, men vi kunde inte heller göra någonting. Jag vet inte hur man ska göra för att komma åt dem. Det enda vi kan göra är att försöka upplysa kunderna om riskerna som finns. Vad händer om det sker en olycka? Att skrämma kunderna så de inte vågar åka svarttaxi, säger Iversen

Skubla tror att svarttaxi har blivit vanligare i och med att tjänsterna går att förmedla på sociala medier.

– Förr stod kanske Kalle utanför stadshotellet och ville dra in lite pengar till bensin. Då rörde det sig om några timmar på natten. Nu finns en ökad tillgänglighet. Människor kan mötas och göra upp om affärer digitalt och sedan ta betalt via Swish. Enkelheten och tillgängligheten gör att fler kan livnära sig på det.

– Digitaliseringen gör det svårt för polisen. Hur ska de se skillnad på om det är en vän eller svarttaxi som plockar upp någon på gatan? Det krävs fler insatser för att komma åt det här. Polisen behöver sätt att kunna spana digitalt, och när man väl åker fast måste det bli mer kännbart, säger Skubla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.