Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.

Redan för några veckor sedan lämnade APM ett förslag på de 25 första som skulle få lämna sina anställningar på hamnen. I den upptäckte Transport ett antal fel. Några hade fått för kort uppsägningstid, andra för lång. De hamnarbetare som fått för lång uppsägningstid får behålla den och de för korta uppsägningstiderna har rättats till. Dessutom tickar uppsägningstiden ner från 31 juli i stället för det datum när den första listan första listan släpptes.

– Det har varit lite så där med hanteringen från det här bolaget. Efter förhandlingarna har man konstaterat fel efter fel efter fel. De har inte fått med rätt anställningstid och därför fått fel uppsägningstid både på plus och minus, säger Patrik Östbjerg, ordförande för Transports hamnavdelning 2.

Som det ser ut nu ska de uppsagda jobba fram till den dag uppsägningstiden går ut, alltså inte arbetsbefrias som ibland sker vid nedskärningar.

– Jag tror att det krävs lite mer organisationsförändring om de ska klara av allt när hamnarbetarna har lämnat. Innan de gjort det kommer de att behöva alla, säger Patrik Östbjerg.

Återanställningsrätt

De uppsagda kommer att få återanställningsrätt, om de själva vill ha det. Det innebär att när det behövs extra personal kallas de uppsagda in i stället för det som på Göteborgs hamn kallas blixt.

– Så fort det blir något ledigt ska de med återanställningsrätt gå före blixt. Går de då ner och gör ett påhugg inom nio månader skjuter de återanställningsrätten framåt nio månader till. Så de uppsagda kan ha återanställningsrätt ganska länge, säger Patrik Östbjerg.

Patrik Östbjerg beskriver stämningen på hamnen som orolig.

– Speciellt för de yngre som förlorar jobbet, då mår man ju inte speciellt bra, säger han och fortsätter:

– Det har blivit mycket bättre mellan medlemmarna i Transport och Hamnarbetarförbundet. Sen ska vi inte rikta aggressionerna mot varandra. Jag kan ha åsikter om Hamnarbetarförbundet. men jag får ju se till att jag engagerar mig i motparten i stället.

Bakgrunden

Det var den 20 juni som APM la sitt varsel om att säga upp sammanlagt 160 personer vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att 68 av dem är hamnarbetare. Bakgrunden till varslet är att APM tappat kunder på grund av konflikten mellan arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundet hade vidtagit stridsåtgärder, svaret från arbetsgivaren blev lockout. I praktiken innebar det att APM minskade hamnens kapacitet, konsekvensen blev att flera kunder letade sig till andra hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.