Kostnaden väcker ilska

Facket. Några frågar hur de enklast går ur Transport. Andra rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. Och andra vill över huvud taget inte att förbundet ska skicka delegater och rådgivare till en kongress som hålls på andra sidan jordklotet.

Transports informationsavdelning har haft fullt upp under helgen. Medlemmar och andra har fått svar på sina inlägg i sociala medier. Förbundets medlemscenter har också fått många samtal från medlemmar.

– Vi har full förståelse för att medlemmar är arga och besvikna. Vi gör dem uppmärksamma på de förmånerna som finns i medlemskapet, till exempel olika försäkringar, så att de inte skjuter sig i foten i ren affekt, säger Diana Rahm, en av dem som svarar i telefonen när du ringer Transport.

Kritiken känns massiv bland dem som kommenterar den internationella transportarbetarkongressen och att Transport åkte med tolv personer till Singapore. Men alla diskuterar den ur olika utgångspunkter. Transportarbetaren ringde upp några medlemmar och fackligt förtroendevalda. Första frågan är vad de kände i fredags när Aftonbladet berättade att kongressen kostade 600 000 kronor och att Transport delegation flugit business class, även de som startade med flera dagars semester före kongressen.

– Jag blev heligt jävla förbannad på pampfasonerna. De tar business class för att vara utvilade till mötet – och sedan börjar de med semester, svarar Peo Jonasson, lastbilschaufför i Norrköping.

Han har själv varit med i facket sedan första dagen han klev in på ett verkstadsgolv. Han har ingenting emot att transportarna var på plats på världskongressen, men saknar etik, moral och sunt förnuft när det gäller kostnaderna:

– Hur kan de försvara sig med att de har följt regler som de själva har satt? Jag tycker att de antingen ska betala tillbaka pengarna som går utöver normala kostnader eller avgå.

Roger Hägg i Söderköping är också lastbilschaufför. Han har begärt utträde ur Transport.

– Jag kände framför allt en stor ilska i fredags! Tänker de inte själva? Jag kör explosiv biogas i mitt jobb, och då gäller det att ta eget ansvar. Det måste våra förtroendevalda också ta.

Han anser att delegationen skulle ha åkt vanlig turistklass på flyget och att de som tog semester ska betala tillbaka åtminstone halva reskostnaden ur egen ficka.

– De som sitter i fackets ledning är anställda av mig och mina kompisar som är medlemmar i Transport. Och då ska de inte låta oss betala för lyxresor, säger Roger Hägg.

Hans utträdesansökan tickar på. Men om Transport skärper sig kan han överväga att gå med igen.

Patrik Vildtörne är väktare i Sundsvall, men även facklig förtroendeman på gräsrotsnivå. Han är arbetsplatsombud och sitter i företagsrådet.

– Spontant tänkte jag … är det dags nu igen? Det är säkert bra att vara med på kongressen, men jag har svårt att se varför man skickar tolv personer när medlemsantalet sjunker. 600 000 kronor är en hiskelig summa när det handlar om medlemmarnas pengar.

Han hade själv tänkt dra i gång en värvningskampanj under vintern.

– Men nu måste jag försöka få de som är medlemmar att förstå att de ska stanna kvar och slåss. Facket är vi själva, och vi måste tillsammans bilda det förbund som vi förtjänar.

Jennifer Axelsson är också både väktare och förtroendevald. Hon jobbar i Nacka, sitter i Stockholmsavdelningens repskap och är skyddsombud.

– Varför har ni inte lärt er, var min första tanke. Om förbundet bara hade gått ut i förväg och talat om vad de tolv skulle göra i Singapore och exakt hur mycket det kostade, kanske skickat ut ett pressmeddelande för att ha ryggen fri. Sedan ifrågasätter jag att Transport betalade 25 000 för en flygstol när andra förbund hittade resor för 10 000.

– Jag vet att jag kommer att få frågan från medlemmarna – om vi inte har lärt oss något av förra året när Lindgren avgick …

Lastbilschauffören Anna Axelsson från Ljungby ser inte heller fram emot att möta sina arbetskamrater. Hon är arbetsplatsombud och skyddsombud på åkeriet, och blev upprörd när hon nåddes av uppgifterna i fredags.

– Konferensen behövs, men att de tar semester i samband med den! Och att de inte tog ett billigare flyg till sin semester. På min arbetsplats är det jag som är facket och får stå till svars för detta.

Hon anser att Transport behöver en krisplan. Att fackförbundet behöver bli mer modernt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    21 november, 2018

    Tj Farbrorn, så här skriver vi i nästa nummer av Transportarbetaren:
    Facket Seko (som organiserar personal inom järnväg, kollektivtrafik, flyget och på sjön) hade åtta personer på plats i Singapore. Deras flygbiljetter i economy plus kostade 10 000 per person, enligt Sekotidningen. Ingen tog semester i anslutning till kongressen.
    Kommunalarbetareförbundet (som organiserar bland annat bussförare) skickade fem personer. De flög i ekonomiklass i direkt anslutning till kongressens start och slut, enligt förbundets pressavdelning.

  2. Tj Fabrorn:
    21 november, 2018

    Det antyds att det finns biljetter som kommits över för mindre än halva priset för samma resa. Har ngn kollat om det var för en enkel resa?
    Låga el lägre flygbiljettpriser är lurigare att nå via eventbokningar med kort tid på vald ort. Ffa svårt om det behövs 12 flygbiljetter

Lästips:

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.