Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Tommy Wreeth och Transports internationella chef Peter Lövkvist på plats i Singapore.
Close

Internationell kongress kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Den internationella transportarbetarkongressen beskrivs i dag i Aftonbladet utifrån svenska Transports kostnader för den. Totalsumman landar på 600 000 kronor för tolv personer som var utsända till ITF-kongressen i Singapore. Den pågick i sju dagar.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport och en av deltagarna, är kostnaden rimlig?

– Det går alltid att resonera kring vad som är rimligt. Vi har följt förbundets resepolicy och i den står det att vi kan åka affärsklass när en flygresa tar över fem timmar.

Själva resorna kostade, enligt Transports kommunikationsavdelning, runt 25 000 kronor per person. Hotellet, som var bokat av arrangören ITF, kostade 2 200 kronor per natt.

Varför hölls kongressen så långt bort från Sverige?

– Det är ITF som beslutar var den ska hållas, och grunden är att den ska rulla mellan världsdelarna så att det blir rättvist mellan de olika förbunden. Förra gången, 2014, var vi i Sofia i Bulgarien.

Behövde Transport skicka tolv personer till Singapore?

– Jag tycker vi gjorde en rimlig bedömning. Sex var delegater på kongressen, utsedda av Transports styrelse. Resten var rådgivare så att vi kunde täcka in alla möten i de olika sektionerna.

Här behövs en beskrivning av hur en kongress med Internationella Transportfederationen går till:

Första dagen samlas delegaterna för övergripande diskussioner. Därefter följer en rad dagar med möten i olika yrkessektioner, för Transports del handlar det om åkeri (eller väg som är det internationella samlingsnamnet), hamn, flyg och taxi. Till detta kommer speciella kvinno- och ungdomssektioner. Under sektionsmötena diskuteras motioner och fattas beslut som sedan konfirmeras under slutdagarna i plenum.

Varför ska svenska Transport vara med på allt det där?

– De flesta av våra yrkesgrupper jobbar på en global marknad, därför är det oerhört viktigt att bevaka våra medlemmars intressen. Det kan handla om att helautomatiseringen av hamnar och terminaler har kommit längre i andra länder, och vad vi som fack kan göra för att inte bli frånåkta när den utvecklingen når Sverige.

– Men vi kan också bidra själva internationellt genom att prata för den svenska modellen med kollektivavtal.

Konkret, berätta något resultat från kongressen.

– På vårt initiativ bildades en egen avdelning för lager- och terminalarbetare. Den sorteras in under vägsektionen och ska arbeta med branschens specifika frågor som automatiseringen.

– Kongressen diskuterade också utförligt Ikea och förhållandena för chaufförer som kör för företaget. Direkt efteråt kom Ikeas besked om att företaget ska kräva kollektivavtal eller liknande villkor på åkerier som anlitas, det som vi samtalat om på svensk och internationell nivå i flera år.

Vilka reaktioner har förbundet fått efter Aftonbladets publicering?

– En del upprörda medlemmar har hört av sig efter tidningens publicering och vinkling. Vi försöker ge dem en mer komplett beskrivning av syftet med kongressen.

Själv åkte Tommy Wreeth tidigare till Singapore och tog tre dagars semester på plats. Flera av de andra i Transports delegation semestrade också före eller efter kongressen.

– Självklart betalade vi hotellet själva under semesterdagarna, säger Tommy Wreeth.

Kunde du och de andra som startade med semester ha tagit en billigare flygresa när ni inte skulle landa direkt före kongressjobbet?

– Vi är i gång med en översyn av resereglementet, och får överväga om vi i framtiden ska betala mellanskillnaden själv i en sådan situation. Eller om vi helt enkelt inte ska åka i förväg på framtida kongresser och konferenser.

Översynen av samtliga Transports policyer påbörjades för ett och ett halvt år sedan i samband med att förra ordföranden Lars Lindgren lämnade sin post. Han avgick efter att Aftonbladet berättat om hans representation och hur han använt en tjänstebil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stolt medlem sen 1979:
    19 november, 2018

    Beklämmande att så många har sin världsbild utifrån kvällstidningarnas sensationer.

  2. Dick:
    19 november, 2018

    Det började med topparna och Organizer projekten, (se andra artiklar). Och sedan spridigt sig ned till lokalnivå där förtroendevalda försöker kuppa bort sina kollegor, kör fulspel för att få lite av smulorna som vi alla ska dela på. Transport har tappat sin kämparglöd och blivit ett låtsas "svenskt näringsliv.

  3. Anders Ornell:
    19 november, 2018

    Jag tycker att det är beklämmande när våra så kallade företrädare helt tappar fotfästet i verkligheten.
    Jag har varit medlem i avd 46 Arlanda sedan 1989 och jag är även arbetstagarrepresentant i våran styrelse. Men nu är det morsning och godbye. Tack för kaffet.

  4. Pelle:
    18 november, 2018

    Styrelsen förskingrar våra medlemsavgifter, samtidigt som man anser sig ha så "hög moral", att man inte tillåter aktiva SD-are i facket!
    Beklämmande värdegrund ....

  5. Gert christensen:
    18 november, 2018

    Man kuppar bort den bäste ordförande Transport haft och sen gör man ännu värre saker än de man påstår han gjort!
    Fy tusan för denna skenhelighet och respektlöshet för medlemspengarna.
    Nu pratar man om att se över regelverket, det är bedrövligt att det först behövs en blåslampa där bak innan man skärper sig. Man kan undra hur mycket mer har skett utan att kommit fram?

  6. Lennart:
    16 november, 2018

    Vill inte säga för mycket men ovanstående kommentarer låter inte trovärdigt!
    Mao tycker inte om när man snor pengar fr medlemmar i Transport!

  7. Matthias Blom:
    16 november, 2018

    Man kan bli kräksjuk för mindre.

  8. Örjan Torpe:
    16 november, 2018

    600.000:- genom 12 st personer är lika med 50.000:- oer skalle. resan gick på 25.000:- st
    8 dagar a 2.200 = 17.600 för hotellet. Vad hände med det andra 7.400 kronorna

  9. Martin A:
    16 november, 2018

    Detta är inte försvarbart .... har altid varit " stolt " medlem av transport , idag skäms man för hur våra medlemsavgifter bränns på lyxliv

  10. Jan-Olof Nygren:
    16 november, 2018

    Det är tydligen stor skillnad mellan folk och fä.
    Inget annat att förvänta sig av transporttoppen eftersom de redan fjärmat sig från de som försörjer dem.

  11. Anders Petersson:
    16 november, 2018

    angående den semester dom tog i samband med mötet så borde dom inte bara stå för hotellet själva utan även en av resorna som nu medlemmarna får stå för INTE OK,

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.