Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson
Close
Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen.
Close

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

1. Du jobbar i ett forskningsprojekt som heter Justit, vad är det?

– Justit står för Just Swedish Transport Industry Transitions. Andemeningen är att projektet ska hjälpa till att se till att det blir en rättvis omställning för arbetare i transportsektorn.

 

2. Vilka risker ser du om arbetarna inte blir en del av omställningen?

– Alla transportarbetare kommer att påverkas av klimatomställningen eftersom målet är att nå nettonoll utsläpp till 2045, transportarbetet är en stor del av den omställning som behöver göras. Om omställningen ska vara hållbar och rättvis måste förändringarna som sker upplevas som acceptabla och rättvisa av arbetarna. Risken är att det inte blir så om man missar att fånga transportarbetarnas perspektiv i det hela.

 

3. På vilket sätt vill ni att transportarbetarna ska dela sitt perspektiv?

– Vi har tidigt insett att vi är forskare och vi har ingen koll på hur det är att köra lastbil eller hur en vanlig arbetsdag ser ut. Men med hjälp från Transportarbetareförbundet ska vi intervjua över 20 förare. Vi fokuserar på chaufförer som kör lastbil, budbil och taxi. Vi försöker fånga in äldre och yngre, män och kvinnor, stad och landsbygd och personer som är med och inte med i facket.

– Jag tycker att det är värdefullt att göra de här intervjuerna. Vi får en verklighetsbild av vad folk är oroliga för och vilka möjligheter man ser.

 

4. Vad har förvånat dig i de intervjuer du gjort?

– Efter intervjuerna har jag fått bilden att många yrkesförare inte är helt nöjda med den sociala biten i arbetet. Det finns ett missnöje om hur kollektivavtalen följs av arbetsgivarna och många har tappat hopp om verklig förändring. Jag tänker att elektrifiering, automatisering och digitalisering kan ge ett nytt momentum och att det kan gå att driva andra förändringar som gör att arbetsförhållandena blir bättre.

 

5. Hur stor del av klimatomställningen ska ske i transportsektorn?

– Den är väldigt avgörande. Transporter står för en tredjedel av utsläppen i Sverige idag så det är otroligt mycket som behöver hända i den sektorn.

 

6. Vem är målgruppen för forskningen?

– Slutmålet är att hjälpa fack, företag och politiker att forma strategier.

 

7. Elektrifiering och digitalisering är jättestora frågor, går det ens att gissa var vi är om tio år?

– När vi ställer våra frågor i intervjuerna ger vi inte en framtidsbild. Det kan gå långsammare eller snabbare. Går det för fort kan det bli problem, många vill först se bevis på att det nya funkar. Det finns också en oro för att tekniken kommer att införas för snabbt och att det leder till negativa konsekvenser.

– Som när man ska ladda lastbilen. Kommer det att räknas som arbetstid eller fritid. Vad händer om laddningen inte går som den ska eller om laddstationen är upptagen. Tar de som planerar arbetet hänsyn till det?

 

8. Hur länge håller projektet på?

– Vi började i januari 2022 och ska hålla på i tre år. Vi söker fortfarande förare för intervjuer. Man får gärna kontakta oss om man känner sig manad. Enligt vår åsikt är förarna experter och vi behöver höra deras erfarenheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

VTI ska bland annat undersöka hur klimatförändringar påverkar gamla flygfält. Foto: Justina Öster

Forskning om framtidens flyg

Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya ­bränslen inom flyget. Nu ska forsknings­institutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Dyrtider
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.

Mhamed Åkahim, Mahmond Idris Alamin och Mahmut Muzappar. Foto: Johm Antonsson

Hjälper du polisen, taxichaufför?

Enkät. Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.

Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.