Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.
Close
Tidningsurklipp och skärmdumpar om invigningen, tunnelbranden, hjälteinsatser, rättegången och en minnesstund.. (Efter artikeln hittar du urklippen i större format.)
Close
25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

Klockan var 10.46 den 24 mars 1999 när den belgiske lastbilsföraren Gilbert Degrave körde in i den 11 kilometer långa Mont Blanctunneln med sin Volvo FH12.

Snart började de mötande fordonen blinkade med ljuset till honom.

Han stannade sex kilometer in i tunneln, gick ut, och upptäckte att det kom vit rök från lastbilshytten.

När han försökte släcka elden utbröt en explosionsartad brand från lasten, 20 ton margarin och mjöl.

Tunneln stängdes för trafik redan två minuter senare men då var redan 50 fordon, varav 18 lastbilar, fast.

Vinden gjorde att den franska sidan av tunneln nu snabbt fylldes med giftig rök.

Med sex kilometer till mynningen hade de flesta inte en chans. Branden krävde 39 liv; 28 dödades i sina fordon, 10 avled när de försökte fly och en brandman avled senare av sina skador. Av de döda var fem lastbilsförare från England, Frankrike, Holland och Italien.

Branden i Volvon spred sig till många av de övriga fordonen och var så het att det dröjde 50 timmar innan man kunde börja bärgningsarbetet. Tunneln fick så svåra skador att den inte kunde öppnas förrän tre år senare.

Under en uppmärksammad rättegång dömdes 13 personer för branden eller bristande säkerhet. Bland annat fick tunnelns säkerhetschef sex månaders fängelse och den belgiske lastbilsföraren fyra månaders villkorlig dom.

Den svenska lastbilsjätten Volvo friades helt under rättegången.

Man kunde aldrig konstatera den exakta orsaken till branden men misstänker någon typ av elektriskt fel, cigarrettfimp eller dåligt underhåll av motorn.

 

Artikel om invigningen av tunneln i Svenska Dagbladet den 14 juli 1965.
Artikel om invigningen av tunneln i Svenska Dagbladet den 14 juli 1965.
Artikel på nyhetssajten BBC den 26 mars 1999.
Artikel på nyhetssajten BBC den 26 mars 1999.
Fransk artikel från 1999 om en italiensk säkerhetsvakt som dog när han försökte rädda offer för tunnelbranden i Mont Blanc.
Fransk artikel från 1999 om en italiensk säkerhetsvakt som dog när han försökte rädda offer för tunnelbranden i Mont Blanc.
Artikel i Svenska Dagbladet den 27 mars 1999.
Artikel i Svenska Dagbladet den 27 mars 1999.
Artikel i fransk tidning under rättegången 2005.
Artikel i fransk tidning under rättegången 2005.
Volvo friades helt från att ha orsakat olyckan under rättegången 2005.
Volvo friades helt från att ha orsakat olyckan under rättegången 2005.
Artikel på italiensk sajt om en minnesstund år 2023 för offren för branden.
Artikel på italiensk sajt om en minnesstund år 2023 för offren för branden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Stina Allbrink, chef för insamlingsenheten, och Erik Kornfeld, vd Karlstads energi, utanför återvinningsstationen Heden i Karlstad. Foto: Lilly Hallberg

”Olyckan fungerade som en väckarklocka”

Arbetsplatsolyckor. För snart tre år sedan skadades en nyanställd miljöarbetare svårt efter att ha fallit och släpats efter sopbilen. Kommunala Karlstads energi har efter olyckan tagit till en rad åtgärder för att minska riskerna och stärka säkerheten inom hela bolaget.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.