Striden om las

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

 Ronnie Persson, färdtjänstförare i Värmland:

– Det vi eftersträvar är att vi ska få följa med efter upphandlingar. Att inte behöva tappa tryggheten vart femte år.

– Just nu finns det faktiskt en ganska stor oro för hur anställningstryggheten ska förändras. Det är ju så här: Jag har arbetskamrater som har ont i en axel eller ryggen. De har kanske varit sjukskrivna i några dagar eller veckor. Nu finns en rädsla för att man inte längre platsar bara för att man kanske inte klarar exakt alla arbetsuppgifter.

 

Jonny Kronbäck, skyddsombud på Kuehne-Nagels lager, Staffanstorp:

– Jag tror att allt hänger ihop, anställningstryggheten handlar om en helhet. Och jag tror att det är så för de flesta, oavsett bransch. Många undrar nog vad som är på gång nu.

– Det handlar om att vara trygg. Även om chefen fått ett ont öga till någon ska det inte bara gå att göra sig av med den personen.

 

Sven-Erick Fröling + Lena Blomquist

Sven-Erick Fröling, lastbilschaufför, Motala:

– Det ska gå enligt turordningsreglerna. Och arbetsgivaren ska inte kunna skylla på arbetsbrist.

– Det, att säga att det är arbetsbrist, är något många kör med när de vill bli av med en gubbe. Sedan visar det sig att det inte alls är arbetsbrist. De har bara velat bli av med en eller ett par, och det är uppåt väggarna.

 

Sari Martikainen, ordförande för Transportklubben på Loomis Stockholm:

– Vi har varit ganska förskonade från uppsägningar fram till för något år sedan, då vi hade uppsägningar av större karaktär eftersom kontantanvändandet minskat.

– För oss är det viktigt att ha tryggheten i sin anställning. Att det går rätt till vid uppsägningar så att man inte blir uppsagd bara för att man är lite jobbig. Vi vill inte hamna i en situation då alla är provanställda på livstid.

 

Henrik Lagberg avd 3Henrik Lagberg, ombudsman med ansvar för depå- och gummiavtalet, avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland:

– Min personliga uppfattning är att det rent ut sagt är för jävligt att man vill försämra las till arbetsgivarnas fördel och göra facket tandlöst i frågor som rör våra medlemmars anställningstrygghet.

– Det spelar ingen roll vilken av  försämringarna som genomförs, det är ett angrepp på arbetarrörelsen och en krigsförklaring mot hela LO.

 

Lars Jonasson, tidningsdistributör och ordförande för Transportklubben på VTD:

–  Jag tycker också att saklig grund vid uppsägning är det viktigaste. Men också att sist in, först ut blir kvar är mycket viktigt.  Det får inte bli ett godtycke där arbetsgivaren kan säga upp personal lite som de vill.

Du har varit med vid flera neddragningar. Hur har las fungerat då?

– Jag tycker att det är smidigt. I de fall där det har funnits starkt liggande skäl och behövts andra lösningar har vi haft avtalsmöjlighet att förhandla fram olika lösningar. Las är så etablerat och välfungerande, jag förstår inte varför de ska in och röja i den. Det handlar om att de vill ge oinskränkt makt till arbetsgivaren att välja och vraka. Jag kan inte uppleva att det finns ett behov av det egentligen.

Oroar situationen dig?

– Ja, och inte minst om Socialdemokraterna tvingas acceptera angrepp på arbetsrätten. Det är skulle upplevas som ett väldigt stort svek.

– En försämring skulle skapa sämre och otryggare arbetsplatser. Som det är nu måste arbetsgivaren först komma till oss vid uppsägningar, med det har vi en viss makt. Den riskera att försvinna i stor utsträckning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Bergström:
    1 oktober, 2020

    LAS det är viktigt att man kan känna sig säker i sin anställning för annars tystnar nog flera på möten för rädsla att förlora jobbet

Lästips:

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.