Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.
Close
Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.
Close

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

På godsterminalerna ute vid Landvetter är andelen inhyrd personal hög. Det ger stora produktionsmässiga fördelar och flexibilitet i det framväxande ”Logistic city” anser företagen.

– Men de bemanningsanställda är längst ner, de pressas hårdare och blir utslitna. Och så tar man in nya. De fungerar som löneslavar, säger Tony Blomberg, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Hos giganter som Schenker är det periodvis över 80 procent inhyrd personal på vissa enheter.

– Det tycker vi ju heller inte om. Men företagen har räknat ut att de tjänar på det. Då slipper de betala när folk blir sjuka eller skadar sig.

Vad motiverar den höga andelen inhyrd personal?

Michael Behrendt är HR-chef hos DB Schenker:

– Vi kan inte anställa utifrån perspektivet ”då det är som mest att göra”, typ säsongstoppar. Och sedan sitta med höga kostnader när det inte finns något arbete att utföra, säger han.

Men framhåller samtidigt att det enbart är på lagersidan behovet av personal varierar så kraftigt. För terminal och transporter ser det helt annorlunda ut.

– Fluktuationerna på lager är extrema, över 500 procents variation är inte ovanligt.

– Vid en topp kan det behövas upp till 600 medarbetare, och i vanliga fall bara 100 på samma arbetsställe.

Schenkers HR-chef är väl medveten om att facket är kritiskt till hög andel bemanningsanställda.

– Men det är lite svårt att generellt förstå den avoga inställningen. Vi som företag tar också ansvar för att de integreras på arbetsplatsen. Att arbetet fungerar på samma sätt som för våra egna medarbetare, säger Michael Behrendt.

– Vi vill inte ha ett A-lag och ett B-lag. Det ligger inte i någons intresse. Oshysta villkor ska beivras!

Fortfarande otryggt

Bemanningsanställda som evigt B-lag är just vad Transports ombudsmän har upplevt. Trots ett avtal som skulle ersätta otrygga visstidsanställningar.

Tony Blomberg avd 3
”Vi vill ha ordning och reda i bemanningsbranschen. Men ibland känns det tröstlöst”, säger Tony Blomberg, ombudsman på Transports avdelning 3, Göteborg med västra Götaland. Foto: Lilly Hallberg

– Det har blivit tvärtom. De stora företagen skjuter ifrån sig allt ansvar. Och bemanningsbolagen utnyttjar lönebidrag från Arbetsförmedlingen, som kräver kollektivavtal. När tiden med bidrag är slut är det bara att kasta ut folk, säger Tony Blomberg.

Transport fick i början av förra året ut en miljon kronor i skadestånd från Uniflex, ett auktoriserat bemanningsföretag.

Han ger inte mycket för bemanningsföretagens auktoriseringsstämpel.

– Det hjälper föga. Och så fort något lösts så kommer nästa kille upp och berättar om samma slags problem på ett annat företag. Avtalet är ganska ihåligt.

Exempel från olika bemanningsföretag i Västsverige:

  • De bemanningsanställda önskar heltid men får 75 procent och uppmanas att skriva in sig på universitet, eller studera något annat, ett par timmar om dagen.
  • Erbjudande om fast jobb är villkorat med att den anställda begär tjänstledigt varje fredag.

En anställd beordras tre gånger från Göteborg till Borås, då han inte ville ta tjänstledigt. Där fanns det inget arbete att utföra, vilket innebär att bara garantilön betalas.

  • ”Besvärlig” bemanningspersonal flyttas till arbetsplatser upp till 7,5 mil bort, en tillåten gräns.

Scheman läggs så att de fungerar som delade pass: Chaufförer får köra ut leveranser till livsmedelsbutiker på ”lösa” scheman utformade för fjärrkörningar.

  • Arbetstiden för inhyrd personal förskjuts till arbetstoppar, till skillnad från ordinarie personal, i strid med avtalet.

”Inte ett sämre avtal”

Anna Vargö är förhandlingschef hos Almega, där Kompetensföretagen ingår. Hon påpekar att det unika med bemanningsavtalet är att samtliga LO-förbund gemensamt tecknat avtal med arbetsgivarparten.

– Men det är inte ett sämre avtal, säger hon. Det är ett avtal för trygga jobb, med tillsvidareanställning som huvudregel. Sedan följer man kundens regler när det till exempel gäller arbetstid. Det varierar ju beroende på vilket avtal som gäller på en arbetsplats.

Hon framhåller också att arbetsgivarsidan tagit höjd för att inhyrd personal ska ha samma villkor som den ordinarie personalen: Likabehandlingsprincipen är tillgodosedd.

Ombudsman Tony Blomberg ser annorlunda på verkligheten. Bemanningsanställda har det alltför ofta sämst ute på arbetsplatserna. Han är övertygad om att det inte heller skulle löna sig att hyra in personal i dagens omfattning – om företagen följde bemanningsavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.