Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Tommy Wreeth och Transports internationella chef Peter Lövkvist på plats i Singapore.
Close

Internationell kongress kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Den internationella transportarbetarkongressen beskrivs i dag i Aftonbladet utifrån svenska Transports kostnader för den. Totalsumman landar på 600 000 kronor för tolv personer som var utsända till ITF-kongressen i Singapore. Den pågick i sju dagar.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport och en av deltagarna, är kostnaden rimlig?

– Det går alltid att resonera kring vad som är rimligt. Vi har följt förbundets resepolicy och i den står det att vi kan åka affärsklass när en flygresa tar över fem timmar.

Själva resorna kostade, enligt Transports kommunikationsavdelning, runt 25 000 kronor per person. Hotellet, som var bokat av arrangören ITF, kostade 2 200 kronor per natt.

Varför hölls kongressen så långt bort från Sverige?

– Det är ITF som beslutar var den ska hållas, och grunden är att den ska rulla mellan världsdelarna så att det blir rättvist mellan de olika förbunden. Förra gången, 2014, var vi i Sofia i Bulgarien.

Behövde Transport skicka tolv personer till Singapore?

– Jag tycker vi gjorde en rimlig bedömning. Sex var delegater på kongressen, utsedda av Transports styrelse. Resten var rådgivare så att vi kunde täcka in alla möten i de olika sektionerna.

Här behövs en beskrivning av hur en kongress med Internationella Transportfederationen går till:

Första dagen samlas delegaterna för övergripande diskussioner. Därefter följer en rad dagar med möten i olika yrkessektioner, för Transports del handlar det om åkeri (eller väg som är det internationella samlingsnamnet), hamn, flyg och taxi. Till detta kommer speciella kvinno- och ungdomssektioner. Under sektionsmötena diskuteras motioner och fattas beslut som sedan konfirmeras under slutdagarna i plenum.

Varför ska svenska Transport vara med på allt det där?

– De flesta av våra yrkesgrupper jobbar på en global marknad, därför är det oerhört viktigt att bevaka våra medlemmars intressen. Det kan handla om att helautomatiseringen av hamnar och terminaler har kommit längre i andra länder, och vad vi som fack kan göra för att inte bli frånåkta när den utvecklingen når Sverige.

– Men vi kan också bidra själva internationellt genom att prata för den svenska modellen med kollektivavtal.

Konkret, berätta något resultat från kongressen.

– På vårt initiativ bildades en egen avdelning för lager- och terminalarbetare. Den sorteras in under vägsektionen och ska arbeta med branschens specifika frågor som automatiseringen.

– Kongressen diskuterade också utförligt Ikea och förhållandena för chaufförer som kör för företaget. Direkt efteråt kom Ikeas besked om att företaget ska kräva kollektivavtal eller liknande villkor på åkerier som anlitas, det som vi samtalat om på svensk och internationell nivå i flera år.

Vilka reaktioner har förbundet fått efter Aftonbladets publicering?

– En del upprörda medlemmar har hört av sig efter tidningens publicering och vinkling. Vi försöker ge dem en mer komplett beskrivning av syftet med kongressen.

Själv åkte Tommy Wreeth tidigare till Singapore och tog tre dagars semester på plats. Flera av de andra i Transports delegation semestrade också före eller efter kongressen.

– Självklart betalade vi hotellet själva under semesterdagarna, säger Tommy Wreeth.

Kunde du och de andra som startade med semester ha tagit en billigare flygresa när ni inte skulle landa direkt före kongressjobbet?

– Vi är i gång med en översyn av resereglementet, och får överväga om vi i framtiden ska betala mellanskillnaden själv i en sådan situation. Eller om vi helt enkelt inte ska åka i förväg på framtida kongresser och konferenser.

Översynen av samtliga Transports policyer påbörjades för ett och ett halvt år sedan i samband med att förra ordföranden Lars Lindgren lämnade sin post. Han avgick efter att Aftonbladet berättat om hans representation och hur han använt en tjänstebil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stolt medlem sen 1979:
    19 november, 2018

    Beklämmande att så många har sin världsbild utifrån kvällstidningarnas sensationer.

