Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

– För att åstadkomma förbättringar för medlemmarna måste vi bli fler, och därigenom starkare. Vi värvar redan nu många medlemmar. Men samtidigt är det aningen fler som lämnar Transport. Den trenden vill vi bryta, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I februari fattade förbundsstyrelsen beslut om särskilda ”kampdagar”. Den första blir den 19 mars och sedan rullar satsningen på med 15 dagars mellanrum.

Ett liknande arbete bedrivs under förbundets två årliga uppsökeriveckor, men nu kompletteras de med särskilda dagar då avdelningarna förväntas stänga kontoren helt och ge sig ut på fältet.

– Det är viktigt att vi är ute och träffar arbetstagarna. Många unga har inte ens fått frågan om i fall de vill gå med i facket. Vi måste bli mer synliga, säger Lars Mikaelsson.

Fram till 2006 hade Transport en positiv medlemsutveckling och toppnoteringen låg över 74 000 medlemmar. Då vann den borgerliga Alliansen valet och en av de första åtgärderna blev att chockhöja avgiften till a-kassan. Det gjorde att i princip alla LO-förbund på några månader tappade 10-15 procent av medlemmarna.

Transport ligger nu strax under 60 000. Det senaste halvåret har förbundet skrivit in närmare 3 900 nya medlemmar. Men samtidigt var det drygt 4 000 som gick ur.

– En ganska stor grupp går till andra LO-förbund, därför att man bytt yrke. Det är naturligt. En del går i pension. Men vi vill ändra ”balansen”. I stället för att krympa med 200 medlemmar på sex månader, vill vi växa med minst lika många, säger Mikaelsson.

Beroende på branscher och lokala förutsättningar är avdelningarna fria att själva utforma kampdagarna. Det kan också hända att de angivna datumen förskjuts något.

Men grundtanken är att de tre första kampdagarna ska genomföras den 19 mars, den 3 april och den 18 april. Kampanjen är tänkt att pågå till och med september, med ett sommaruppehåll i juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Borg:
    22 februari, 2018

    Det pågår konstant en facklig kamp i vår vardag, speciellt nu när vi har en sån tydlig viljeriktning från alliansen och SD, att försämra våra villkor i lag och avtal.
    Men utveckla gärna Sven-Åke hur våra hundratals miljoner har gått upp i rök på byråkrati och lyxliv för funktionärer.
    MVH
    Joakim Borg

  2. HG Wendt:
    21 februari, 2018

    Äntligen. Arbetsplatsbesök är det bästa fackliga arbetet. Men visst har man fått stryk på sin avdelning när man inte var på avdelningen och satt. Man tom avskaffade dagrapporten till Avdelningsstyrelsen. Gissa varför. Många kommer att skita på sig när man ska lämna sin avdelning och besöka arbetsplatser, ja eller så skiter man i det precis som när vi bestämde om att alla avdelningar skulle ut två veckor om året, jo men visst! Lycka till alla, själv ska jag göra några arbetsplatsbesök trots att jag är pensionär!!!

  3. Sven-Åke:
    21 februari, 2018

    Tänk om man satsade alla de hundratals miljoner på facklig kamp som Transport slänger ut på byråkrati och lyxliv för funktionärer.Ingen risk. Pengarna går upp i rök.

Lästips:

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Min idol farfar transportarbetaren

Ledare. Min stora idol var min farfar, transportarbetaren och chauffören Axel Källqvist. När jag kom in i hans liv var han fortfarande yrkesaktiv som lastbilschaffis, snöskottare och sjåare i Stockholms hamnar. Och stolt.

Övervikt kan bero på hur du hade det när du var liten, i vilket område du är född, om du har stressat mycket under ditt liv, vilka föräldrar du växte upp med eller om du haft svåra livshändelser. Allt detta påverkar vad vi äter, hur vi äter och inte minst varför vi äter.

Sluta banta – lev bättre

Hälsa. Transportarbetare är illa ute i hälsostatistiken. Flera av riskfaktorerna är kopplade till övervikt. Men låt bli att banta. Det gör saken bara värre, enligt forskaren Erik Hemmingsson.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.