Krav för A-traktorer kan skärpas

Trafik. Olyckorna med A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. Transportstyrelsen föreslår i dag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet genom hårdare regler – och bibehållen hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen.

A-traktor
Foto: Transportstyrelsen

Krav på vinterdäck och bilbälte, gräns för antal passagerare och skärpning av reglerna för att omöjliggöra att trimma fordonen. Det är några av förslagen i den utredning som Transportstyrelsen i dag, den 1 november, överlämnade till regeringen. Syftet är att vända den dystra trenden när det gäller olyckor med A-traktorer inblandade.

Under några få höstveckor i år miste fyra människor livet. I september omkom en 17-årig pojke och en 16-årig flicka efter att A-traktorn frontalkrockat med en lastbil utanför Grästorp. I oktober dog två tonårspojkar i en singelolycka utanför Grebbestad.

Totalt har 1 200 personer dödats eller skadats i A-traktorrelaterade olyckor 2016 – 2021. De flesta var under 18 år.

Intresset för A-traktorer har blivit allt större och ökningen av antalet fordon fördubblats sedan Transportstyrelsen ändrade reglerna för två år sedan. Det blev då möjligt att bygga om modernare bilar till A-traktorer.

Kravet för att få köra en A-traktor är att man fyllt 15 år och har mopedkörkort eller traktorkort.

Maxhastigheten på 30 kilometer i timmen har länge diskuterats. Men det är inte aktuellt med en höjning i dagsläget, enligt Transportstyrelsens utredning. Först måste trafiksäkerheten höjas.

– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Transportstyrelsens utredare Josefine Hallenberg i ett pressmeddelande.

I utredningen föreslås även tekniska krav, bland annat för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsningen.

Transportstyrelsen lyfter också ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörigheten AM, ”mopedkort”, och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

Samma dag som utredningen presenterades genomförde Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) en riskutbildning speciellt utformad för ungdomar som kör A-traktorer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fredrik:
    13 november, 2022

    A-traktor är till för att bonnabarnen ska kunna ta sig till och ifrån åkern/skogshygget eller hämta diesel till skördetröskan el dyl.

    Det finns alltså ingen som helst nytta att ha dessa bromsklossar i stads-och förorts-trafiken.
    De är en uppenbar fara för trafiksäkerheten då planerade restider fördubblas för de som har ett jobb att sköta eller åka till eller ifrån. De tusentals omkörningar som A-traktorerna orsakar är ju helt uppenbara olyckstillfällen, till vilken nytta? För att en paragrafkaxig tonåring med felvänd keps ska kunna åka till torget och demonstrera sina 12”basar på nätterna?

    Tillåt A-traktor där de inte är en fara eller ett hinder för yrkestrafik eller hårt arbetande människor, allt annat är negligering av hedervärd insats. De kan cykla eller åka moppe på våra cykelvägar istället, de är ju lika breda idag som Nynäsvägen på 80-talet för 17. Nån ordning får det väl vara iallafall?

Lästips:

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Transportarbetarens logga

Yrkestrafik i fokus på sportlov

Trafik. Sportlov betyder mer trafik på vägarna. Polisen satsade förra veckan på extra koll på yrkestrafiken för att öka trafiksäkerheten.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Hovrätten: Brott när hamnarbetare dog

Arbetsmiljö. Svea Hovrätt slår fast att hamnchefen är skyldig till arbetsmiljöbrottet "vållande till annans död". Samtidigt sänks chefens straff och hamnbolagets företagsbot.