Gustaf Järsberg
Close
Se upp! Tidsramarna är snäva om du blir sjuk eller skadar dig på jobbet, varnar Gustaf Järsberg på Transport.
Close

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Han arbetade tidigare som regionalt skyddsombud på avdelning 51 i Kristianstad och har hjälpt många medlemmar i kontakterna med försäkringskassa och arbetsgivare.

– Problemet för oss är att medlemmarna ofta väntar till sista stund och säger: I morgon drar kassan in min sjukpenning. Vad ska jag göra? Då kan det vara för sent att överklaga kassans beslut.

Gustaf Järsberg uppmanar transportare, som saknar skyddsombud på arbetsplatsen, att söka upp avdelningen i god tid före dag 90, som är kassans första tidsgräns för avstämning av arbetsförmågan. Det är också viktigt att spara alla handlingar och ta med sig.

Det regionala skyddsombudet kan kontakta arbetsgivaren och begära ett möte, fråga hur det går med rehabiliteringsutredning, anpassning av arbetet, möjligheter till andra arbetsuppgifter, omplacering och så vidare, förklarar Järsberg.

– Arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar och rehabiliteringen ska, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, starta så tidigt som möjligt.

Får oftast nej

Regionala skyddsombudet Olivera Pobra på Stockholmsavdelningen brukar oftast få nej på frågorna när hon kontaktar arbetsgivare för att fråga om anpassning och rehabilitering har påbörjats.

– Då tipsar jag medlemmen att gå till jobbet och ställa sig till förfogande för arbete, förutom de arbetsmoment som inte fungerar på grund av sjukdom eller skada.

Arbetsgivare måste visa att företaget försökt anpassa uppgifterna och omplacera en anställd. Om utredningen visar att det inte går kan bolaget bevilja tjänstledighet på grund av hälsoskäl, så att den anställde kan prova på ett annat arbete under ett år, berättar Olivera Pobra.

– Då går den sjuke till arbetsförmedling och a-kassa. Men skulle man inte hitta något jobb under den tiden så kan man ansöka om sjukpenning igen. Om man fortfarande är sjukskriven.

Signal att göra något

Dyker man upp på jobbet är det hur som helst en signal till arbetsgivaren att göra något, i stället för att bara låta tiden gå, förklarar Gustaf Järsberg.

Han påminner om att man behöver skriva in sig på arbetsförmedlingen för att få behålla sin sjukpenningsgrundande inkomst hos försäkringskassan. Ifall man inte kan återgå till sitt gamla jobb.

Den som råkat ut för en arbetsskada ska anmäla det till Afa Försäkring, försäkringen via kollektivavtalet, för att få ersättning för sjukvård, mediciner och inkomstbortfall. Vissa arbetsgivare sköter det.

Arbetsplatsolyckor och allvarliga tillbud är arbetsgivare skyldiga att anmäla till Arbetsmiljöverket. Den som är osäker på om det är gjort kan själv anmäla till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Den senare prövar rätten till livränta, om det blir aktuellt som ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.