Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Arbetsmarknadens parter är eniga om att förhandlingarna var bra och nådde långt. Men att man inte nådde ända fram. Därmed har hotet om lagstiftning blivit akut.

– Det har varit en tuff med konstruktiv förhandling, tyvärr nådde vi inte hela vägen fram denna gång, säger Susanna Gideonsson, i ett pressmeddelande från LO.

– Vårt viktigaste mål med förhandlingen var att öka tryggheten för våra medlemmar. Det handlar framförallt om att begränsa de otrygga anställningarna, som spridit sig som en farsot, och öka möjligheterna för omställning.

Men LO ger inte upp. Enligt Gideonsson kommer organisationen att använda ”alla till buds stående medel för att lyckas”.

Stort hot

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har kallat förändringarna i las, och lagstadgade minimilöner, ”det största hotet den svenska modellen utsatts för.”.

Även arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv ser en partsöverenskommelse som den bästa lösningen. Inte ny lagstiftning.

– Vi kom mycket långt men vi kom inte hela vägen, sa Mattias Dahl, Svenskt Näringslivs vice vd, till TT i natt.

Han var först med att kommentera att parterna misslyckats med att komma fram till en överenskommelse.  Mattias Dahl ville dock inte peka på någon enskild faktor, utan menar att det var helheten som avgjorde.

LO är desto tydligare: Las-utredningen stjälpte försöken.

– Utredningens förslag låg som en blöt filt över förhandlingarna, säger Susanna Gideonsson i pressmeddelandet från LO.

LO-ordförande fortsätter:

– Ytterst är det Centerpartiet och Liberalerna som kraschade denna förhandling genom att driva igenom las-utredningen. Nu ska vi se till att stoppa utredningens förslag. Våra medlemmar behöver mer, inte mindre trygghet.

Mer tid

Las-utredningen riskerar nu att bli lag. Det enligt avtal mellan regeringen och samarbetspartierna.  Men både Vänsterpartiet och Kristdemokraterna hotar med att fälla regeringen, utifrån olika aspekter. Miljöpartiet gick tidigt i morse ut med att partiet vill ge parterna mer tid att förhandla.

Under torsdagsförmiddagen öppnade Annie Lööf (C) för att ge parterna lite mer tid:

– Är det så att parterna begär mer tid, så stänger vi inte dörren för det. men det handlar om ett tidsutrymme på ett antal dagar eller veckor innan remisstiden för utredningen löper ut, säger Annie Lööf till Sveriges Radio Ekot.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.