Krav för A-traktorer kan skärpas

Trafik. Olyckorna med A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. Transportstyrelsen föreslår i dag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet genom hårdare regler – och bibehållen hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen.

A-traktor
Foto: Transportstyrelsen

Krav på vinterdäck och bilbälte, gräns för antal passagerare och skärpning av reglerna för att omöjliggöra att trimma fordonen. Det är några av förslagen i den utredning som Transportstyrelsen i dag, den 1 november, överlämnade till regeringen. Syftet är att vända den dystra trenden när det gäller olyckor med A-traktorer inblandade.

Under några få höstveckor i år miste fyra människor livet. I september omkom en 17-årig pojke och en 16-årig flicka efter att A-traktorn frontalkrockat med en lastbil utanför Grästorp. I oktober dog två tonårspojkar i en singelolycka utanför Grebbestad.

Totalt har 1 200 personer dödats eller skadats i A-traktorrelaterade olyckor 2016 – 2021. De flesta var under 18 år.

Intresset för A-traktorer har blivit allt större och ökningen av antalet fordon fördubblats sedan Transportstyrelsen ändrade reglerna för två år sedan. Det blev då möjligt att bygga om modernare bilar till A-traktorer.

Kravet för att få köra en A-traktor är att man fyllt 15 år och har mopedkörkort eller traktorkort.

Maxhastigheten på 30 kilometer i timmen har länge diskuterats. Men det är inte aktuellt med en höjning i dagsläget, enligt Transportstyrelsens utredning. Först måste trafiksäkerheten höjas.

– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Transportstyrelsens utredare Josefine Hallenberg i ett pressmeddelande.

I utredningen föreslås även tekniska krav, bland annat för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsningen.

Transportstyrelsen lyfter också ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörigheten AM, ”mopedkort”, och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

Samma dag som utredningen presenterades genomförde Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) en riskutbildning speciellt utformad för ungdomar som kör A-traktorer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fredrik:
    13 november, 2022

    A-traktor är till för att bonnabarnen ska kunna ta sig till och ifrån åkern/skogshygget eller hämta diesel till skördetröskan el dyl.

    Det finns alltså ingen som helst nytta att ha dessa bromsklossar i stads-och förorts-trafiken.
    De är en uppenbar fara för trafiksäkerheten då planerade restider fördubblas för de som har ett jobb att sköta eller åka till eller ifrån. De tusentals omkörningar som A-traktorerna orsakar är ju helt uppenbara olyckstillfällen, till vilken nytta? För att en paragrafkaxig tonåring med felvänd keps ska kunna åka till torget och demonstrera sina 12”basar på nätterna?

    Tillåt A-traktor där de inte är en fara eller ett hinder för yrkestrafik eller hårt arbetande människor, allt annat är negligering av hedervärd insats. De kan cykla eller åka moppe på våra cykelvägar istället, de är ju lika breda idag som Nynäsvägen på 80-talet för 17. Nån ordning får det väl vara iallafall?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.