Elias Jobran klubbordförande Aviator.
Close
Lastarnas klubbordförande Elias Jobran på Aviator ser coronakrisen som ett test av statens trygghetssystem.
Close

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Samtidigt får Aviators lastare en stor del av sin permitteringslön betald via skattepengar.

Elias Jobran är ordförande i lastarnas Transportklubb, och vid det här laget ganska luttrad av corona-pandemin och krisen i flygbranschen.

– Det är inte så mycket att göra åt läget, bara att sitta still i båten och följa med. Vi kan ju inte påverka eller tvinga folk att ge sig ut och resa när pandemin råder, säger han.

Vad säger dina kollegor om varslen och permitteringarna?

– Jag tillhör riskgruppen och har inte träffat några kollegor på två månader, men en del ringer så klart. De förstår läget, att det är som det är. De som varslats jobbar sina sista dagar denna vecka. Det är synd om dem som får gå.

Elias Jobran uppfattar läget som ännu sämre på SAS. Där varslades i dag nästan halva personalstyrkan, 5 000 anställda i Nordenom uppsägning. Detta efter ett tidigare vår-varsel på 10 000 anställda

De nya varslen rör 1 900 heltidsanställda i Sverige.

Liksom lastarna på SAS Ground Handling (SGH) och flygplatskontrollanterna vid Avarn på Arlanda får Aviators lastare nu ut 92,5 procent av sin tidigare utgående lön. Tillägg som ob- och skifttillägg räknas med.

Det var den 2 april i år som riksdagen klubbade igenom regeringens förslag om att införa kortidspermitteringar med upp till högst 60 procent arbetsfri tid (och 40 procents arbetstid).

Något som inte funnits i Sverige tidigare.

Den 14 april utökades permitteringstiden upp till 80 procent (och 20 procents arbete). Efter förhandlingar med Transport är det den maxtiden som införs på Aviator. På arbetarnas dag 1 maj.

Men det innebär samtidigt att de anställda får gå ner i lön till 88 procent av tidigare utgående lön

I morgon onsdag väntar nya MBL-förhandlingar med Aviators ledning, berättar Elias Jobran.

– Vi ska få ny information, men vad de ska säga vet jag inte.

Han ser coronakrisen som en test av samhällets skyddsnät och trygghetssystem.

– Inom facket håller vi koll på om systemet håller eller brister. Det har ju varit en ständig nedmontering av skyddet, en tro att högkonjunkturen ska vara för alltid.

– Nu tvingas staten ändra system, totalt. Klarar de inte av att bygga upp ett nytt hållbart system kommer det att visa sig när väljarna ska säga sitt. Jag blickar framåt mot nästa val, säger han.

Elias Jobran är tacksam för permitteringslönen, som hejdar de ekonomiska konsekvenserna för de anställda. Samtidigt är framtiden oviss, i fall fler nedskärningar kommer.

– Ingen av de 30 heltidsanställda som nu får gå från Aviator var med i facket eller a-kassan. Det blev en läxa. De hann bara vara fast anställda i elva månader. Tur för dem att regeringen infört generösare regler inom a-kassan.

Transportarbetaren har sökt Aviator för en korrekt siffra om antal anställda kollektivare, men ännu inte fått svar. Elias Jobran uppskattar att cirka 500 personer skurits ner till omkring 400.

– Flygbranschen är jävligt känslig. När den väl kommer i gång igen kan uppgången gå fort. Men jag tror det kommer att ta lång tid, mer än ett år. Och familjer med barn kanske ändrar sina resvanor för att inte riskera något, funderar Elias Jobran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.