Striden om las

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

 Ronnie Persson, färdtjänstförare i Värmland:

– Det vi eftersträvar är att vi ska få följa med efter upphandlingar. Att inte behöva tappa tryggheten vart femte år.

– Just nu finns det faktiskt en ganska stor oro för hur anställningstryggheten ska förändras. Det är ju så här: Jag har arbetskamrater som har ont i en axel eller ryggen. De har kanske varit sjukskrivna i några dagar eller veckor. Nu finns en rädsla för att man inte längre platsar bara för att man kanske inte klarar exakt alla arbetsuppgifter.

 

Jonny Kronbäck, skyddsombud på Kuehne-Nagels lager, Staffanstorp:

– Jag tror att allt hänger ihop, anställningstryggheten handlar om en helhet. Och jag tror att det är så för de flesta, oavsett bransch. Många undrar nog vad som är på gång nu.

– Det handlar om att vara trygg. Även om chefen fått ett ont öga till någon ska det inte bara gå att göra sig av med den personen.

 

Sven-Erick Fröling + Lena Blomquist

Sven-Erick Fröling, lastbilschaufför, Motala:

– Det ska gå enligt turordningsreglerna. Och arbetsgivaren ska inte kunna skylla på arbetsbrist.

– Det, att säga att det är arbetsbrist, är något många kör med när de vill bli av med en gubbe. Sedan visar det sig att det inte alls är arbetsbrist. De har bara velat bli av med en eller ett par, och det är uppåt väggarna.

 

Sari Martikainen, ordförande för Transportklubben på Loomis Stockholm:

– Vi har varit ganska förskonade från uppsägningar fram till för något år sedan, då vi hade uppsägningar av större karaktär eftersom kontantanvändandet minskat.

– För oss är det viktigt att ha tryggheten i sin anställning. Att det går rätt till vid uppsägningar så att man inte blir uppsagd bara för att man är lite jobbig. Vi vill inte hamna i en situation då alla är provanställda på livstid.

 

Henrik Lagberg avd 3Henrik Lagberg, ombudsman med ansvar för depå- och gummiavtalet, avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland:

– Min personliga uppfattning är att det rent ut sagt är för jävligt att man vill försämra las till arbetsgivarnas fördel och göra facket tandlöst i frågor som rör våra medlemmars anställningstrygghet.

– Det spelar ingen roll vilken av  försämringarna som genomförs, det är ett angrepp på arbetarrörelsen och en krigsförklaring mot hela LO.

 

Lars Jonasson, tidningsdistributör och ordförande för Transportklubben på VTD:

–  Jag tycker också att saklig grund vid uppsägning är det viktigaste. Men också att sist in, först ut blir kvar är mycket viktigt.  Det får inte bli ett godtycke där arbetsgivaren kan säga upp personal lite som de vill.

Du har varit med vid flera neddragningar. Hur har las fungerat då?

– Jag tycker att det är smidigt. I de fall där det har funnits starkt liggande skäl och behövts andra lösningar har vi haft avtalsmöjlighet att förhandla fram olika lösningar. Las är så etablerat och välfungerande, jag förstår inte varför de ska in och röja i den. Det handlar om att de vill ge oinskränkt makt till arbetsgivaren att välja och vraka. Jag kan inte uppleva att det finns ett behov av det egentligen.

Oroar situationen dig?

– Ja, och inte minst om Socialdemokraterna tvingas acceptera angrepp på arbetsrätten. Det är skulle upplevas som ett väldigt stort svek.

– En försämring skulle skapa sämre och otryggare arbetsplatser. Som det är nu måste arbetsgivaren först komma till oss vid uppsägningar, med det har vi en viss makt. Den riskera att försvinna i stor utsträckning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Bergström:
    1 oktober, 2020

    LAS det är viktigt att man kan känna sig säker i sin anställning för annars tystnar nog flera på möten för rädsla att förlora jobbet

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Månadens medlem
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Kultur
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.