1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close
1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.
Close

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

LO och Svenskt Näringsliv nattmanglar och politikerna gör utspel. Debatten går het om förändringar i lagen om anställningsskydd (las). Det är för svårt för företag att säga upp folk, menar förändringsivrarna. Fel, lagen har redan ändrats steg för steg och det har blivit alldeles för lätt, kontrar facket. Transportarbetaren ringde upp några fackligt engagerade för att höra hur de resonerar.

 

Mats Borgenstrand är klubbordförande och huvudskyddsombud på det amerikanska distributionsbolaget UPS i Jönköping. Några las-förhandlingar har han inte suttit i på sju, åtta år, av sina totalt 25.

– Vid den senaste förhandlingen ville företaget säga upp fem chaufförer, men inte följa turordningen. Transports lokala ombudsman var med och till slut kom både fack, arbetsgivare och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund överens om att alla chaufförer fick vara kvar. Förslaget var inte riktigt genomtänkt, sa ledningen.

Mats Borgenstrand berättar om en kollega, som bolaget försökt göra sig av med i ett och ett halvt år på grund av sen ankomst, att han inte kommer till arbetet i uniform och har struntat i att köra ut paket.

– Jag gick och väntade på att bli kallad till las-förhandlingar, men så kom chauffören och sa att han jobbade sin sista dag. Han hade sagt upp sig själv.

Föraren var inte Transportmedlem och Mats Borgenstrand har inte forskat vidare i saken. Men eftersom det så uppenbart handlade om misskötsel anser Borgenstrand att en uppsägning hade varit befogad.

En uppluckring av las gynnar inte arbetarna för fem öre, menar han.

– Att hyvla ner heltider till deltider och fylla på med timanställningar är också värdelöst. Tillsvidareanställningar på heltid borde gälla. Som tur är använder sig inte UPS av hyvling, i alla fall inte i Jönköping. Du går in på provanställning i ett halvår och sen blir du fast anställd, om du är kvar.

– I klubbstyrelsen välkomnar vi alla nyanställda och rekommenderar dem att gå med i Transport, säger Mats Borgenstrand.

Ledningen har bett att få en lista på vilka som är medlemmar, men han har sagt nej. Borgenstrand befarar att medlemmar skulle missgynnas. Han tar upp ett annat fall, där UPS kontaktade facket för att prata om en chaufför som försov sig.

– Transports Jönköpingsavdelning sa att de inte kunde företräda föraren eftersom han inte var medlem. Dagen efter var han uppsagd. Med nya regler kanske det hade räckt med en enda sen ankomst, befarar Borgenstrand.

Han oroar sig för kommande riksdagsval eftersom alltför få sätter sig in i de förändringar av las, som nu diskuteras. Budskapet till politikerna är:

– Ge fan i las, ni ska inte försämra vår trygghet!

LO får uppmaningen att inte ge efter, så att det blir för lätta att sparka folk.

– Vägrar politikerna och Svenskt Näringsliv att lyssna är det nog dags att utlysa en generalstrejk, som på 80-talet när allt stod stilla. LO får ta en rond till och visa att vi har makt! Frågan är så oerhört viktig, säger Mats Borgenstrand.

 

Rikard Larsson var klubbordförande på Gate Gourmet vid Arlanda innan han blev uppsagd, tillsammans med samtliga kollegor i klubbstyrelsen, på grund av en omorganisation. Han håller inte med om att det är knepigt för arbetsgivaren att göra sig av med anställda.

– Min erfarenhet säger att det är ganska lätt. Att jag jobbat på Gate gourmet i tio år spelade ju ingen roll.

Börjar vi ”modernisera” las är han rädd att man öppnar en dammlucka och att fler försämringar följer.

– Las skulle snarare behöva förstärkas. LO:s förhandlare måste lösa det här på något vis så att regeringspartierna inte bara drar igenom en ny lag, rätt upp och ner. Då blir det ju ännu värre.

 

På TPL Postnords lager i Jönköping finns både behovs- och visstidsanställda, förklarar huvudskyddsombudet och vice klubbordföranden Håkan Jansson.

– Det är både bra och dåligt med tanke på att vi har stora arbetstoppar vid säsong, från februari-mars till slutet av september. Då behöver vi ha in extrapersonal.

Fast anställning är givetvis starkt, resonerar Håkan Jansson:

– Men om företaget i stället skulle ta in en massa tillsvidareanställda vid högsäsong. Och sedan säga upp dem på grund av arbetsbrist vid lågsäsong vore det ju inte heller så lyckat. Jag är kluven i frågan.

Först in sist ut, har fungerat jättebra på lagret, anser Håkan Jansson.

– Vi har inte haft någon las-förhandling på många år. Jag tycker att lagen fungerar i dag, särskilt som den var gjord från början. Det är bara det att företagarna inte använder den på rätt sätt.

Håkan Jansson tror att politiker och arbetsgivare är ute efter att ”desarmera den fackliga styrkan”.

– Risken är att fackligt engagerade ryker om las försvagas, säger han.

 

Åkerichauffören Johan Stålhand är både skyddsombud, arbetsplatsombud och försäkringsrådgivare.

– På mitt åkeri är vi fast anställda allihop. Att luckra upp las skulle vara en fruktansvärd förändring, ett stort steg tillbaka för arbetsrätten. Och det gäller alla, inte bara oss kollektivare.

Johan Stålhand ser framför sig ett försämrat arbetsklimat och en utbredd rädsla om anställningsskyddet försämras.

– Hur ska vi kunna höja vår stämma, ”sparka på” vd:n, som vår nuvarande vill, och påtala saker som behöver förbättras? Vi kan ju få en ny vd som tycker att jag, som facklig representant, är obekväm och gör sig av med mig.

Johan Stålhand kör fisk och coronan har lett till att godsmängden minskat. En förhandling om att varsla en anställd väntar. Företaget sköter sig när det gäller att utreda möjliga omplaceringar före varsel. Men i det här fallet finns inget annat jobb, uppger han.

Ytterligare undantag från turordningsregler och att utöka dem från små till större företag är Johan Stålhand emot.

– Vi har lättat tillräckligt på undantagen. Det gjordes ju i förra omgången. Ett undantag från turordningen skulle räcka. Arbetsgivare har sex månaders provanställning på sig att se om någon missköter sig. Borde de inte klara det?

Krav på kompetensutveckling välkomnar han däremot.

– Från dag ett ska du vidareutveckla din personal.

Okunskapen om vad som är på väg att ske är skrämmande, anser Johan Stålhand.

– Vi kan behöva gå utanför ramarna och ta till stridsåtgärder, någon form av strejk för att få regering och riksdag att förstå att det här vill vi inte ha. Det får inte bli så att företag kan sparka folk för en bagatell eller för att man inte gillar någon. Då börjar vi närma oss USA.

– Inte bara Transport utan vi allihop behöver gå ut, mangrant, och protestera., tycker Johan Stålhand.

 

Viktor Andersson är lastare och ordförande på Transports flygavdelning.

– Las behöver förstärkas. Osäkra anställningsformer som allmän visstid hör inte hemma på svensk arbetsmarknad. De får gärna försvinna!

Han beskriver de senaste förhandlingarna mellan LO och Svenskt Näringsliv som ”konstgjorda” och genomförda under hot.

– Det är lika bra att de föll samman. Las behöver förbättras för arbetarna, inte arbetsgivarna. Det är inte svårt att göra sig av med folk i dag. Min förhoppning är att det blir en valfråga. Då får Socialdemokraterna bekänna färg och de som vill ändra las förklara varför det är så viktigt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Månadens medlem
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Kultur
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.