  2. Dick:
    19 november, 2018

    Det började med topparna och Organizer projekten, (se andra artiklar). Och sedan spridigt sig ned till lokalnivå där förtroendevalda försöker kuppa bort sina kollegor, kör fulspel för att få lite av smulorna som vi alla ska dela på. Transport har tappat sin kämparglöd och blivit ett låtsas "svenskt näringsliv.

  3. Anders Ornell:
    19 november, 2018

    Jag tycker att det är beklämmande när våra så kallade företrädare helt tappar fotfästet i verkligheten.
    Jag har varit medlem i avd 46 Arlanda sedan 1989 och jag är även arbetstagarrepresentant i våran styrelse. Men nu är det morsning och godbye. Tack för kaffet.

  4. Pelle:
    18 november, 2018

    Styrelsen förskingrar våra medlemsavgifter, samtidigt som man anser sig ha så "hög moral", att man inte tillåter aktiva SD-are i facket!
    Beklämmande värdegrund ....

  5. Gert christensen:
    18 november, 2018

    Man kuppar bort den bäste ordförande Transport haft och sen gör man ännu värre saker än de man påstår han gjort!
    Fy tusan för denna skenhelighet och respektlöshet för medlemspengarna.
    Nu pratar man om att se över regelverket, det är bedrövligt att det först behövs en blåslampa där bak innan man skärper sig. Man kan undra hur mycket mer har skett utan att kommit fram?

  6. Lennart:
    16 november, 2018

    Vill inte säga för mycket men ovanstående kommentarer låter inte trovärdigt!
    Mao tycker inte om när man snor pengar fr medlemmar i Transport!

  7. Matthias Blom:
    16 november, 2018

    Man kan bli kräksjuk för mindre.

  8. Örjan Torpe:
    16 november, 2018

    600.000:- genom 12 st personer är lika med 50.000:- oer skalle. resan gick på 25.000:- st
    8 dagar a 2.200 = 17.600 för hotellet. Vad hände med det andra 7.400 kronorna

  9. Martin A:
    16 november, 2018

    Detta är inte försvarbart .... har altid varit " stolt " medlem av transport , idag skäms man för hur våra medlemsavgifter bränns på lyxliv

  10. Jan-Olof Nygren:
    16 november, 2018

    Det är tydligen stor skillnad mellan folk och fä.
    Inget annat att förvänta sig av transporttoppen eftersom de redan fjärmat sig från de som försörjer dem.

  11. Anders Petersson:
    16 november, 2018

    angående den semester dom tog i samband med mötet så borde dom inte bara stå för hotellet själva utan även en av resorna som nu medlemmarna får stå för INTE OK,

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Vilket samhälle vill du ha?

Ledare. Nu har Transports kongress nyligen avslutats och kongressombuden valt en ny förbundsledning. Det har diskuterats, kompromissats och beslutats om en massa olika motioner. Redaktionen var så klart på plats och du kan läsa mer om kongressen här på webben.

Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

Hektisk höst

Ordförandeord. Sommaren går mot sitt definitiva slut och kvällarna blir allt mörkare och kallare. Är vårt samhälle på väg i samma riktning? Ja, nog finns det fog för viss oro, men samtidigt är det ju i såna lägen som ens kamplust väcks lite extra.

Lars Mikaelsson och Petr Lövkvist.

Så blir Transports nya topp

Kongressen. På lördagsförmiddagen utsågs de som tillsammans med ordförande Tommy Wreeth ska leda Transport under kommande kongressperiod. Lars Mikaelsson får förtroende som förbundssekreterare i fem år till. Till ny förbundskassör valdes Peter Lövkvist.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Kongress 2022
Susanna Gideonsson, LO-ordförande. Foto: John Antonsson

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst. 

Kongress 2022

Jimmy talade för ordning i taxibranschen

Kongressen. Flera heta debatter handlade om taxinäringen. På kongressen lyftes förslag om höjda förarlöner, återreglering av taximarknaden och hårdare kontroll av kör- och vilotider. En av de flitigaste debattörerna var Jimmy Andersson, taxiförare och aktiv i Örebroavdelningen.