Krav för A-traktorer kan skärpas

Trafik. Olyckorna med A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. Transportstyrelsen föreslår i dag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet genom hårdare regler – och bibehållen hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen.

A-traktor
Foto: Transportstyrelsen

Krav på vinterdäck och bilbälte, gräns för antal passagerare och skärpning av reglerna för att omöjliggöra att trimma fordonen. Det är några av förslagen i den utredning som Transportstyrelsen i dag, den 1 november, överlämnade till regeringen. Syftet är att vända den dystra trenden när det gäller olyckor med A-traktorer inblandade.

Under några få höstveckor i år miste fyra människor livet. I september omkom en 17-årig pojke och en 16-årig flicka efter att A-traktorn frontalkrockat med en lastbil utanför Grästorp. I oktober dog två tonårspojkar i en singelolycka utanför Grebbestad.

Totalt har 1 200 personer dödats eller skadats i A-traktorrelaterade olyckor 2016 – 2021. De flesta var under 18 år.

Intresset för A-traktorer har blivit allt större och ökningen av antalet fordon fördubblats sedan Transportstyrelsen ändrade reglerna för två år sedan. Det blev då möjligt att bygga om modernare bilar till A-traktorer.

Kravet för att få köra en A-traktor är att man fyllt 15 år och har mopedkörkort eller traktorkort.

Maxhastigheten på 30 kilometer i timmen har länge diskuterats. Men det är inte aktuellt med en höjning i dagsläget, enligt Transportstyrelsens utredning. Först måste trafiksäkerheten höjas.

– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Transportstyrelsens utredare Josefine Hallenberg i ett pressmeddelande.

I utredningen föreslås även tekniska krav, bland annat för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsningen.

Transportstyrelsen lyfter också ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörigheten AM, ”mopedkort”, och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

Samma dag som utredningen presenterades genomförde Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) en riskutbildning speciellt utformad för ungdomar som kör A-traktorer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fredrik:
    13 november, 2022

    A-traktor är till för att bonnabarnen ska kunna ta sig till och ifrån åkern/skogshygget eller hämta diesel till skördetröskan el dyl.

    Det finns alltså ingen som helst nytta att ha dessa bromsklossar i stads-och förorts-trafiken.
    De är en uppenbar fara för trafiksäkerheten då planerade restider fördubblas för de som har ett jobb att sköta eller åka till eller ifrån. De tusentals omkörningar som A-traktorerna orsakar är ju helt uppenbara olyckstillfällen, till vilken nytta? För att en paragrafkaxig tonåring med felvänd keps ska kunna åka till torget och demonstrera sina 12”basar på nätterna?

    Tillåt A-traktor där de inte är en fara eller ett hinder för yrkestrafik eller hårt arbetande människor, allt annat är negligering av hedervärd insats. De kan cykla eller åka moppe på våra cykelvägar istället, de är ju lika breda idag som Nynäsvägen på 80-talet för 17. Nån ordning får det väl vara iallafall?

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.